حالت تاریک
با محوریت خراسان جنوبی؛

دفتر نظام مهندسی‌معدن ایران در افغانستان افتتاح می‌شود

دفتر نظام مهندسی‌معدن ایران در افغانستان افتتاح می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی گفت: دفتر نظام مهندسی معدن در افغانستان با محوریت این استان افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خاورستان، مرتضی جلالی‌فرد امروز در نشست خبری که در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: ارزش مواد معدنی در کشور افغانستان بیش از ۳ تریلیون دلار است که در بعضی از این معادن استحصال مواد به صورت سنتی و در مقیاس پایین انجام می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه دفتر نظام مهندسی معدن در افغانستان افتتاح می‌شود، ادامه داد: این اقدام گامی مؤثر در حوزه صادرات دانش فنی به کشور افغانستان است که مقامات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به توافق اجرایی رسیده‌اند و محوریت این دفتر در کابل با خراسان جنوبی خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی تنها یک نمایندگی نظام مهندسی معدن در شهرستان‌های طبس و نهبندان است در ادامه از ارائه خدمات الکترونیکی به همه شهرستان‌ها از ابتدای امسال خبر داد و افزود:  در ۱۸ ماهه گذشته به ۲۲۵ هزار نفر روز خدماتی از قبیل تایید صلاحیت فنی و مالی، ثبت محدوده، گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری ارائه شده است.

جلالی‌فرد گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه بیرجند و با مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و دپمارتمان ملی معدن منعقد شده که از نخبگان در حوزه پژوهشی استفاده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار و ۱۸۰ نفر روز طرح اکتشاف و بهره‌برداری خاص صورت گرفته و همچنین برای تأیید این طرح‌ها شش هزار و  ۱۵۰ نفر ساعت در کمیته تخصصی انجام گرفته است، عنوان کرد: همچنین در این مدت هفت هزار و ۵۵۰ نفر روز برای تدوین گزارش پایان عملیات اکتشافی صورت گرفته که برای بررسی یک‌هزار و ۸ نفر ساعت تأیید خدمات مهندسی انجام شده و یک‌هزار و ۹۵۰ نفر ساعت نیز بازدید گزارش‌های علمیات‌های انجام شده است.

به گفته وی؛ تاکنون ۳۰۵ هزار ۶۰۰ هکتار تعیین نقشه توپوگرافی معدن، ۲۵۲ هزار هکتار مطالعات دورسنجی و ۱۲۰ هزار مطالعات ژئوشیمی و ۱۲۵ هزار هکتار مطالعات ژئوفیزیکی برای ارائه خدمات به اعضا صورت گرفته است.  

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی با بیان انجام  ۶۷ مورد بازدید علمی از معادن استان، افزود: برای اعضای سازمان نظام مهندسی نیز ۱۳ هزار ۱۶۴ ساعت دوره آموزشی اجرا شده است.

جلالی‌فرد یادآور شد: در این مدت ۵۴۹ بازدید تخصصی ایمنی از معادن استان انجام شده که سه مورد مشکل ایمنی داشته که پس از پیگیری، رفع شده است.

وی با بیان اینکه ۴۵ نفر کارشناسی تخصصی در زمینه اندازه‌گیری عیار معادن فعال هستند، گفت: همچنین سازمان نظام مهندسی معدن استان یک‌هزار و ۳۰۶ نفر عضو دارد که از این تعداد ۹۵۵ نفر بدون پروانه فعالیت و ۳۵۲ نفر دارای پروانه فعالیت اکتشافی هستند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از