
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۸۸ قرآن کریم
چنین نیست (که آنان میپندارند)، همانا پرونده بدکاران در سجّین است. و تو چه میدانی که سجّین چیست؟ این، سرنوشتی است رقم خورده (و حتمی).
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۸۸ قرآن کریم آمده است: «کَلَّا إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ * وَ ما أَدْراکَ ما سِجِّینٌ * کِتابٌ مَرْقُومٌ * وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ * الَّذِینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ * وَ ما یُکَذِّبُ بِهِ إِلَّا کُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ * إِذا تُتْلی عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ *» « چنین نیست (که آنان میپندارند)، همانا پرونده بدکاران در سجّین است. و تو چه میدانی که سجّین چیست؟ این، سرنوشتی است رقم خورده (و حتمی). وای بر تکذیب کنندگان در آن روز. کسانی که روز جزا را انکار میکنند. و جز تجاوزگر گناهکار، کسی آن را تکذیب نمیکند. هرگاه آیات ما بر او تلاوت شود، گوید: افسانههای پیشینیان است.»
نکتههای سورۀ مطففین- آیات ۷-۱۳:
«سِجِّینٍ» از «سجن» به معنای زندان و وزنِ فِعّیل برای مبالغه است: زندان ابد و سخت.
«مَرْقُومٌ» از «رقم»، به معنای خط درست و مشخص است، به گونهای که با دیگر نوشتهها اشتباه نشود. بنابراین، «کِتابٌ مَرْقُومٌ» یعنی سرنوشت فاجران، کاملًا مشخص و معیّن است و آنان گرفتار زندانِ همیشگی در دوزخ اند.
مراد از «دین» در آیات مربوط به قیامت، جزاست. «یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ» همان گونه که در سورۀ حمد، آیه «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» به معنای مالک روز جزاست.
«أَثِیمٍ» از «اثم» به کسی گویند که در گناه فرو رفته باشد.
جمله «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» را دو گونه میتوان تفسیر کرد:
الف: وای به کم فروشی که سرنوشتش به تکذیب قیامت میانجامد.
ب: وای به کسانی که کیفر کم فروشان در قیامت را باور ندارند.
در تاریخ عاشورا میخوانیم که امام حسین علیهالسّلام چندین مرتبه لشگر یزید را موعظه کرد و از آنان اقرار گرفت که مگر من فرزند فاطمه دختر پیامبر شما نیستم، مگر حلالی را حرام یا حرامی را حلال کردهام؟ مگر شما با هزاران نامه از من دعوت نکردید؟ و ... در پایان فرمود: «قد ملات بطونکم من الحرام» شکمهای شما از حرام پر شده و دیگر سخن حق در روح شما اثری ندارد.
امروزه هیچ یک از دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دنیا، سخنی از تأثیر لقمۀ حلال و حرام در تربیت و روح انسان مطرح نمیکنند و دانشمندان شرق و غرب عالم از تأثیر تغذیه بر تربیت غافلند.
«أَساطِیرُ» جمع «اسطورة» به معنای افسانه است که مطالب زیبا و دل نشین دارد ولی واقعیّت ندارد و بافته ذهن و خیال داستان سرایان است. «أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ» یعنی آنکه پیشینیان افسانهها را ساختهاند و پیامبر آنها را بازگو میکند.
انتهای خبر/10