تسنیم تلاوت صفحه ۲۳۵ قرآن
نقل بخشهای مهم تاریخ و آگاهی دادن به آن، یکی از شیوههای تربیتی است. «نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، بعضی گفتهاند: معنای آیه این است که مردم دائماً اختلاف دارند، مگر کسانی که در سایۀ لطف و رحمت الهی، گرفتار اختلاف نشوند و خداوند برای همین وحدت کلمه، آنان را آفرید. (تفسیر أطیب البیان)
فلسفۀ آفرینش انسان، در آیات قرآن با عناوین مختلفی مطرح شده است: در یک جا میخوانیم: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات، ۵۶) که دلیل آفرینش جنّ و انسان، عبادت آنها دانسته شده است. در جای دیگری میفرماید: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» (ملک، ۲) یعنی خداوند، مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید. و در آیۀ فوق نیز آمده است: «لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» یعنی ما انسانها را آفریدیم تا مشمول رحمت خویش نماییم. در ظاهر به نظر میرسد که فلسفۀ آفرینش انسان، سه عنوان متفاوت یعنی: عبادت، آزمایش و رحمت است. امّا با کمی دقّت نظر متوجّه میشویم که هر سه موضوع دارای یک نقطۀ مشترک هستند و آن تکامل روحی و معنوی انسانهاست.
در آیۀ قبل آمد که انسان آزاد است و در آخر این آیه میفرماید: ما حتماً دوزخ را از انسان و جن پر میکنیم. آنچه از جمع بین این دو آیه فهمیده میشود، این است که انسان در انتخاب راه آزاد است، ولی به خاطر پذیرش راه باطل، جهنّمی میشود.
در روایات متعدّد آمده است که نمونۀ روشن اختلاف مردم، مسألۀ رهبری معصوم است که طبیعتاً به جز آن گروه که مشمول رحمت الهی و در خط اهل بیت علیهمالسّلام و پیشوایان معصوم قرار گرفتهاند، بقیۀ مردم منحرف شدهاند. (تفسیر کنز الدقائق)
امام صادق علیهالسّلام فرمود: خداوند انسان را آفرید تا کارهایی انجام دهد و مستحقّ رحمت الهی شوند. (تفسیر نور الثقلین توحید صدوق، ص ۴۰۳)