حالت تاریک
معاون استاندار تاکید کرد؛

شهرک کارگاهی زرشک نیاز بهره‌برداران خراسان‌جنوبی

شهرک کارگاهی زرشک نیاز بهره‌برداران خراسان‌جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در استان کارگاه یا بازارگاهی برای محصول زرشک نداریم.

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان با بیان این دغدغه که در استان شهرک کارگاهی یا بازارگاهی برای محصول زرشک وجود ندارد گفت: خراسان‌جنوبی به واسطه این‌که جزو خراسان بزرگ بوده و از سال ۸۲ که مستقل شده بازار همان بوده که در مصلی مشهد محل تجمیع بار بوده است. به گفته وی باید بتوانم در سطح استان این توسعه را انجام دهیم و یک شهرک و یک مجموعه‌ای را فراهم کنیم که آن مکان محل فروش و محل داد و ستد و فرآوری باشد در این رابطه زمین‌هایی هم پیشنهاد شده که پیگیری می‌کنیم بتوانیم این کارکردها را به این جشنواره اضافه کنیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تاکید کرد: بنابراین در جشنواره امسال که بخش اول آن مجموعه جهاد کشاورزی به طور مصور از این تغییر رفتارها و اتفاقات خوبی که سال گذشته تاکنون رقم خورده گزارش خواهند داد و نکته بعدی به طور حتم افراد برای ورود به حوزه صنعت غذایی سعی می‌کنند جشنواره‌های غذایی مبتنی بر این داشته باشند تا بتوانند این محصول را در چرخه صنعت غذایی بیشتر داشته باشیم.

 

طرح در سطح ملی و تکمیل زنجیره ارزش

اشرفی تاکید کرد: معطوف کردن نگاه‌های ملی هر چه قدر این جشنواره را در سطح ملی مطرح و نگاه‌های ملی را به آن معطوف شود خودش به سمت صنعتی‌شدن بسیاری از فرایندهایی که الان سنتی است پیش خواهد رفت که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحولات اساسی در این حوزه باشیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در کنار استانداردسازی و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای این که بتوانیم محصولات با ارزش و با کیفیت ارائه دهیم باید زنجیره‌‌ و حلقه‌های ارزش این محصول از صنعت پایین دست تا بالا دست تکمیل شود تا به صورت خام به بازار عرضه نشود و آن فرآیند‌های بسته‌بندی و فرآوری را تکمیل کنیم.

 

به گفته وی در مدیریت بازار و بازارگردانی زرشک هم اکنون کمتر در اختیار بهره‌بردار است و باید سعی کنیم مدل عرضه و تقاضا که می‌تواند قیمت محصول را به آن چه ارزش واقعی است برساند داشته باشیم.

 

اشرفی تاکید کرد: نباید لفظی به عنوان خرید تضمینی زرشک را استفاده کنیم زرشک یک کالای با کیفیت خاص خودش وقتی شان یک محصول درست رعایت نشود باید به سراغ این گونه کارها برویم.

 

وی ادامه داد: خرید تضمینی به معنای یک کار حداقلی است به این معنا که نتوانستیم محصول را در سبد غذایی خانوار وارد کنیم و صنایع تبدیلی و تکمیلی را فراهم کنیم و اگر زمانی خرید باشد خرید توافقی که آن هم برای پیشگیری از ورود دلالان به بازار باید انجام خواهد شد.

 

به گفته وی مثل این که گفته شود دولت پسته را خرید تضمینی کند پسته جایگاه خودش را پیدا کرده و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن تعریف شده آیا ارزش غذایی زرشک از پسته کمتر است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: باید از دولت نگاه‌های دیگر درخواست شود که هم دولت و بخش خصوصی در این رابطه سرمایه‌گذاری کنند تسهیلات بدهند و سرمایه‌گذاری‌هایی رقم بخورد و مدیریت بازار و بازارگردانی را خود بهره بردار انجام دهد و اصلا نیاز به خرید تضمینی در این رابطه نداریم.

 

وی افزود: نگاه و توجه دولت سیزدهم برای حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی و هم‌چنین زنجیره‌های راهبردی که یکی از آن‌ها زرشک است را تکمیل کنیم که دغدغه‌ای مبنی بر بازار فروش نداشته باشیم چون هم بازارگردانی و بازاررسانی را داریم تا به حداکثر سود خودش برسانیم.

 

اشرفی در پایان به این نکته اشاره کرد که نه تنها در زرشک بلکه در زعفران هم این دغدغه وجود داشته و نتوانستیم صنایع تکمیلی و خوب برای آن تعریف کنیم زعفران توانسته در سبد غذایی جایی باز کند اما زرشک در این رابطه کمتر کار شده و یکی از رویکردها جشنواره هم تغییر نگاه‌ها است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این موضوع باشیم که مسائل زیرساختی که در حوزه زرشک وجود دارد مرتفع شود.

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از