خاورستان ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
یادداشت؛

بسیج رسانه پیروز میدان جنگ نرم

امروز جنگ واقعی در میدان رسانه و فضای مجازی صورت می‌گیرد و پیروز این نبرد رسانه‌ها و خبرنگار فعالان رسانه‌ای انقلاب اسلامی و بسیجیان هستند.

بسیج شجره طیبه یادگار ماندگار امام خمینی(ره) است که امروز درختی تنومد با شاخ و بال مثمر در ایران اسلامی و حتی خارج از مرزهای ایران سربلند معادلات دشمنان را برهم می‌زند. هفته بسیج بهانه‌ای است تا یک نگاه بسیار اجمالی به حوزه‌های مختلف بسیج داشته باشیم.

سازمان بسیج که رهرو واقعی شهدای کربلا و پشتیبان تمام عیار انقلاب و ولایت است، دارای چندین سازمان و قشر است که یکی از شاخه‌های اصلی این درخت، بسیج رسانه است.

بسیج به عنوان گسترده‌ترین و پرنفوذترین نهاد مردمی که هم‌اکنون چندین میلیون نفر عضو دارد و با گذشت زمان به عنوان سازمانی تأثیرگذار بر شئون فردی و اجتماعی در سال‌های اخیر از ظرفیت بالقوه رسانه، فضای مجازی وخبرسازی برخوردار شده است، اما این ظرفیت بالقوه به علت ناآشنایی دست‌اندرکاران با جنس رسانه و قرارنداشتن در اولویت‌ها بالفعل نشده است.

اگر من نگارنده خواسته باشم اقشار و معاونت‌های بسیج را به چند ردیف بیاورم قطعا بسیج رسانه در ردیف دوم و سوم خواهد.

نسبت رسانه و بسیج، فقط نسبتی خبری نیست؛ این نسبت میان رسانه و هر رویداد-و حادثه‌ای دیگر هم با توجه به فلسفه وجودی رسانه که بر خبر استوار است، برقرار بوده، هست و خواهد بود. نسبت رسانه و بسیج و عملکرد آن از جنگ تحمیلی و دوران‌های حساس پس از جنگ و امروزه را در نگاهی جبهه‌ای باید تعریف کرد که چون لشکری پرتوان، راهکار خویش را انتخاب کرده و مأموریت خویش را به انجام می‌رساند. نقشی که با پایان مأموریت دیگر لشکرها نه‌تنها کمرنگ نمی‌شود بلکه با حساسیت زمان و عوض‌شدن میدان جنگ رنگی نو گرفته است.

بر اساس طرحی نو، رسانه و بسیج را تا دور‌ترین نقاط جغرافیایی و زوایای ذهنی مردم هم امتداد بخشید و امروز به دیگر عبارت ما فقط خبر و گزارش نمی‌نویسم و عکس نمی‌گیریم، امروز خبرنگار و بسیج رسانه یکی از اقشار تأثیرگذار در جامعه است که می‌تواند در دورترین نقطه جغرافیایی به جبهه فرهنگی و رسانه‌ای برود.

امروز بسیج رسانه می‌تواند با آموزش سواد رسانه‌ای و روشنگری از سنگر کمین -ده‌ها متر آن‌سوتر از خط مقدم- به دورترین نقطه جغرافیایی وطن برساند؛ یعنی رسانه به کار دادوستد معرفتی بین جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها، توجه ویژه دارد.

در دوران جنگ تحمیلی رسانه‌ها، به جنبه حماسی جنگ به طور ویژه می‌پرداختند و در روزگاری که حصر رسانه‌ای ما از محاصره و تحریم نظامی و اقتصادی هم سنگین‌تر بود، توانستند در عرصه اطلاع‌رسانی و تولید پیام و محتوی و قهرمان‌پروری بایستند و کاری سرامند انجام دهند؛ امروز نیز جنگ واقعی در میدان رسانه و فضای مجازی صورت می‌گیرد و پیروز این نبرد رسانه‌ها و خبرنگار فعالان رسانه‌ای انقلاب اسلامی و بسیجیان هستند.

سخنی کوتاه خدمت فرماندهان سازمان بسیج و سپاه عرضه بدارم اما یقین دارم این عزیزان از من بیشتر واقف به موضوع جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای هستند.

امروز دیگر باید نگاه‌ها به بسیج رسانه و فضای مجازی تغییر کند، رسانه و فضای مجازی وسیلۀ ایجاد ارتباط یا همان انتقال پیام است که نیازمند حمایت بیشتر در حوزه‌های مختلف است.

رسانه‌ها در بسیاری از مسائل کنار گذاشته می‌شوند، که می‌بایست بسیج و سپاه پاسداران به نقش و جایگاه تأثیرگذار رسانه‌ها توجه ویژه کنند و رسانه و فضای مجازی بال خود در اطلاع‌رسانی از عملکرد خوب خود بدانند.

امروز میدان جنگ با کلاشینکف و تانک اداره نمی‌شود بلکه امروز میدان نبرد قلم، صفحه‌کلید، گوشی و شبکه‌های اجتماعی است.

خراسان جنوبی با داشتن فعالان فضای مجازی قوی و ارزشی و خبرنگارانی معتقد و انقلابی و رسانه‌های بیدار با محوریت بسیج رسانه می‌توانند همچون گذشته در عرصه جنگ رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی صحیح پیروز باشند که نمونه‌ی آن این روزها با شیوع ویروس کووید 19 ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه استفاده از رسانه‌ها و بکارگیری توان آن‌ها برای مقابله با آن پررنگ‌تر از همیشه مشهود است.

مهدی کاظمی‌فرد خبرنگار

انتهای پیام/4