حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1404/03/08 شمسی | 2025/05/29 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
جوابیه اداره کل فرودگاه‌های استان به یک مصاحبه
در پی انتشار یک مصاحبه ؛

جوابیه اداره کل فرودگاه‌های استان به یک مصاحبه

در پی انتشار یک مصاحبه ، روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی جوابیه‌ای در پاسخ به آن ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اخیرا مصاحبه‌ای با عنوان «فرودگاه بیرجند؛ قربانی بی‌توجهی و وعده‌های بی‌عمل» در جهت تشریح وضعیت پرواز‌های فرودگاه بیرجند، بیان مشکلات پروازی استان و لزوم رفع آن در این پایگاه خبری منتشر شد.

‌پس از انتشار این مطلب، روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی جوابیه‌ای در پاسخ به آن ارسال کرد.

در این بیانیه آمده است؛

در‌خصوص لغو پرواز‌ها به دلیل مشکلات جوی به اطلاع می‌رساند تعداد پروازی که در سال گذشته به دلیل مشکلات جوی ابطال گردیده، تعداد دو پرواز بوده و عمده ابطالی پرواز‌ها به دلیل مشکالت کمبود ناوگان و ایرلاین‌ها بوده است.

شایان ذکر است بیشترین کنسلی پرواز‌های فرودگاه‌های بیرجند و طبس از سوی ایرلاین پارس ایر بوده است.

در‌خصوص مطلب منتشر شده با موضوع مشکلات زیرساختی و نبود شرکت خدمات فرودگاهی خصوصی علت کنسلی پرواز‌ها

به اطلاع می‌رساند در‌خصوص شرکت هندلینگ کننده ایران ایر جوابیه شرکت به زودی در اختیار رسانه خاورستان جهت انتشار قرار خواهد گرفت، اما در‌خصوص زیرساخت فرودگاه به اطلاع می‌رساند؛ فرودگاه بیرجند به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های فعال شرق کشور، با دارا بودن باند استاندارد، تجهیزات ناوبری و ترمینال مناسب، آمادگی کامل جهت پذیرش پرواز‌های داخلی بین‌المللی را داراست و این فرودگاه علی‌رغم عدم ٢٤ ساعته بودن آمادگی ارائه سرویس هوانوردی به کلیه تایپ‌های پروازی فعال در کشور را در طول ٢٤ ساعت شبانه‌روز دارد؛ همچنین طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی در جهت بهسازی و ارتقاء زیرساخت‌های انجام شده که در مقایسه با بسیاری از فرودگاه‌های همتراز، این فرودگاه از نظر فنی و عملیاتی در وضعیت مطلوبی قراردارد.

شایان ذکر است شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تنها وظیفه تامین زیرساخت جهت پذیرش و اعزام پرواز‌ها را دارد و ارائه سرویس هندلینگ خارج از وظایف این شرکت می‌باشد.

در بخشی از مصاحبه مذکور، عنوان شده است که ”پرواز‌هایی که تاکنون برنامه‌ریزی شده است یا سیاسی بوده و یا توسط شرکت سایه سیر شرق انجام شده است“عنوان اینگونه مطالب در رسانه بدون در‌نظر‌گرفتن نظر یک یا دونفر از بخش خصوص و بدون شنیدن صحبت‌های متولیان صنعت هوانوردی در بخش دولتی و انتشار آن دور از انتظار و اخلاق حرفه‌ای می‌باشد در‌این‌خصوص ضمن رد قاطع این ادعا،نکات زیر جهت تنویر افکار عمومی ارائه می‌گردد:

۱. در‌صورتی‌که ایشان سند و مدرکی مبنی بر برقراری پرواز‌ها با اعمال فشار سیاسی در اختیار دارند، شایسته است در راستای شفاف‌سازی و روشن نمودن افکار عمومی، آن را منتشرکند. طرح چنین ادعا‌هایی بدون ارائه مستندات، نه‌تنها اعتبار و تلاش‌های صورت‌گرفته برای توسعه پرواز‌های استان را زیر سوال می‌برد، بلکه فضای همکاری بین دستگاهی و اعتماد عمومی را نیز خدشه‌دار می‌سازد.

٢. کلیه پرواز‌های برقرار شده در سال‌های اخیر، نتیجه پیگیری‌های مکرر، نشست‌های کارشناسی، مکاتبات متعدد و مذاکرات رسمی اداره کل فرودگاه‌های استان با شرکت‌های هواپیمایی بوده است؛ همچنین نقش فعال استاندار محترم، نمایندگان گرامی استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین مربوطه در این‌روند انکارناپذیر است. بسیاری از این پرواز‌ها بدون دریافت کوچک‌ترین مشوق مالی، تنها با اتکا به ظرفیت‌های عملیاتی و پیگیری‌های مستمر به ثمر نشسته‌اند.

در‌خصوص ادعای برقراری پرواز‌ها از سوی شرکت سایه سیر شرق، الزم به شفاف‌سازی است که این شرکت در سال‌های گذشته صرفا اقدام به برقراری چند پرواز محدود چار‌تر در مسیر‌های کیش و تهران نموده که آن هم به دلایل مختلف از جمله ادعای عدم صرفه اقتصادی توسط شرکت مذکور، عدم برنامه‌ریزی بلندمدت منطقی توسط شرکت مذکور، پس از مدت کوتاهی لغو گردید.

نامبرده در حال حاضر تنها به‌عنوان نماینده فروش شرکت هواپیمایی پارس ایر در فرودگاه بیرجند معرفی شده است و فاقد جایگاه قانونی تصمیم‌سازی برای برقراری و برنامه‌ریزی پرواز‌های استان است.

برقراری پرواز‌های شرکت پارس ایر در فرودگاه بیرجند نیز، صرفا نتیجه پیگیری‌ها و جلسات متعدد اداره کل فرودگاه‌های استان، به همراه حمایت مستقیم استاندار محترم خراسان جنوبی و نمایندگان پرتلاش استان در مجلس شورای اسلامی بوده است و اقدامات انفرادی افراد مدعی و شرکت‌های فروش بلیت یا دفاتر خدمات مسافرتی در تحقق آن بی‌تاثیر بوده است.

در بخشی دیگر از مصاحبه مذکور، عنوان شده است که ”افزایش پرواز‌ها برای مسئولین اهمیتی ندارد وحمایت‌ها صرفا در حد وعده و کلام بوده است

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخلاف ادعای ایشان، افزایش پرواز‌ها همواره از اولویت‌های اصلی مدیرعالی دولت در استان، اداره کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی و نمایندگان محترم مجلس بوده و اقدامات عملی و می‌دانی متعددی نیز در این مسیر انجام شده است.

در پاسخ به این ادعا‌ها، ذکر نکات زیر ضروری است:

۱. برقراری پرواز‌های جدید، تثبیت پرواز‌های موجود و تعامل مستمر با شرکت‌های هواپیمایی، همواره با جدیت و پیگیری مداوم از سوی مجموعه مدیریتی استان در حال انجام است. برگزاری جلسات تخصصی با ایرلاین‌ها در مرکز، مکاتبات رسمی با سازمان هواپیمایی کشوری، مذاکرات مستقیم با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، برقراری و برگزاری مستمر جلسات کارگروه توسعه پرواز‌های استان به ریاست استاندار محترم بخشی از تلاش‌هایی است که در سال‌های اخیر به انجام رسیده است.

٢. برخلاف ادعای مطرح‌شده، مقامات استان نه‌تنها به‌صورت جدی پیگیر ارتقاء وضعیت پرواز‌ها بوده‌اند، بلکه در برخی موارد بدون اتکا به مشوق‌های مالی، صرفا با ارائه ظرفیت‌های عملیاتی و تعامل سازنده، موفق به افزایش پرواز‌ها شده‌اند.

٣. در‌خصوص شرکت هواپیمایی کویر نیز، مطابق با قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور، آغاز فعالیت رسمی یک ایرلاین مستلزم اخذ مجوز‌های لازم، تامین هواپیما، کادر فنی و ساختار عملیاتی استاندارد است؛ امری که طبیعتا بر عهده سرمایه‌گذار و مدیران آن شرکت می‌باشد. عدم بهره‌برداری از این شرکت از سال ۱٣۹۷ تاکنون، ارتباطی با نبود حمایت دولتی نداشته، بلکه نتیجه عوامل متعدد درون‌سازمانی و ساختاری است که مسئولیت آن متوجه خود مجموعه مربوطه است. و اعلام می‌شود در حال حاضر شرکت کویر فاقد مجوز‌های معتبر قانونی از سازمان هواپیمایی کشوری است.

٤. ادعای کلی مبنی‌بر بی‌تفاوتی مسئولین، نادیده‌گرفتن حجم بالای تلاش‌های شبانه‌روزی، برنامه‌ریزی‌های تخصصی و موانع ملی فراروی صنعت هوایی است. انتظار می‌رود که فعالان حوزه گردشگری و پرواز، ضمن انتقال دغدغه‌های خود، در بیان مطالبات نیز از بیان اظهارات کلی، غیرمستند و غیرمنصفانه پرهیز نمایند.

در پایان، توسعه صنعت حمل‌و‌نقل هوایی مستلزم همکاری و مشارکت هم‌افزا میان بخش دولتی و خصوصی، نگاه مبتنی بر واقعیت‌های صنعت هوانوردی، و پرهیز از تقلیل مسائل تخصصی به فضای رسانه‌ای یا شخصی است.

در پایان لازم است متذکر شویم انتشار چنین مطالبی بدون دریافت نظرات کارشناسی و رسمی از نهاد‌های دولتی و فعالان واقعی و متخصص حوزه هوانوردی، برخلاف اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و اخلاق رسانه‌ای است.

رسانه‌ای کردن ادعا‌های یکجانبه از سوی اشخاص فاقد تخصص عملی در حوزه حمل‌ونقل هوایی، بدون اخذ نظر نهاد‌های مسئول، تنها منجر به تشویش اذهان عمومی و تضعیف تلاش‌های صورت‌گرفته در این عرصه خواهد شد. انتظار می‌رود رسانه‌های محترم در انعکاس مسائل تخصصی، دقت، توازن و بی‌طرفی حرف‌ها را سرلوحه عمل خود قرار دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!