امام جمعه نهبندان:
رای به فرد معتقد به مبانیانقلاب سرنوشتساز است
امام جمعه نهبندان گفت: مردم بدانند که رای هدفمند، آگاهانه و کارشناسانه به فرد امین، پُرکار، فعال و معتقد به مبانی انقلاب اسلامی بسیار سرنوشت ساز است.
حجت الاسلام احمد نجمی پور به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر ماه بعد از دوران سه ساله خدمت شایسته شهید آیت الله رئیسی بسیار سرنوشت ساز است. به گفته امام جمعه نهبندان اگر تشییع و بدرقه شهدای خدمت رفراندوم آه و اشک مردم و سوختن دل مقام معظم رهبری بود در انتخابات با عدد و رقم مردم رفراندوم خودتان را نسبت به جمهوری اسلامی در هشتم تیرماه به جهانیان نشان بدهید.
به گفته حجتالاسلام نجمیپور کار مهم شهید آیت الله رئیسی این بود که "دولت اسلامی" را به عنوان یک الگوی ترازی نظام اسلامی به دنیا معرفی کرد.
وی تاکید کرد:مردم بدانند که رای هدفمند، آگاهانه و کارشناسانه شما به فرد امین، پُرکار، فعال و معتقد به مبانی انقلاب اسلامی بسیار سرنوشت ساز است.
وی با اشاره به این که همه جریانات سیاسی تلاش کنند برای مشارکت اما راه مشارکت حداکثری در چند مورد خلاصه میشود اولین آن راهبرد مهم مقام معظم رهبری مبنی بر انعکاس خدمات اُمید آفرین نظام در ۱۰۰۰ روز فعالیت دولت انقلابی شهید آیت الله رئیسی و همه باید مبلغ مشارکت حداکثری مردم پای صندوق رای باشند.
وی ادامه داد: مقایسه نمونه مدیریت انقلابی و غیر انقلابی؛ آنچه مورد تاکید امامین انقلاب بوده و هست "تشکیل دولت اسلامی و انقلابی" است.
وی جلوگیری از تخریب کاندیدهای انتخاباتی از دیگر روشها برشمرد و افزود: مدیریت فضای افکار عمومی در مسئله اقتصاد و معیشت و مردم و مسئله حجاب مسئله اولویتدار کشور نیست و اگر کسی در تبلیغات انتخاباتی موضوع بی حجابی و بدحجابی را تبلیغ کند به طور قطع بدانید در پازل دشمن بازی میکند و برای جلب رای مردم است.
آزمون تقوی سیاسی
حجتالاسلام نجمیپور ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در بخشی از سخنانشان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ذیل سه عنوان مشارکت در انتخابات، ویژگیهای رئیسجمهور و رعایت اخلاق انتخاباتی به این موضوع پرداختند: «در این حرکت عظیمی که انجام میگیرد، در رقابتهای پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگوییکردن، تهمتزدن، لجنپراکنیکردن، کمکی به پیشرفت کارها نمیکند، به آبروی ملّی هم لطمه میزند. صحنهی انتخابات صحنهی عزّت و حماسه است، صحنهی رقابت برای خدمت است، صحنهی کشوواکش برای بهدست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد به میدان مبارزهی انتخاباتی و رقابت انتخاباتی میشوند، این را بهعنوان یک وظیفه بدانند؛ آنها به وظیفهشان عمل کنند».
امام جمعه نهبندان در رابطه با تبلیغات جذاب انتخاباتی با رعایت اخلاق نیز گفت: تبلیغات یکی از اضلاع جذاب همهی انتخاباتهایی بوده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برگزار شده است. کشوری که تجربهی انتخاباتهای فرمایشی زمان پهلوی را در سابقهی خود داشت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با یک رویداد سیاسی روبرو شد که جریانهای و چهرههای مختلف سیاسی و اجتماعی برای کسب نظر مردم تمام توان خود را به میدان میآورند.
حجتالاسلام نجمیپور در خصوص مناظرات تلویزیونی نیز گفت: نفس این امر برای استفادهی برابر نامزدها برای معرفی خود به مردم و ایجاد عدالت رسانهای و تبلیغاتی است. به گفته حجتالاسلام نجمیپور ترکیب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فارغ از جهتگیری سیاسی آنها، عصارهی سپهر سیاسی کشور است. مخاطب میلیونی، این مناظرات را به چشم گردهمایی تعدادی از چهرههای صلاحیتدار کشور میبیند که حالا روبروی هم نشستهاند و دربارهی تصمیمها و اقداماتشان حرف میزنند. نامزدها در قبال رفتاری که در این رقابت دارند و حرفهایی که بر زبان جاری میکنند مسئولیت دارند و استدعا داریم حدود الهی را رعایت کنند.
وی با تاکید بر این که نامزدها مراقب تبعات سخنان خود باشید افزود: تبعات و تأثیرهای این رقابتها محدود به ایام برگزاری انتخابات نیست و آثار میانمدت و بلندمدت دارد. تبعاتی که میتوانند برای عقبه اجتماعی کشور امواج التهاب یا آرامش را به ارمغان آورند؛ مایهی ترویج ثبات و اطمینان به ساختار سیاسی کشور باشند یا موریانههای تردید و بدبینی نسبت به ساختار کشور را به جان افکار عمومی بیندازند.
وی تصریح کرد: حرف نامزدهای ریاست جمهوری میتواند، مرهم گسلها و شکافها یا حکم سوزن و نیشتری باشد که به زخمهای کهنه زده میشود.
وی اظهار کرد : در این میان هواداران هم مراقب باشند هرچند مسئولیت اصلی در این فقره متوجه نامزدهای انتخاباتی در تریبونهایی است که در اختیارشان قرار گرفته اما این موضوع بههیچوجه منافی مسئولیت هواداران و حامیان آنها نیست. طرفدارها در طرفداری از هر کدام از نامزدها که انتخاب میکنند، اگر نیّتشان را خدایی کنند، خدای متعال به کارشان برکت خواهد داد. حالا یا این است که آن کسیکه مورد نظرشان است موفّق خواهد شد و پیروز خواهد شد یا اگر نشود، خدای متعال از آنها راضی است و این کار برای آنها مبارک خواهد بود. گاهی اوقات طرفدارها یک تعارضهایی را بهوجود میآورند که خود نامزدها از آن تعارض ها اصلاً خبر ندارند؛ یعنی گاهی اوقات در مواردی، به تعبیری کاسهی داغتر از آش بهوجود میآید.
حجت الاسلام نجمیپور درباره اهمیت مضاعف رعایت اخلاق درفضای مجازی نیز گفت: پس همه باید مراقب باشند: «چه یک نویسندهی روزنامه، چه[آن]کسیکه با فضای مجازی ارتباط دارد، چه آن کسیکه نمایندهی مجلس است، چه آن کسیکه مسئول مهمّ دولتی است-[توقّع داریم]؛ همه باید مراقبت کنند. این جور نباشد که ما به زبان به مردم بگوییم که در انتخابات شرکت کنید، منتها یک جوری حرف بزنیم که مردم را از ورود در انتخابات دلسرد کند؛ این درست نیست، این غلط است».
به گفته وی ملتهب شدن فضای جامعه در حالت عادی نیز بهشدت مورد طمع دشمن است و این طمع در بزنگاههایی مانند انتخابات دوچندان هم میشود. نامزدها و هواداران نباید به این سمت ماجرا دامن بزنند و با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنند.
وی ادامه داد: در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و بعضی گلوگاههای آن مانند مناظرات، نباید باعث شود که خط اصلی درگیری با دشمن گم و تسویهحسابهای سیاسی، موجب کوچه باز کردن برای بدخواهان جمهوری اسلامی ایران شود: «بعضیها نقطهی درگیری را اشتباه میکنند؛ خمپاره و توپخانهی خودشان را آتش میکنند به سمت یک نقطهای که آنجا دشمن نیست، آنجا دوست است.
بعضیها رقیب انتخاباتی خودشان را «شیطان اکبر» به حساب میآورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحی که شیطان اکبر نیست، رقیب انتخاباتی که شیطان اکبر نیست. من طرفدار زیدم، شما طرفدار عمروئی؛ من شما را شیطان بدانم؟ چرا؟ به چه مناسبت؟ در حالی که زید و عمرو هر دو ادعای انقلاب و اسلام میکنند، در خدمت اسلام و در خدمت انقلابند. خط درگیری با دشمن را مشخص کنیم».
امام جمعه نهبندان به این نکته هم اشاره کرد که مناظرات زنده تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی هرچند جوّ انتخاباتی کشور را پرشور میکند، اما نباید ملاحظات آن را از نظر دور داشت. ملاحظاتی که در صورت رعایت نکردن، این محمل ظرفیت رسانهای را تبدیل به تریبونی برای ترویج بداخلاقی، بدبینی به کشور، ساختار سیاسی و هتاکی و زیر پا گذاشتن حدود الهی میکند و اگر این اتفاق توسط نامزدها یا حامیانشان رقم بخورد نهتنها رقیب انتخاباتی بلکه خودشان را نیز گرفتار آثار و تبعات آن خواهد کرد؛ سعدی: یکی بر سر شاخ، بُن میبرید خداوند بُستان نگه کرد و دید بگفتا گر این مرد بَد میکند نه با من که با نفس خود میکند.
انتخاب عقلایی
امام جمعه نهبندان با اشاره به این که بزرگترین مشکل در انتخابات کشور ما نداشتن انتخاب عقلایی است افزود: از نگاه بُرد و باختی در انتخابات پرهیز کنیم؛ مثل مسابقه فوتبال که تمام تلاش دو تیم پیروزی است.
به گفته حجتالاسلام نجمیپور بسیاری از روسای جمهور رای ایجابی نداشتند و با رای سلبی رئیس جمهور شدهاند و اگر از مردم سوال بکنیم چرا به فلانی رای دادی میگوید برای اینکه میخواستم فلانی رای نیاورد این فرد نمیتواند انتظارات شما را برآورده کند.
به گفته وی انتخابی عقلایی است که ناظر به نیاز جامعه باشد و به فردی رای بدهید که برای اقتصاد و معیشت مردم طرح و برنامه داشته باشد نه اینکه شعار آزادی کنسرت برای شما بدهد، شعار آزادی بی حجابی و کنسرت برای شنا نان و آب نمیشود.
وی اظهار کرد: انتخاب عقلایی یعنی به کسی رای بدهم که واقعاً از او شناخت داشته باشم چون اگر به کسی که هندوانه سربسته است و هیچ شناختی ندارم از انتخابم پشیمان خواهم شد اما فایده ای نخواهد داشت. جایگاه ریاست جمهوری جایگاه شانس و لُپ لُپی نیست.
وی اظهار کرد: در انتخابات اجازه ندهیم و قطبی کاذب و مُخرب اتفاق بیفتد. چون در دو قطبیهای کاذب فضای هیجانی حاکم میشود و نتیجهاش انتقامگیری از یکدیگر است.
وی سوء استفاده معاندین و مخالفین ، ناامیدی و دلسرد شدن مردم و در نتیجه موب کاهش مشارکت مردم در انتخابات را نتیجه دو قطبیهای کاذب دانست و افزود:به جای اینکه شایسته سالارها رای بیاورند، غوغا سالارها رای خواهند آورد و لجن پراکن ها انتخاب خواهند شد.
برکات و فوائد مشارکت حداکثری در انتخابات
وی تولید اقتدار ملی، تقویت مقبولیت نظام ارتقاء ثبات سیاسی درکشور، افزایش همبستگی و وحدت ملی، افزایش بازدارندگی نرم و دفع تهدیدها را از فوائد مشارکت در انتخابات بیان کرد و ادامه داد: کاهش آسیبپذیری ارکان نظام تصمیمگیری و اجرایی
افزایش بازدارندگی نرم و دفع تهدیدها و تقویت موقعیت و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان از دیگر مزایا است.
وی با اشاره به این که در شرایط فعلی، جامعه با دو طیف متفاوت از جریانهای تند سیاسی مواجه است، که هر کدام به نوعی به کشور ضربه میزنند افزود: گروهای سیاسی مطلقگرایان جبهه انقلاب و تجدیدنظرطلبان که در فضای رسانهای و مطبوعاتی کشور از این دو طیف، با نامهای «رادیکالهای اصولگرا» و «رادیکالهای اصلاحطلب» تعبیر میکنند در حالیکه چنین تعبیری از دو جهت نادرست است.
به گفته وی در این دو اصطلاح، «رادیکال»ش فرنگیمآبانه و غربزدگی است؛ و اصطلاح «اصولگرایی» و «اصلاحطلبی» هم غیرمقبول از طرف رهبر معظم انقلاب است: «بنده دعوای اصلاحطلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیمبندی را غلط میدانم». (19/ 02/ 1384).
به گفته وی دو راهبرد ثابت مقام معظمٌ رهبری در تمام انتخاباتها، به ترتیب اولویت، اول مشارکت حداکثری، و دوم انتخاب اصلح بوده است به خلاف ایده مرحوم هاشمی رفسنجانی که مهندسی انتخابات با مشارکت کم بود و اصرار داشت ما خودمان بهترین گزینه را برای ریاست جمهوری جمعبندی کنیم، وارد صحنه کنیم و همه تلاش کنیم او رئیس جمهور بشود؛ ولو مشارکت مردم کم باشد.
وی تصریح کرد: در منطق امامین انقلاب در انتخاب بازرگان و انتخاب بنیصدر علیرغم تشخیص خودشان، به انتخاب اکثریت احترام گذاشتند لذا معتقد بودند: منافع و مصالح تحقق جمهوریت، و همراهی و حمایت مردم از نظام اسلامی برای کشور، بر پیامدهای یک انتخاب نادرست ترجیح بسیار زیادی دارد. در مقابل اما تجدیدنظرطلبان، با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات، به یک شرط مخالف نیستند: اینکه پیروز انتخابات، خودشان باشند و نه فرد دیگری.
وی ادامه داد: از این رو سابقه کنشهای انتخاباتی آنها نشان میدهد که اگر در انتخابات از سوی اکثریت مردم انتخاب نشوند، حاضرند هر قانونی را زیرپا بگذارند و حتی کشور را به آتش بکشند؛ مثل کنش انتخاباتی آنها در فتنه ۸۸ و ادعای تقلب که بعدها هم اذعان دشمن خارجی و هم اعتراف برخی از عناصر داخلی آنها، این بود که ادعای تقلب، اسمْرمز براندازی نظام بود نه وقوع تخلف در انتخابات.
وی ادامه داد: اگر احتمال جدی رسیدن به قدرت را بدهند، ایده مشارکت مشروط میدهند. مثل انتخابات ۹۲ و حمایت از آقای روحانی برای ریاست جمهوری و اگر احتمال جدی بدهند که در انتخابات رأی نمیآورند، انتخابات را به اندک بهانهای تحریم میکنند. مثل انتخابات اسفند ۱۴٠۲ که محمد خاتمی، رأی نداد.
وی تاکید کرد: «مردمسالاری» و «قانونمداری»، دو راهبرد برونرفت از چالش دو جریان تند سیاسی است.