حالت تاریک
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۲۸ قرآن کریم

تفسیر صفحه ۴۲۸ قرآن کریم

درباره حکمت و قدرت خداوند در صفحه ۴۲۸ قرآن بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، در نکات تفسیری صفحۀ ۴۲۸ قرآن کریم، سورۀ سباء آمده است: 

تفسیر صفحۀ ۴۲۸ قرآن کریم - سورۀ سبأ - آیۀ ۱- تفسیر نور:
 
 «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ»   «به نام خداوند بخشندۀ مهربان * ستایش مخصوص خدایی است که آن چه در آسمان‌ها و آن چه در زمین است مِلک اوست و در آخرت (نیز) حمد و ستایش تنها برای اوست و اوست حکیمِ آگاه» 

نکته‌های سورۀ سبأ - آیۀ ۱:
در قرآن پنج سوره با جملۀ «الْحَمْدُ لِلَّهِ» شروع می‌‏شود. 

این آیه مالکیّت مطلق و بی‌قید و شرط خداوند را بیان می‏‌کند، «لَهُ ما فِی السَّماواتِ» و آیۀ بعد علم مطلق الهی را «یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ»، تا در آیه سوم به منکران معاد بگوید: ما می‌توانیم قیامت را برای کیفر و پاداش بر قرار کنیم. 

فخر رازی می‏‌گوید: علمی که به عمل متّصل باشد حکمت است و به کسی که عواقب و اسرار امور را بداند خبیر گویند. (تفسیر کبیر فخر رازی)

تفسیر صفحۀ ۴۲۸ قرآن کریم - سورۀ سبأ - آیۀ ۲ - تفسیر نور:
 
 «یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَ ما یَخْرُجُ مِنْها وَ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما یَعْرُجُ فِیها وَ هُوَ الرَّحِیمُ الْغَفُورُ»   «آن چه در زمین فرو می‌رود و آن چه از آن خارج می‌شود و آن چه از آسمان نازل می‏‌شود و آن چه در آن بالا می‌رود (همه را) می‌داند و اوست مهربانِ آمرزنده» 

نکته‌های سورۀ سبأ - آیۀ ۲:
پس از ذکر کلّیات، بیان نمونه‏‌ها لازم است. بعد از کلمۀ خبیر که کلی بود، خداوند نمونه‌های علم خود را نقل می‌کند. «وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ یَعْلَمُ ما یَلِجُ‏ ...» مصداق‏ «یَلِجُ فِی الْأَرْضِ»، ورود دانه در خاک و مصداق‏ «یَخْرُجُ مِنْها»، خروج گیاه از خاک و مصداق‏ «یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ»، نزول باران از آسمان و مصداق‏ «ما یَعْرُجُ فِیها»، پرواز پرندگان در آسمان است. 

در تمام قرآن، چهل و نه مرتبه کلمۀ «غفور» و «رحیم» با هم بیان شده که در تمام موارد اول «غفور» آمده بعد «رحیم» مگر در این آیه؛ شاید به خاطر آن که در همۀ موارد نظر به عملکرد انسان‌هاست که باید اول بخشیده شوند و سپس رحمت الهی را دریافت کنند، ولی در این آیه، اصل توجّه به علم و لطف و رحمت الهی است و مغفرت نسبت به عملکرد انسان به طور ضمنی در کلمه‏ «یَعْرُجُ» مطرح است. «الرَّحِیمُ الْغَفُورُ»

تفسیر صفحۀ ۴۲۸ قرآن کریم - سورۀ سبأ - آیۀ ۳ - تفسیر نور:
 
 «وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لا تَأْتِینَا السَّاعَةُ قُلْ بَلی‏ وَ رَبِّی لَتَأْتِیَنَّکُمْ عالِمِ الْغَیْبِ لا یَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْبَرُ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ»   «و کسانی که کافر شدند گفتند: قیامت برای ما نخواهد آمد. بگو: چرا، به پروردگارم که آگاه از غیب و نهان است سوگند که به سراغ شما نیز خواهد آمد. به میزان ذرّه ‏ای در آسمان‏‌ها و در زمین از خدا پوشیده نیست، نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر از آن، نیست جز آن که در کتاب روشنِ (الهی ثبت) است» 

تفسیر صفحۀ ۴۲۸ قرآن کریم - سورۀ سبأ - آیۀ ۴ - تفسیر نور:
 
 «لِیَجْزِیَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ»   «تا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند پاداش دهد؛ آنانند که برایشان آمرزش و روزی نیکو مقرّر است» 

نکته‌های سورۀ سبأ - آیۀ ۴:
«رزق کریم» رزقی است که با وسعت و کرامت و عزّت همراه باشد، نه با منّت و ترحّم.

تفسیر صفحۀ ۴۲۸ قرآن کریم - سورۀ سبأ - آیۀ ۵ - تفسیر نور:
 
 «وَ الَّذِینَ سَعَوْا فِی آیاتِنا مُعاجِزِینَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ أَلِیمٌ»   «و کسانی که در (انکار و محو) آیات ما تلاش کردند که ما را درمانده کنند، آنانند که برایشان عذابی (سخت) از عقوبتی دردناک است» 

نکته‌های سورۀ سبأ - آیۀ ۵:
دشمنانی که مقدّسات را هدف قرار می‌دهند، «آیاتِنا» و هدفشان به عجز کشاندن و شکست اهداف الهی است؛ خداوند نیز آنان را عذاب می‌دهد، عذابش از رجز است و عذابی دردناک است.

تفسیر صفحۀ ۴۲۸ قرآن کریم - سورۀ سبأ - آیۀ ۶ - تفسیر نور:
 
 «وَ یَرَی الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَ یَهْدِی إِلی‏ صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»   «و کسانی که به آنان علم داده شده، آن چه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده حقّ می‌بیند که به راه خدای عزیز ستوده هدایت می‌‌کند»

تفسیر صفحۀ ۴۲۸ قرآن کریم - سورۀ سبأ - آیۀ ۷ - تفسیر نور:
 
 «وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا هَلْ نَدُلُّکُمْ عَلی‏ رَجُلٍ یُنَبِّئُکُمْ إِذا مُزِّقْتُمْ کُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّکُمْ لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ»   «و کسانی که کفر ورزیدند، (به استهزا) گفتند: آیا شما را به مردی راهنمایی کنیم که به شما خبر می‌دهد هرگاه (در قبرها) کاملًا متلاشی شدید (بار دیگر) در آفرینش تازه‏‌ای (زنده) خواهید شد؟» 

پیام‌های سورۀ احزاب - آیۀ ۷:
۱. کفّار، بر ضدّ دین و مقدّسات تبلیغ می‌کنند. «قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا» ولی جز تحقیر و تمسخر، هیچ برهانی ندارند. «هَلْ نَدُلُّکُمْ» 

۲. کفّار، شخصیّت‌ها و مقدّسات دینی را تحقیر می‌کنند تا زمینۀ دور شدن مردم را فراهم آورند. «عَلی‏ رَجُل‏»

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از