تسنیم تلاوت صفحه ۲۶۲ قرآن
انسان، گاهی چنان در کفر غوطه ور میشود که برهان و هشدار انبیاء نیز او را بیدار نمیکند. «ذَرْهُمْ»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، انسان، گاهی چنان در کفر غوطه ور میشود که برهان و هشدار انبیاء نیز او را بیدار نمیکند. «ذَرْهُمْ»
مسئلۀ رها کردن کفّار به حال خود، که از جملۀ «ذَرْهُمْ» استفاده میشود، به خاطر سرکشی خود آنان است وگرنه خداوند ابتدا برای هدایت همۀ انسانها، پیامبر فرستاده و کسی را به حال خود رها نکرده است. چنان که این مطلب بارها در قرآن مطرح شده است. از جمله: «وَ نَذَرُهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ» (انعام، ۱۱۰)، آنان را رها میکنیم تا در سرکشی خود سردرگم شوند و در جای دیگر میفرماید: «وَ یَمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ» (بقره،۱۵) آنان را در سرکشی کردن مهلت میدهیم.
انسان به آرزو زنده است و اگر روزی آرزو از انسان گرفته شود از کار و تلاش دست برمیدارد. امّا آرزویی که در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته است، مربوط به موارد ذیل است:
۱.آرزوی طولانی؛ ۲.آرزوی بیش از عمل؛ ۳. آرزوی بدون عمل؛ ۴. آرزویی که انسان را سرگرم کند؛ ۵. آرزوی خیر داشتن از کار و افراد بد.
پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: من از دو چیز بر شما میترسم یکی پیروی از هوسها که شما را از حق باز دارد و دیگری آرزوهای طولانی که شما را از آخرت غافل نماید. در دعای کمیل میخوانیم: آرزوهای طولانی، انسان را از رسیدن به خیرات محروم میکند. «و حبسنی عن نفعی بعد آمالی»