خاورستان گزارش میدهد؛
پیشرفت راه آهن خراسانجنوبی در مسیر ابهام
درحالیکه راهآهن خراسان جنوبی با اهتمام دولت سیزدهم روی ریل پیشرفت بود، اما دولت چهاردهم پس از روی کارآمدن و بیتوجهی نسبت به تامین مالی این پروژه، داد مردم و نمایندگان آنها را درآورده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، ابر پروژه راهآهن خراسانجنوبی قصه دورودرازی دارد، پروژهای که پس از سالها انتظار و برو بیا، بالاخره با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه از محل تهاتر نفت، توسط دولت سیزدهم و با همت و توجه شخص رئیسجمهور شهید آیتالله رئیسی، در نیمهشهریورماه ١٤٠٢ کلنگ زنی شد و بارقههای امید برای توسعه هر چه بیشتر این استان در دل مردم ایجاد شد.
از همان روزی که کلنگ این پروژه به زمین خورد تا همین چندی پیش، تمام قطعات این پروژه بهصورت همزمان فعال بود تا اینکه پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم، زمزمههایی از کمشدن اعتبارات این پروژه از گوشهوکنار به گوش رسید. موضوعی که باعث شده تا این پروژه از ریل پیشرفت خارج شود و به نسبت کاهش اعتبارات، اجرای پروژه هم کند و کندتر شود.
در ١٦ مهرماه امسال و در اولین واکنش؛ نمایندگان استانهای خراسان جنوبی و رضوی در نامهای از نامتناسب بودن اعتبارات تخصیصی به راهآهن شرق کشور نسبت به حجم پروژه به معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور گلایه کردند و خواستار اختصاص بهموقع اعتبارات برای اتمام پروژه در مدت ٤٨ ماه تعیین شده، شدند.
راهآهن خراسان جنوبی مورد بیمهری مسئولان
سید حسن هاشمی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی هم ١٨ مهرماه در جلسه علنی مجلس گفت: باتوجهبه نقش حیاتی کریدورهای حملونقل در سطح داخلی و بینالمللی و ضرورت تقویت سهم ایران اسلامی در کریدورهای بینالمللی، ضرورت دارد دولت در تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان و بیرجند -سرخس اهتمام جدی داشته باشد ولی متاسفانه این پروژه حیاتی مورد کممهری قرارگرفته و ضرورت دارد وزیر راه و رئیس سازمان برنامهوبودجه اهتمام فوری و جدی دراینخصوص اعمال کنند که این درخواست مجامع نمایندگان شرق کشور است که روز گذشته بهصورت مکتوب تحویل ریاست سازمان برنامهوبودجه شده و پیگیری خواهد شد.
دولت منابع مالی راهآهن خراسان جنوبی را کمکرده است
سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز ١٨ مهرماه از تریبون صحن علنی مجلس نسبت به این موضوع تذکر داد و گفت: ۷۰ کیلومتر این پروژه در یک سال و باتوجهبه اعتبارات پیشرفت داشت اما متاسفانه امروز مطلعیم با وجود اعتمادی که مقام معظم رهبری داشتند و پیشبینی اعتبار از تهاتر نفت دولت منابع مالی را کمکرده است و پیمانکاران این پروژه دچار بیانگیزگی شدهاند.
وی افزود: یکی از مصادیق نفوذ یعنی کسی در دستگاهها باشد و بهدستور مقام معظم رهبری بیتوجهی کند و منابعی که ایشان با اعتماد به دولت برای کریدور راهآهن شرق قرار دادند را کمکنند تا پیمانکاران بیانگیزه شوند و راهآهن ما معطل شود.
اسحاقی خطاب به روسای قوای مقننه و مجریه و وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: دکتر پزشکیان اینجا در مجلس فرمودند خانم دکتر صادق با توصیه مقام معظم رهبری انتخاب شدند و اگر اینطور است باید ایشان امانتداری کند و امانت مقام معظم رهبری درخصوص کریدور شرق در دست ایشان است و نباید اجازه داد منابع آن ضعیف شود و این راهآهن که بیش از ۴ دهه است که معطل است متوقف شود.
اجازه دزدی از اموال مردم استان را نمیدهیم
نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ٢٧ مهرماه نیز در برنامه میز خبر صداوسیمای خراسان جنوبی با اشاره به این که کریدور راهآهن شرق دغدغه ٤٢ساله مقام معظم رهبری بوده و کل اعتبار آن از محل استجازه رهبری از تهاتر نفت تامین میشود، گفت: دولت حق ندارد در این اعتبارات دخل تصرفی کند و باید دراینخصوص به دفتر هبری پاسخگو باشد.
وی با بیان این که برای انجام این تهاتر دولت باید مجوز فروش نفت را بدهد که در آن تعلل داشته است افزود: هشدار میدهیم که اولویتهای ما در استان راهآهن و انتقال آب است و نباید به تغییر دولتها، دولت جدید نسبت به آن بیتفاوت باشد.
اسحاقی با تاکید بر اینکه کریدور راهآهن شرق یک کریدور بینالمللی است ادامه داد: هر چقدر دولت دراینخصوص تعلل کند هزینههای اجرای پروژه بالاتر خواهد رفت و بهجایی خواهد رسید که دیگر از توان دولت خارج شود.
وی افزود: زمان برای ما مهم است و دراینخصوص باید وزارت نفت سریعتر اقدام کند که دراینخصوص بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری نیز به موضوع ورود کردهاند. وی با ابراز نگرانی از تعللها تاکید کرد: نمایندگان مجلس ابزارهای قانونی خوبی برای پیگیری موضوع دارند و مجامع نمایندگان شرق و شمال شرق کشور نیز آن را دنبال میکنند.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تعللی که در مرحله فروش و اختصاص نفت ایجاد شده منابع پروژه را کاهش داده است افزود: نفوذی دارد انجام میشود که اولویت اعتبارات تخصیصی هم در جای دیگر برود.
اسحاقی با بیان این که ما ۵ پروژه ریلی همزمان داریم گفت: این پروژهها باید به شکلی مدیریت و برنامهریزی شود که اعتبار و پول ٤ پروژه دردر یک پروژه خاص هزینه نشود.
وی با ابراز امیدواری به اینکه روال تخصیص اعتبار پروژه به ریل مناسب خود باز گردد اظهار داشت: ما اجازه نخواهیم داد از اموال مردم استان دزدی شود.
وی با بیان این که مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستانوبلوچستان به طور جد پیگیر موضوع هستند افزود: ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد و اگر این موضوع اصلاح نشد نام اشخاص دخیل را شفاف با مردم درمیان خواهیم گذاشت.
اسحاقی در پایان با تاکید بر اینکه مسئولین اصرار داشتند که این موضوع درست خواهد شد گفت: ما بهعنوان نمایندگان مردم این فرصت را به دولت خواهیم داد که به مسیر درست بازگردد و اگر اصلاح نشد از روشهای دیگری وارد خواهیم شد.
عدم تخصیص اعتبارات باعث رکورد ابر پروژه راهآهن میشود
مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز قبل از خطبههای نماز جمعه هفته قبل نهبندان اظهارکرد: بنا بر اطلاع واصله با وجود پیشرفت مناسب عملیات اجرایی پروژه راهآهن که موجب رضایت و ایجاد امیدواری در بین مردم استان شده بود، تخصیص اعتبار به این طرح متناسب با حجم این پروژه نبوده و عنقریب است باعث رکود این ابر پروژهی مهم و استراتژیک شود که بر خلاف منویات و پیگیریهای مقام معظم رهبری ومصالح عالی کشور است.
وی افزود: لذا به وزیر راهوشهرسازی و سایر مسئولان مربوطه کشوری هشدار و اخطار میدهم ترتیبی اتخاذ کنند تا تخصیص اعتبار بیوقفه و مستمر به نحوی که حداکثر تا۴۸ماه آینده به بهرهبرداری برسد، انجام شود.
نخعی همچنین از تنظیم نامهای با امضای بیش از ۱۰ نفر از نمایندگان استانهای شرق کشور خطاب به رئیس سازمان برنامه بودجه خبر داد و گفت: موضوع از طریق بیت مقام معظم رهبری و نهادهای نظارتی پیگیری خواهد شد.
پیگیر تزریق بهموقع اعتبارات به پروژه ریلی هستیم
میرمحمد مودی مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی نیز دراینخصوص در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اظهارکرد: پروزه راهآهن خراسان جنوبی تکمیل کننده راهآهن کریدور شرق است که از چابهار به زاهدان شروع میشود و پسازآن از زاهدان به بیرجند- یونسی- بافق- مشهد و سپس به کشورهای آسیای میانه متصل میشود.
وی گفت: زمانبندی بهرهبرداری ازاین پروژه ٤ساله بوده که تاکنون یک سال گذشته و خوشبختانه مطابق برنامه و حتی جلوتر پیش رفتهایم و اگر منابع اعتباری آن تکمیل و بهموقع تخصیص داده شود، ظرف ٤ سال برنامه زمانبندی به بهره بردری خواهد رسید.
مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی افزود: این پروژه؛ یکی از پنج پروژه تحول زای ریلی است که سال گذشته با اجازه مقام معظم رهبری، اعتبار آن از محل تهاتر نفتی تامین شد.
مودی تصریح کرد: این اجازه مقام معظم رهبری درخصوص تامین اعتبار این پروژه از محل تهاتر نفتی همچنان پابرجاست و تاکنون هم به نسبت پروژههای ریلی کشور پیشرفت خوبی داشته، بطوری که ٨٠ کیلومتر از مسیر ریلی بیرجند- یونسی آماده روسازی و ریلگذاری است.
وی بیان کرد: پروژه راهآهن خراسان جنوبی با پیشرفت خوبی پیش رفته و هماکنون بیش از ٩٠٠ دستگاه ماشینآلات سنگین در این پروژه فعال هستند. همچنین بیش از یک هزار و ٨٠٠ نیروی انسانی و کارگر فنی در این پروژه فعالیت میکنند.
مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر عملیات عمرانی در این پروژه، همزمان کار مطالعات ایستگاههای مسافری در تمام مراکز شهرستانی که در این مسیر قراردارند هم توسط وزارت راهوشهرسازی و شرکت ساخت وتوسعه انجام میشود و بزودی مناقصات شروع ایستگاههای مسافری راهآهن را در استان خواهیم داشت.
وی با اشاره به موضوع کمشدن اعتبارات راهآهن خراسان جنوبی، گفت: بحث تهاتر نفتی به وزارت نفت که تامین کننده نفت است برمی گردد و تخصیص اعتبارات هم توسط سازمان برنامهوبودجه انجام میشود که تهاتر نفتی و واریز وجه نقد و تزریق به پروژهها روال سختی دارد.
او افزود: تا مردادماه و اوایل شهریورماه امسال، اعتبارات مورد نیاز این پروژه به خوبی تامین و به بخش خصوصی تحویل میشد اما پسازآن تخصیص این اعتبارات با مشکل مواجه شده است.
مودی تصریح کرد: البته اصل اعتبارات این پروژه کمنشده؛ بلکه تخصیص آن دچار تعلل شده است دلیل آن هم ایجاد مشکل تامین و فروش نفت و واریز نقدینگی است که همه به مشکلات کشور واقف هستیم، اما باتوجه به اینکه وزارت راهوشهرسازی و سازمان برنامهوبودجه متعهدند که منابع مالی پروژه را تامین کنند، قول دادهاند این موضوع را پیگیری کنند تا تامین اعتبار پروژه بهموقع انجام شود.
مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: در نشستی که نمایندگان مجلس استان با رئیس سازمان برنامهوبودجه داشتند، دستور خوبی برای تامین اعتبار پروژه گرفتند که ما هم پیگیری میکنیم تا منابع تامین و به طور مستمر به پروژه تزریق شود.
وی با بیان اینکه پیگیری ما برای اینکه این پروژه همچنان روند پیشرفت را داشته باشد، ادامهدارد، افزود: بنابراین اعتبارات این پروژه از لحاظ قانونی کمنشده بلکه روند تخصیص اعتبارات آن به کندی صورت میگیرد که رئیس سازمان برنامهوبودجه دستور داده که مشکل مالی در مورد این پروژه حل شود.
مودی اظهارکرد: اولویت دولت این است که پروژههای دارای پیشرفت و آماده بهرهبرداری را موردتوجه قرار دهد که پروژه راهآهن خراسان جنوبی هم ازایندست پروژه هاست که تکمیل این کریدور، از سمت چابهار تا زاهدان پیشرفت بالایی دارد و به همین دلیل هم در اولویت اصلی اجرایی است تا به بهرهبرداری برسد.
علیرغم دادوبیدادها و پیگیریهای مجدانه نمایندگان و مسئولان خراسان جنوبی درخصوص تامین مالی ابرپروژه راهآهن، اما هنوز اقدام خاصی در رابطه با این پروژه صورت نگرفته و آخرین اخبار از وعده مسئولان برای رفع مشکل مالی و تامین بهموقع اعتبارات حکایت دارد که امید است این وعدهها محقق و اجرای این پروژه دوباره به ریل پیشرفت برگردد.
انتهای پیام/٧