حالت تاریک
دستوررئیس‌جمهور در آستانه اجرا است؛

شیرینی تامین شکر برای کارخانه قندقهستان

شیرینی تامین شکر برای کارخانه قندقهستان

رئیس جمهور در سفر به خراسان‌جنوبی دستور ویژه‌ای بر احیای کارخانه قندقهستان صادرکرد و اکنون قرارداد تامین مواداولیه صورت گرفته است.

به گزارش خاورستان، کارخانه قند قهستان، کارخانه‌ای که سال 1338 راه اندازی شد و اکنون 64 سال از تاسیس آن می‌گذرد و به نوعی با قدمت‌ترین صنعت خراسان‌جنوبی و شهر اسدیه شناخته می‌شود و مردم این شهرستان با این کارخانه خاطره دارند و از قند این کارخانه بر سر سفره خانواده بهره برده و شیرین کام شده‌اند.

تعطیلی کارخانه قند قهستان از سال 1392 تعطیل شده بود این بار قرار است با همت ویژه دولتمردان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد و مصداق آن دستور صریح رئیس جمهور در سومین سفر به خراسان‌جنوبی بود که به مسئولان شهرستان درمیان دستور داد تا موانع بر سر راه تعطیلی این کارخانه از راه برداشته شود.

کارخانه قند قهستان که میدان‌دار صنعت خراسان‌جنوبی محسوب می‌شود به قدری برای مردم این منطقه مهم است که اشتغال در این کارخانه، مردم سراسر خراسان‌جنوبی را به شهر اسدیه کشاند از این رو می‌توان این کارخانه را دلایل شکل گیری شهر اسدیه برشمرد.

امروزه  با توجه به این‌که شش دهه از راه‌اندازی کارخانه قند قهستان می‌گذرد دستگاه‌های آن مستهلک و قدیمی شده است از این رو نیاز به نوسازی دارد و باید برای بازگشایی آن با فکر و اندیشه جلو رفت تا دیگر شاهد تعطیلی این کارخانه و ناامیدی مردم منطقه نباشیم.

این کارخانه که بسیار مهم و استراتژیک است با دستور صریح رئیس جمهور اکنون وارد فاز خرید مواد اولیه  شده است اما هنوز کارگران این کارخانه از حقوق معوقه گلایه دارند و می‌گویند: قرار بود یک سال پیش این کارخانه به بهره برداری برسد ما هنوز خبری از حقوق و راه اندازی این کارخانه نیست که این کار را برای ما سخت کرده است.

موضوع مهم کارخانه قند قهستان و گلایه کارگران از حقوق معوقه شش ماهه سبب شد تا امام جمعه اسدیه بخش مهمی از سخنان خود را به این موضوع مهم اختصاص بدهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصیب خزاعی امام جمعه اسدیه در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: جلسات پیگیری و بازدیدهای مکرری در راستای راه‌اندازی کارخانه قندقهستان صورت گرفته اما هنوز این مهم انجام نشده است که ظاهرا مشکل تامین مواد اولیه و شکر است که باید ارز برای این مهم تخصیص داده شود.

وی خاطرنشان‌کرد: زمانی که شخص رئیس‌جمهور دستور دادند نباید تخصیص ارز و وارد کردن شکر از بندر خیلی سخت باشد.

امام جمعه اسدیه افزود: این کارخانه، یک مدتی از نظر بهداشتی مکان درستی نداشتند که الان بهداشت تایید کرده و برند نیز گرفته‌اند اما خبری از بازگشایی آن نیست.

حجت‌الاسلام خزاعی یادآورشد: کارگران این کارخانه از ابتدای سال جاری حقوق دریافت نکرده‌ و عیدی آنها نیز پرداخت نشده است؛ این کارگران یک تعدادی نگهبان هستند و تعدادی نیز دنبال تعمیرات هستند و از یکی دوسال قبل دنبال کارهای تعمیراتی هستند.

وی بیان‌کرد: کارگران دیگری در کارخانه هستند درخت و تراشکاری دارند و کارگران مشغول به فعالیت هستند؛ اگر درآمدی در این مدت‌ها بوده است از یک سرمایه‌گذار تهرانی بوده است که در این دوسه سال سرمایه خود را گذاشته و صرف تعمیرات و حقوق کارگران شده است.

امام جمعه اسدیه با اشاره به این‌که خیلی از اقلام کارخانه از قبیل ماشین‌آلات، چاه موتور و زمین‌های کارخانه فروخته شده است و وضعیت خوبی هم ندارد، گفت: به اذعان کارگران، داخل کوره‌های کارخانه تمیز نشده؛ تنها رنگ شده و درست تعمیر نشده اند؛ کارخانه در ابتدای امر، دچار مشکل خواهد شد چراکه نیروهای متخصصی که هر ساله بودند دیگر نیستند؛ همه سالخورده شده‌اند و دل به کار نخواهد داد.

حجت‌الاسلام خزاعی تاکیدکرد: دوستانمان باید جلسات کارآمد بگذارند و تصمیم جدی برای کارخانه بگیرند مبنی بر این‌که واقعا شكر بوری که متخصصین می‌گویند اگر بیاید کارخانه راه می‌افتد و گشایش اقتصادی خواهد داشت و یا اگر این‌که دنبال این هستند که تا زمانی‌که کارخانه راه بیفتد این کارگران بازنشسته شوند و این کارخانه را به سود بفروشند و فایده‌های میلیاردی کنند بهتر است یک طرح جایگزین برای این کارخانه داشته باشند چراکه خیلی از کارها را می‌شود در این کارخانه نظیر بسکوئیت‌‌سازی انجام داد.

وی تولید شیرینی‌جات و صدور به افغانستان را یکی از راهکارهای کارآمد برای این کارخانه دانست و افزود: کارهای زیادی وجود دارد که می‌شود با اندک تغییری در دستگاه‌های کارخانه نوع تولیدات را به نفع بازدهی بالا تغییر داد.

مدیریت ضعیف مدیرعامل کارخانه قندقهستان

وی تاکیدکرد: ما شاهد پیگیری فرماندر شهرستان و آقای استاندار هستیم اما به نظر می‌رسد که مدیرعامل کارخانه ضعیف عمل می‌کند وگرنه الان سه سال است که وعده‌های مختلف داده می‌شود اما اتفاقی نیفتاده است.

مهدی فرجامی‌فرد فرماندار درمیان در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: طبق دستور رئیس جمهور مجوزهایی که دولت داده شده بود مبنی بر تامین شکر خام به این کارخانه است که بحث محیطزیست، استاندارد، بهداشت، خدمات گازرسانی و زیربنایی و روبنایی که دولت باید انجام می‌داد، صورت گرفته است.

مواداولیه کارخانه قند قهستان پیش فروش شد

وی گفت: سرمایه‌گذار باید شکر را تامین کند که الان شکر نیز تامین شده است؛ هیات مدیره تغییرکرده و در حال پیگیری برای راه‌اندازی هستیم.

فرماندار درمیان اضافه‌کرد: هیات مدیره قبلی، بدهی بانکی دارد؛ بانک‌ها براساس قانون نمی‌تواند به آنها تسهیلات بدهند اما از طرفی برای تامین شکر نیاز به تسهیلات دارند از این رو سرمایه‌گذار جدید جذب کردند که بدهی بانکی داده شود که امیدواریم به‌زودی خبرهای خوشی در این زمینه شاهد باشیم.

فرجامی‌فرد خاطرنشان‌کرد: مباحثی برای تامین شکر بین هیات مدیره بوده است که آخرین گزارشی که به من دادند هفته آینده قرار است شکر خریداری شود که اگر شکر خریداری شود شاهد راه‌اندازی کارخانه خواهیم بود.

وی با بیان این‌که برای تامین شکر هیات مدیره باید بدهی بانکی خود را تسویه کند؛ یادآورشد: کارخانه‌ای که نزدیک به یک دهه تعطیل است دلیل ندارد 30 تا 35 نفر کارگر داشته باشد؛ یا باید با این کارگران تسویه حساب می‌کردند یا حق و حقوق آنها پرداخت شود؛ یک عده کارگر برای تعمیرات نگه‌ داشته شده‌اند؛ جلساتی را طی چند روز گذشته برگزار کردیم که حقوق معوقه کارگران پرداخت شود.

فرماندار درمیان ادامه‌داد: تا زمانی که رابطه حقوقی کارگر و کارفرما برقرار است باید به کارگران حقوق داده شود یا باید برای کارگران کار تعریف کرد یا باید تعدیل شوند و تاکنون حقوق کارگران از فروش اموال مازاد پرداخت شده است؛ هیات مدیره قول داده‌اند که نیمه اول آبان حقوق آنها پرداخت شود.

فرجامی‌فرد تیم جدید هیات مدیره کارخانه را قوی و مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم همه مشکلات با راه‌اندازی کارخانه مرتفع شود.

وی خاطرنشان‌کرد: شکر بور که مواد اولیه راه‌اندازی کارخانه است خریداری شده است و تا زمانی که شکر از کارخانه تولید نشود نمی‌توان گفت کارخانه قند قهستان بازگشایی شد و در این زمینه قطعی صحبت کرد.

وی تاکیدکرد: دولت زمینه را فراهم کرده و حواله دولتی خرید شکر را صادر کرده و مدیر عامل کارخانه نیز پیش فاکتور خرید شکر را برای من ارسال کرده‌اند؛ امیدواریم به موقع تامین اعتبار شود و این کارخانه بازگشایی شود.

 نورالدین عظیمی مدیرعامل کارخانه قندقهستان در  پاسخ به خبرنگار خاورستان، که از انجام مصاحبه امتناع کرد و گفت: درگیر کارهای تامین شکر خام و قرارداد هستیم.

وی در پاسخ به این‌که به‌زودی شاهد افتتاح کارخانه قندقهستان خواهیم بود، گفت: به زودی شاهد افتتاح کارخانه هستیم.

انتهای خبر/ 5

Bottom of Form

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از