حالت تاریک
با موافقت پنج عضو شورای شهر؛

اختیارات شهردار بیرجند محدود شد

اختیارات شهردار بیرجند محدود شد

محدود شدن اختیارات حیطه کاری شهردار بیرجند در حالی امروز در جلسه شورای شهر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که با وجود مخالف سه نفر از اعضای شورا اما پنج نفر دیگر با اصرار بر خواسته خود این مهم را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، جلسه سه ساعته امروز نمایندگان مردم در شورای شهر بیرجند در حالی پس از یک ساعت تأخیر آغاز شد که با وجود دغدغه‌مندی تعدادی از اعضا مبنی بر قرائت‌نامه شهروندان باز هم پیرامون شهردار، شرح وظایف و کاهش اختیارات شهردار جلسه ادامه یافت و در پایان تنها یک تا دو نامه از شهروندان قرائت شد.

در حالی محدود کردن و یا از بین بردن اختیارات حیطه کاری شهردار در جلسه شورا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که با وجود مخالف سه نفر از اعضای شورا اما پنج نفر دیگر با اصرار بر خواسته خود این مهم را تصویب کردند.

رئیس شورای شهر بیرجند بر محدودیت و حذف برخی وظایف شهردار تأکید کرد و با بیان اینکه تخلفاتی از سوی شهرداری انجام شده است، گفت: شاهد تخلفاتی در خصوص خرج و مخارج، نیروهای شهرداری و ... هستیم و بر این اساس باید یا حیطه وظایف شهردار محدود شده و یا وظیفه شهردار در برخی موارد سلب شود.

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد با اشاره به اینکه در گذشته اختیاراتی به شهردار بیرجند داده شده است و مصادیقی از تخلفات را اعلام نمی کنم، یادآورشد: در حال حاضر باید اختیارات شهردار را محدود و یا سلب کرد.

یکی از اعضای شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در صورت مشاهده تخلف از سوی شهردار باید مصداقی موارد اعلام شود، افزود: شورا به دنبال بستن دست شهردار و کوتاه کردن حیطه کاری او بوده درحالی که در صورت مشاهده تخلف باید مصداقی موارد برای همه اعضا مطرح شده و سپس رأی‌گیری انجام شود.

علیرضا محمودی‌راد ادامه داد: در صورت انجام تخلف از سوی شهردار، باید موارد از طریق اداره بازرسی پیگیری شود و بدون دلیل نمی‌توان دایره خدمات شهردار را کوچک کرد.

وی با بیان اینکه مصداقی از تخلفات شهردار در این جلسه اعلام نشده، خطاب به رئیس شورا گفت: شما که قادر به توجیه اعضای شورا نیستید چگونه می‌توانید مردم را توجیه کنید؟!

این عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه شورای شهر حافظ منافع مردم است، عنوان کرد: اگر شهردار تخلفی انجام داده باید مصداقی اعلام شود تا همه اعضا با همراهی هم مشکلات را پیگیری کنند.

 فرید فروزانفر یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند هم با بیان اینکه شهردار تخلف نکرده است و هماهنگ با شورا هزینه‌ها صورت گرفته است، افزود: ما نمی‌دانیم در شش ماه گذشته شهرداری چه اقداماتی انجام داده است در عین حال که تخلفی صورت نگرفته اما شهردار در اجرای پروژه‌ها سلیقه‌ای عمل کرده است.

که در ادامه محمودی‌راد در پاسخ به این سخنان گفت: نظریه شما سلیقه‌ای است و بدون اعلام مصداق نباید رأی به محدودیت و یا سلب اختیارات شهردار داد و در عمل دست شهردار را برای انجام کارها بست.

وی خطاب به رئیس شورا تأکید کرد: متأسفانه مغرضانه عمل می‌شود به بهانه مصوبه و بدون نظریه همه اعضا، موارد مطرح شده مورد تأیید تعدادی از اعضا قرار گرفته و مصوبات تصویب می‌شود.

محمود‌ی‌راد با بیان اینکه به این روش کسب آرا نقد دارم، متذکر شد: این اقدامات مایه شرمندگی است ما باید برای منافع مردم قدم برداریم درحالی که با ادامه این روندکاری، حرمت‌ها بین اعضا بیش از پیش شکسته می‌شود.

 یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم با بیان اینکه باید تخلفات احتمالی به صورت مصداقی مطرح شود، تأکید کرد: در صورت انجام تخلف باید به عنوان نمایندگان مردم در شورا از دستگاه نظارتی و بازرسی درخواست ورود و بررسی تخلفات را داشته باشیم و بر اساس آن موارد بررسی شود.

 فاطمه‌زهرا هلال با بیان اینکه دلیلی برای طرح موضوع در شورا وجود ندارد، افزود: وظیفه شورا رسیدگی به نامه و مطالبات شهروندان است و با این روند نامه شهروندان باید حدود شش ماه در انتظار پاسخ باشند.

وی گریزی به برخی از نامه‌های شهروندان زد و انتقاد کرد: متأسفانه قرائت برخی از نامه‌ها مدت‌ها بلاتکلیف می‌ماند و در شورا به مسایل غیرضروری بر اساس مقاصد شخصی پرداخته شده و به منافع مردم و شهروندان آنطور که باید توجه‌ای نمی‌شود.

یکی دیگر از اعضای شورا هم با بیان اینکه بگونه‌ای باید رأی داد که شرمنده خود و خدا نباشیم، گفت: در صورت وجود تخلفات باید شرح وظایف بر اساس تخلفات احتمالی صورت گرفته کاهش یابد.

حجت الاسلام محمد مهدی درخشی معتقد است برای پیشرفت و آبادانی شهر باید به شهردار فرصت کار داد اما متأسفانه با وجود انتقادات، رأی‌گیری انجام شده و رأی مابقی اعضا برای شما بی‌اهمیت بوده و با کسب پنج رأی دوستانِ خود، هر کار دلتان می‌خواهد انجام می‌دهید.

وی خطاب به اعضای شورا بیان کرد: بارها پیشنهاد ریاست شورا، در صورت موافقت با عزل شهردار به من اعلام شده است.

در ادامه محمودی‌راد نیز یادآور شد: چند مورد هم به ما اعلام شد چنانچه با عزل شهردار موافقت کنیم هیأت رئیسه در اختیار ما خواهد بود.

با وجود بحث و تبادل نظر فراوان حجت الاسلام درخشی، محمودی‌راد و زهرا هلال بیرجندی با محدودیت و یا سلب وظایف شهردار مخالفت کردند اما با کسب پنج رأی موافق «حجت الاسلام عبدالرزاق‌نژاد، حسنی‌صفت، سروری، ویدا ناصری و فروزانفر» این مهم تصویب شد و بر آن اساس تبصره‌های ۱، ۲، ۴، ۵ و ۱۳ از شهردار سلب شد.

لازم به ذکر است موارد سلب شده از اختیارات شهردار به شرح ذیل است؛

تبصره ۵- به شهردار اجازه داده می‌شود برابر تبصره ماده ۵۴ قانون شهرداری و به جهت تسریع در امور امضای اسناد مالی تا سقف مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال و اختیار و انجام کلیه امور معاملات شهرداری را تا سقف میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به معاونت توسعه مدیریت و منابع تفویض نماید.

 تبصره ۲- به استناد ماده ۳۳ آیین نامه معاملات شهرداری تهران تسری به مراکز استان‌ها اختیار ترک تشریفات معاملات در طول سال تا سقف معاملات متوسط سال ۱۴۰۳ به شهردار تفویض می‌گردد. بدهی شهرداری در این خصوص مکلف می‌باشد قبل از هرگونه ترک تشریفات مراسم را قبل از دو روز کاری به شورای اطلاع دهد.

 تبصره ۴ -به شهردار اجازه داده می‌شود برابر تبصره ماده ۵۴ قانون شهرداری و به جهت تسریع در امور، اختیار و انجام کلیه امور معاملات مناطق دوگانه و سازمان‌های تابع را در سال ۱۴۰۳ تا سقف ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به مدیران فوق ذکر تفویض نماید.

 تبصره ۱۳- به استناد ماده ۷ آیین نامه حقوق و مزایای شهرداران مصوب ۱۳۷۰ و بند ۶ تبصره ذیل ماده ۳ مصوبه مورخ ۷ بهمن ۸۱ هیئت وزیران، موضوع اصلاح آیین نامه حقوق و مزایای شهرداران به شهرداری اجازه داده می‌شود در پایان سال ۱۴۰۳ معادل یک ماه مجموع حقوق مبنا و فوق العاده شغل و فوق العاده جذب تناسب مدت خدمت شهردار به ایشان پاداش پرداخت نماید.

در ادامه رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه برخی نیروهای شهرداری به دیگر ادارات و بالعکس منتقل شده‌اند، گفت: نقل و انتقال نیروهای شهرداری به دیگر ادارات و بالعکس ممنوع است.

حجت الاسلام عبدالرزاق‌نژاد خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهردار، یکی از اعضای شورای شهر و نماینده امور شهری برای مأمور به کار و انتقال نیروهای شهرداری به دیگر ادارات و بالعکس شد و افزود: با وجود پرداخت حق و حقوق نیروهای منتقل شده شهرداری افراد مستعد و دارای تخصص را از دست می‌دهیم.

وی خواستار بازگشت تمامی نیروهای منتقل شده از شهرداری و برعکس آن از دیگر نهادها و ادارات به شهرداری شد.

عباس سروری، یکی از اعضای شورای شهر هم یادآور شد: از ابتدای شورای ششم و مدیریت جدید شهرداری، با مصوبه و بدون مصوبه تعدادی از نیروهای شهرداری وارد بدنه شهرداری شده است و اگر شهرداری نیاز به تأمین نیرو دارد به چه علت نیروهای شهرداری به دیگر ادارات منتقل می‌شوند.

این مورد هم با وجود اختلاف‌نظر اعضای شورا با کسب پنج رأی موافق حجت الاسلام عبدالرزاق‌نژاد، حسنی‌صفت، سروری، ویدا ناصری و فروزانفر به تصویب رسید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از