حالت تاریک
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند:

کنسرسیوم صادراتی زرشک آماده عضوگیری

کنسرسیوم صادراتی زرشک آماده عضوگیری

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت:کنسیرسیوم صادراتی زرشک‌تشکیل شده و آماده عضو گیری است و دبیرخانه هم مشخص و آماده به کار است و تمام مجوزها هم اخذ شده است.

به گزارش خاورستان محمد بیکی  با اعلام این مطلب افزود:فعالان صادراتی استان در صورتی که اعلام امادگی کنند ظرف دو ماه این کنسرسیوم اغاز بکار می کند.

وی ادامه داد:برای معرفی زرشک استان زیر ساخت هایی مثل پرواز نیاز است که در این حوزه مشکل داربم و خیلی از مهمانان ما بخاطر مشکلات پروازی نمی توانند در استان حضور داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد:وظیفه دولت تسهیل امور است و نیاز است قوانین به نفع صادرکنندگان تسهیل شوند.

 بیکی هم چنین تصمیم گیری جزیره ای در مورد زرشک را باعث مغفول ماندن این محصول مهم دانست و با بکار بردن این عبارت که به نظر می رسد زرشک والدینی ندارد، افزود:ایجاد کارگروه توسعه زرشک الزامی است.

حمایت از تشکیل شرکت صادراتی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: برای سوق دادن ذهن تولید کننده برای تولید محصول سالم اقدامات زیادی انجام گرفته ولی برای تولید محصول ارگانیک چون به شرایط خاصی نیاز دارد نمی توان چنین ادعایی کرد.

جعفری افزود:مردم به سمت تولید زرشک پفکی رفته اند که بار میکروبی کمتری دارد و از طرف دیگر اشل استاندارد زرشک هم تهیه و تصویب شده است و اشل صادرات زرشک را هم از المان دریافت کرده ایم.

وی ادامه داد:امکان انجام آزمایشات برای صادرات در استان فراهم است و گواهی صادرات زرشک هم توسط جهاد کشاورزی صادر می شود.

وی بر تشکیل گمرک تخصصی زرشک هم تاکید کرد و اذعان داشت: از تشکیل شرکت صادراتی و شرکت دفع آفات در استان حمایت می کنیم چون در حال حاضر چنین ظرفیتی در استان نداریم.

وی عنوان کرد:برخی از سموم از چرخه خارج شده ولی در استان مورد استفاده قرار می گیرد که باید در این زمینه کارشود.

وی از تلاش برای ماندگاری زرشک از طریق پرتو دهی طی قرارداد با سازمان انرژی اتمی خبر داد و گفت: در زمینه آوردن گردشگران خارجی هم اگر بخش خصوصی ورود پیدا کند ما هم حمایت می کنیم.

جعفری با بیان اینکه کار پژوهشکده گیاهان دارویی ففط نوشتن مقاله نیست و باید دید تا الان چقدر صادرات داشته اند.

حمایت از واحدهای راکد حوزه زرشک

مجتبی شریعتی‌فر مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: امادگی داریم از واحدهای راکد در حوزه زرشک هم در قالب اعطای تسهیلات و تسهیل و رفع موانع اخذ مجوزها حمایت کنیم. 

به گفته وی از سال گذشته تاکنون اکثر شرکت های دانش بنیان رغبت پیدا کرده اند بسمت محصول زرشک بروند.

وی با بیان اینکه جلسات اتاق بازرگانی بصورت کاملا تخصصی و کارشناسی برگزار می شود، گفت:مطالب مطرح شده در میز صادرات هم کاربردی و کارشناسی شده است. 

شریعتی فرد افزود: وزارت کشور سال گذشته مصوب کرد در هر استان دو زنجیره ارزش راهبردی تعریف شود و هر استان روی این موضوعات ویژه کار کند.

وی با بیان اینکه این مصوبه به دستور شخص رئیس جمهور اعلام شده، اذعان داشت:در خراسان جنوبی مقرر شد این دو زنجیره اجتماع محور باشد که در همین راستا زرشک چون یک سوم جمعیت استان را درگیر داشت و هم چنین سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی انتخاب شد.

وی افزود:در همین راستا راهبر زنجیره ارزش مشخص شد و در زمینه تامین، تولید و بازاریابی نظام مسائل زرشک استان احصا می شود و ذی نفعان این حوزه هم دخیل داده می شود.

وی بیان کرد:ما بدنبال تهیه سندی هستیم که بر همان مبنا افق محصول زرشک را تعیین کنیم.

وی تاکید کرد:ما تلاش داریم تسهیلات را بسمت زنجیره ارزش سوق دهیم و از طرفی بدنبال فعال کردن واحدهای راکد هستیم تا با اعطای تسهیلات فعال شوند و در همین راستا ۵ واحد استان حمایت شده اند.

در راستای صادرات زرشک پیشنهاداتی نظیر شناخت محصول زرشک در جهان، ارائه مقالات به وزارت امور خارجه، جذب گردشگر خارجی، تهیه بروشورها، شناسنامه دار محصول، هدیه مرتبط مثل زرشک، تنوع بخشی به محصولات زرشک، برگزاری جشنواره در کشور امارت، کنسرسیوم صادراتی و برند سازی، بهره‌مندی از شرکت‌های دانش بنیان و ..... از سوی فعالان بخش خصوصی در این جلسه مطرح شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از