سرویس: سوژه های مردمی کد خبر: 98357 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱

پیگیری گلایه مسافران از افزایش زمان انتظار در ایستگاه اتوبوس؛

کاهش 72 درصدی مسافر؛ عامل کاهش اتوبوس‌های درون‌شهری

افزایش زمان انتظار در ایستگاه اتوبوس، گلایه مردم را دربرداشته که رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری بیرجند با بیان این‌که کاهش 72 درصدی مسافر، عامل کاهش اتوبوس‌های درون‌شهری است گفت: پیش از شیوع بیماری کرونا روزانه ۵۵ هزار مسافر با ۹۰ اتوبوس جابه‌جا می‌شدند اما در شرایط کمبود مسافر، افزایش اتوبوس با هزینه‌هایی که دارد، توجیهی ندارد.

کاهش 72 درصدی مسافر؛ عامل کاهش اتوبوس‌های درون‌شهری

به گزارش خبرنگار خاورستان، در پی شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل تحت تاثیر سوء این ویروس قرار گرفته و تعطیل شد و بسیاری از صاحبان مشاغل با مشکلات زیادی علاوه بر بیکاری مواجه شدند.

یکی از مشاغلی که تحت تاثیر سوء ویروس کرونا قرار گرفت سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بود که رانندگان ناوگان اتوبوس‌رانی درون شهری به دلیل اعمال محدودیت‌ها، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از مشاغل و ... مسافران هر روزه خود را از دست داده و این سازمان طبق تصمیمات ستاد کرونا ملزم به استفاده حداقلی از ناوگان اتوبوس‌رانی شد.

علاوه بر مشکلات و نگرانی‌هایی که از سوی رانندگان ناوگان اتوبوسرانی در شرایط کرونایی مطرح است، اما در پی کاهش تعداد اتوبوس‌ها مردم از انتظارهای طولانی مدت در ایستگاه‌های اتوبوس و سرویس‌دهی نامنظم اتوبوس‌ها در برخی از خطوط گلایه دارند.

کاهش تعداد اتوبوس‌ها، مشخص‌نبودن زمان حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های امیرآباد و برخی دیگر از خطوط و معطلی مردم در هوای سرد به مدت طولانی از جمله‌های گلایه‌های مردم است.

مردم معتقدند طولانی‌شدن زمان انتظار باعث می‌شود وقتی اتوبوس به ایستگاه‌های میانی مسیر برسد، ظرفیت صندلی‌های اتوبوس کاملا تکمیل باشد.

یکی دیگر از نگرانی‌های مردم درباره حضور تعداد قابل توجهی مسافر در ایستگاه‌ها است که طولانی‌شدن زمان انتظار باعث می‌شود در اغلب ایستگاه‌ها افراد زیادی حضور داشته باشند و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود.

خدمات‌دهی ۴۰ دستگاه اتوبوس

یدالله غلام‌پور رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی درون شهری، اظهار کرد: به منظور بررسی وضعیت خدمات‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی درون شهری، تیمی از همکاران تشکیل شده و هر روز از یکی از خطوط سطح شهر بیرجند بازدید انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا ۴۰ دستگاه اتوبوس به مسافران درون شهری خدمات می‌دهند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: روزانه حداکثر ۹ هزار مسافر در سطح شهر با این ۴۰ دستگاه اتوبوس جابه‌جا می‌شوند.

غلامپور در مورد بازگشت ساعات سرویس‌دهی اتوبوس‌های درون شهری به قبل از شیوع کرونا، عنوان کرد: در صورتی ساعات سرویس‌دهی تغییر و اتوبوس‌ها طی بازه زمانی کوتاه در ایستگاه‌ها حضور خواهند داشت که تعداد مسافران در روز به ۵۰ هزار نفر برسد.

وی اظهار کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا روزانه ۵۵ هزار مسافر در سطح شهر با ۹۰ دستگاه اتوبوس جابه‌جا می‌شدند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند به محدودیت‌های دو هفته‌ای آذرماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: تا ۱۵ آذرماه ۳۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعالیت داشت که پس از رفع محدودیت‌ها ۱۰ دستگاه اتوبوس به تعداد ناوگان فعال جهت خدمات‌دهی افزوده شد.

سرانه هر اتوبوس ۲۳۰ مسافر

غلامپور عنوان کرد: در حال حاضر سرانه هر دستگاه اتوبوس ۲۳۰ نفر است.

وی در خصوص صحبت‌های مطرح شده در بحث شلوغی اتوبوس‌ها در برخی از خطوط، افزود: هر اتوبوس روزانه ۱۳ دور کار می‌کند. ممکن است یک دور از این ۱۳ دور روی تمام صندلی‌ها مسافر باشند؛ آیا این را می‌توان شلوغی نامید؟

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند به گلایه رانندگان از نبود مسافر اشاره و بیان کرد: هر روز رانندگان برخی از خطوط به دلیل کم بودن مسافر به سازمان مراجعه کرده و می‌گویند این خط مسافر ندارد و چرا باید در مسیری که مسافر ندارد، فعالیت کنند؟

غلامپور گفت: بعد از ۱۵ آذر و رفع محدودیت‌های دو هفته‌ای، ساعت کار اتوبوس‌ها یک ساعت افزایش داشته است.

وی به سردی هوا و کوتاه‌بودن روزهای زمستان اشاره کرد و افزود: معمولا هر روز از ساعت ۱۶:۳۰ به بعد تعداد مسافر قابل توجهی در سطح شهر حضور ندارد؛ ممکن است در هر خطی تعداد اندکی مسافر باشند اما دلیلی ندارد یک دستگاه اتوبوس را با این همه هزینه‌ای که دارد فعال داشته باشیم که ممکن است یک نفر در ایستگاه حضور داشته باشد‌.

حداکثر زمان انتظار ۲۵ دقیقه

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: عمده خطوط درون شهر، حداکثر هر ۲۵ دقیقه یکبار اتوبوس دارد در حالیکه قبل از شیوع کرونا این بازه زمانی ۱۰ دقیقه بوده است.

غلامپور بیان کرد: در حال حاضر با توجه به تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، کاهش مسافرت ها، نبود مسافر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش ظرفیت اتوبوس ها و ... نمی‌شود مانند قبل، هر ۱۰ دقیقه یک اتوبوس در ایستگاه باشد.

وی عنوان کرد: تعداد اتوبوس‌های در نظر گرفته شده به تناسب رفت و آمد است.

کاهش ۷۲ درصدی مسافر

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: علی رغم کاهش ۷۲ درصدی مسافر، اما ۴۵ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی درون شهری فعال است.

غلامپور عنوان کرد: با توجه به این‌که تعدادی از اتوبوس‌ها غیر فعال است اگر در مسیری به دلیل حضور مسافر بیشتر نیاز به افزایش اتوبوس باشد حتما این اقدام انجام می‌شود.

وی افزود: هر اتوبوس در ماه ۱۸ میلیون تومان هزینه دارد و با این شرایط کمبود مسافر توجیهی ندارد برای مسیری که شاید در روز ۱۰۰ مسافر و در ماه حداکثر سه میلیون تومان درآمد داشته باشد، اتوبوسی را فعال کنیم.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با بیان این‌که بیش از ۷۰ درصد اتوبوس‌ها متعلق به بخش خصوصی است، گفت: طی روزهای گذشته شاهد تحصن رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی و عدم فعالیت آن‌ها بودیم که برای رفع مشکل از شورای شهر درخواست کردیم یارانه ای از بودجه شهرداری به این رانندگان پرداخت شود تا فعالیت داشته باشند.

فعالیت دو دستگاه اتوبوس در خط امیرآباد_حاجی‌آباد

غلامپور در خصوص گلایه‌های مطرح شده برای نامنظم بودن سرویس‌دهی اتوبوس در روستای امیرآباد، افزود: در این مسیر دو دستگاه اتوبوس فعال است که هر نیم ساعت یکبار در ایستگاه حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد برخی اوقات به دلیل ترافیک و ... اتوبوس پنج دقیقه دیرتر در ایستگاه حاضر شود اما بیش از پنج دقیقه تاخیر قابل توجیه نیست و اگر مردم شاهد تاخیر بیش از این بودند به همکاران اطلاع دهند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: این دو دستگاه اتوبوس به روستاهای امیرآباد و حاجی آباد خدمات‌دهی کرده و برای روستای چهکند یک دستگاه اتوبوس فعال است.

غلامپور با بیان این‌که قبل از شیوع کرونا تعداد اتوبوس‌های فعال در مسیر روستاهای حاشیه شهر دو برابر اکنون بوده، گفت: در مسیر روستای دستگرد نیز در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس فعال است.

وی عنوان کرد: به نسبت کاهش مسافر تعداد اتوبوس‌ها کاهش پیدا کرده است.

ساعت کاری ناوگان درون شهری

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در خصوص ساعت سرویس‌دهی ناوگان و اطلاع رسانی، بیان کرد: اطلاع رسانی عمومی در خصوص ساعت کار ناوگان که از ۶ صبح تا ۷ شب است، انجام شده است.

غلامپور اظهار کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا ساعت کاری ناوگان ثابت بود و بعد از شیوع بیماری کرونا ساعت کاری، شناور شده است و با توجه به شیوع بیماری کرونا در بیرجند و تغییرات رنگ شهر از نظر رنگ‌بندی کرونا، ساعت کاری ناوگان اتوبوس‌رانی تغییر کرده و چون نمی‌توان برنامه ثابتی را پیش‌بینی و اطلاع رسانی کرد مردم احساس می‌کنند سرویس‌دهی به صورت نامنظم انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ناوگان اتوبوس‌رانی در بیرجند تابع تصمیمات ستاد کرونا است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: طی دو هفته اعمال محدودیت در آذرماه روزانه چهار هزار مسافر در سطح شهر رفت و آمد داشتند و کم‌کم پس از رفع محدودیت‌ها تعداد مسافران افزایش داشت.

غلامپور افزود: اگر تعداد مسافران در مسیری افزایش داشته باشد به مرور تعداد اتوبوس‌ها در آن مسیر افزایش خواهد یافت اما اگر وضعیت شهر از نظر شیوع کرونا قرمز شود به دلیل کاهش مسافر، تعداد اتوبوس‌ها نیز کاهش خواهد داشت.

عمر ناوگان فعال ۶ سال است

وی در مورد فرسوده و جدید بودن اتوبوس‌های ناوگان درون شهری، گفت: در حال حاضر میانگین عمر ناوگان فعال در شهر ۶ سال است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند خاطرنشان کرد: اگر تمام ۹۰ دستگاه اتوبوس فعال باشد میانگین عمر ناوگان به ۱۰ سال می‌رسد.

انتهای پیام/127/ 21/ 4

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

آخرین مطالب