حالت تاریک
در پی عدم آبگیری نهرین طبس؛

مقابله با تنش آبی طبس با حفر چاه

مقابله با تنش آبی طبس با حفر چاه

با توجه به عدم آبگیرین سد نهرین طبس به عنوان تنها سد دومنظوره خراسان جنوبی، عملیات حفر چاه برای مقابله با تنش آبی شهر طبس آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» خراسان جنوبی یکی از خشک‌ترین و کم‌باران‌ترین استان‌های کشور است که خشکسالی‌ متوالی و کاهش بارندگی دراین استان، منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی را به‌شدت کاهش داده است، به گونه‌ای که هر‌ساله تعدادی از سد‌های این استان قبل از رسیدن به فصل جدید بارندگی، کاملا خشک شده و از مدار آبرسانی خارج می‌شود.

با توجه به اینکه مهمترین تنش آبی استان مربوط به طبس است، یکی از این سد‌ها؛ سد نهرین طبس است که البته تنها سد دومنظوره خراسان جنوبی است که هم برای تامین آب شرب و هم برای آبیاری مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در‌واقع اهمیت این سد هم به تامین حدود ۵٠ درصد آب آن برای مصرف شرب طبس برمی گردد، در‌حالی‌که سایر سد‌های استان برای شرب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

با توجه به گرمای شدید طبس و مصرف بی‌رویه آب، این سد هر‌ساله در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد که باعث می‌شود یا از مدار آبرسانی خارج شود و یا هم منابع آبی از طریق حفر چاه و منابع آبی پایدار تامین شود.

وضعیت سد نهرین اغلب سال‌ها به همین منوال بوده بطوری که به‌واسطه خشکسالی و کمبود بارش‌ها در سال ۱۴۰۰، این چاه از مدار تامین آب شرب خارج شد و فقط چهار سال قبل به‌واسطه بارندگی‌های بهاری سرریز شد.

گفتنی است که حجم سد نهرین طبس ۴. ۸۶ میلیون مترمکعب است که در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسیده است و نکته مهم در حوزه سد نهرین و شهر طبس این است که میزان مصرف به دلیل وجود منازل ویلایی و درختان خرما و نارنج بالا است.

امسال هم عدم آبگیری این سد باعث شده تا مسئولان برای مدیریت تامین و توزیع آب طبس، قبل از ورود به دوره پیک مصرف دست‌به‌کار شده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

 

حفر یک حلقه چاه دستی به همراه گالری در طبس

در همین خصوص مهدی دوستی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهار کرد: با توجه به عدم آبگیری سد نهرین و از‌دست‌رفتن ۴۰ درصد تامین آب شهر از این محل و همچنین کاهش آبدهی چاه‌های آب شرب طبس و مشکلات مترتب بر تامین آب این شهر در تابستان پیش‌رو، عملیات حفر یک حلقه چاه دستی به همراه حفر گالری در برنامه شرکت آبفای استان قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس قرارداد منعقد شده با پیمانکار، حفر ۱۰۰ متر میله چاه و حفر ۵۰ متر گالری با اعتباری معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان انجام خواهد شد که تلاش می‌کنیم این چاه ظرف مدت ۲ ماه به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: عملیات اضطراری رفع تنش این شهر با حفر ۴ حلقه چاه دیگر نیز در حال انجام است که تلاش می‌کنیم تا قبل از ورود به پیک مصرف، وارد مدار بهره‌برداری شود.

دوستی تاکید کرد: با توجه به توسعه‌های جدید شهر طبس، ۹۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز داریم اما شرایط فعلی آبگیری سد نهرین و کمبود بارش‌ها، چالش بزرگی برای شهر طبس محسوب می‌شود بر همین اساس هرگونه مناطق الحاقی جدید، نیاز به تامین منابع جدید خواهد داشت.

 

ابلاغ ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح تنش آبی طبس

عباس سارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیزاظهارکرد: از محل اعتبارات دور دوم سفر رئیس‌جمهور ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال مالی جاری برای تکمیل طرح تنش آبی شهر طبس ابلاغ شد.

او افزود: طرح اضطراری آبرسانی به شهر طبس به‌منظور تامین بخشی از نیاز این شهر در افق ۱۴۱۰ به میزان حدود ۲. ۱ میلیون متر‌مکعب در سال (معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه)، در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی قرار‌گرفته است.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی این طرح آبرسانی بیان کرد: مسیر انتقال آب از یکی از دشت‌های مجاور شهر طبس به طول ۳۲ کیلومتر است که تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر آن اجرا شده‌ و همچنین مناقصه خرید لوله با اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برگزار و برنده نیز مشخص شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: خطوط جمع‌آوری به طول هفت کیلومتر، مخزن جمع‌آوری هزار مترمکعبی و خط انتقال به قطر ۴۰۰ میلی‌متر از جنس چدن داکتیل به طول ۳۲ کیلومتر از مشخصات فنی این طرح است.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری شده تا در صورت تخصیص کامل اعتبار، طرح تنش آبی طبس تا پایان تابستان سال‌جاری تکمیل شود گفت: در مجموع برای این طرح پنج هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال آن ابلاغ شده‌ است.

سارانی عنوان کرد: خراسان جنوبی با تداوم خشکسالی‌های مستمر و کاهش ذخایر منابع آب زیرزمینی در چند شهر از‌جمله طبس؛ دچار تنش آبی شده که با توجه ویژه دولت سیزدهم در حال تلاش هستیم در زمینه آب شرب، بخشی از مشکلات کم‌آبی این شهر کاسته شود.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از