حالت تاریک
معاون برنامه‌ریزی جهادکشاورزی خراسان جنوبی عنوان‌ کرد:

لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه زرشک

لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه زرشک

معاون برنامه‌ریزی جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: برداشت و خشک کردن زرشک محصول زرشک بصورت دستی است و مکانیزه نیست که برای خروج از این شرایط نیازمند ورود شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» محمد اکبری در مراسم تجلیل از خبرنگاران جشنواره ملی زرشک، با تقدیر از تلاش خبرنگاران استان گفت: اگر رسانه‌ها و خبرنگاران استان همکاری نمی‌کردند، این جشنواره و برکات آن واقعاً دیده نمی‌شد.

وی افزود: ارزش ناخالص کل محصولات کشاورزی و باغی خراسان جنوبی سالانه ۳۳ هزار میلیارد تومان است.

اکبری بیان کرد: در استان سالانه ۱۰۰ هزار تن زرشک‌تر و ۲۱هزار تن زرشک خشک تولید می‌شود که اگر از ۲۰ میلیون خانوار کشور، هر خانوار تنها سالی یک کیلو زرشک مصرف کند، دیگر از باب فروش هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: در یکی از سایت‌های خارجی، قیمت زرشک پفکی ۳مبلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که اگر قیمت این محصول را به یک میلیون تومان هم برسانیم به نفع کشاورزان تمام می‌شود.

اکبری تأکید کرد: اما متأسفانه محصولات تولیدی استان سالم و ارگانیک نیست که برای ایجاد چنین قیمت‌هایی، نیاز است تا کشاورزان محصول سالم تولید کنند.

او با اشاره به اینکه برای‌دان کردن زرشک دستگاه وجود دارد و این کار بصورت مکانیزه انجام می‌شود، ادامه داد: اما برداشت زرشک در استان مکانیزه نیست و این محصول با دست برداشت می‌شود. همچنین خشک کردن زرشک هم مکانیزه نیست که برای خروج از این شرایط نیازمند ورود شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

غلامحسین حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی و دبیر جشنواره ملی زرشک نیز در این جلسه اظهار کرد: از همکاری رسانه‌ها در پوشش و انتشار اخبار جشنواره ملی زرشک تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: در برگزاری جشنواره‌ها از جمله جشنواره ملی زرشک، باید به جای مطرح کردن و دیده شدن اشخاص، تلاش شود تا خود زرشک دیده شود تا مشکلات این حوزه حل و به جایی برسد.

حسینی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ و قبل از برگزاری جشنواره زرشک، قیمت این محصول در استان، ۸ تا ۱۰ هزار تومان بود که اکنون قیمت این محصول خیلی تفاوت کرده است، گفت: برای اینکه به شرایط حداقلی و خوبی در حوزه زرشک برسیم، هنوز هم در این زمینه نیاز به کار داریم که البته جشنواره یکی از این کار‌ها بود که با همکاری اتاق تعاون، جهاد کشاورزی و استانداری از نظر زمان، به نحو احسن مدیریت شد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی بیان کرد: باید از این جشنواره بهره‌برداری عمیقی شود، چرا که تمام درآمد زندگی ۴۶ هزار خانوار استان از این محصول تأمین می‌شود و بر همین اساس هم باید تلاش شود تا کشاورزان منتفع شوند.

او تصریح کرد: باید تلاش شود تا برای زرشک بازار مناسبی ایجاد شود و قیمت‌ها طوری تعیین شود که هم به نفع کشاورز باشد و هم از سبد استفاده خانوار حذف نشود. 

گفتنی است طی ۱۲ روز زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک، ۴۳۰ اثر رسانه‌ای منتشر شد.

انتهای پیام/۷

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از