پیگیری سوژه مردمی؛

آسفالت راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی در پیچ و خم اعتبارات/ امروز و فردا کردن مسئولان برای آسفالت ۱۰ کیلومتر راه روستایی

علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و انتخاب پیمانکار برای آسفالت راه‌های روستایی بخش مرکزی شهرستان درمیان اما آسفالت 10 کیلومتر راه روستایی در این شهرستان آغاز نشده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، آب و راه دو مسئله اصلی برای ماندگاری و زندگی در روستاهای خراسان‌جنوبی است اما متاسفانه به دلیل مشکلات خشکسالی و اعتباری، در حال حاضر درصدی از روستاهای خراسان‌جنوبی از آب شرب و راه روستایی مناسب محروم هستند.
مشکلات مربوط به عدم یا تاخیر در آسفالت راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی در تمام استان وجود دارد و دلیل اصلی مسئولان در پاسخ به تاخیرهای به وجود آمده نبود اعتبارات است.
اهالی روستاهای کلاته نظر، قیک و دونخی از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان از عدم آسفالت ۱۰ کیلومتر راه روستایی و عمل نکردن مسئولان به قول‌هایشان در مورد این جاده روستایی گلایه دارند.
طبق پیگیری‌های خاورستان در اسفند ماه سال گذشته برای آسفالت این راه روستایی، حمید سهرابی معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی از مشخص شدن پیمانکار و آغاز بکار آسفالت این جاده از ابتدای سال ۱۴۰۰ خبر داد.
وی افزود: در مورد درخواست اهالی روستاهای کلاته نظر، دونخی، تقندیک، سرشاباد، شومه، قیک علیا و سفلا و مود از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان، با عنایت به حذف اعتبارات ملی و استانی شدن آن، پس از تامین و تخصیص اعتبارات پروژه فوق قابلیت اجرایی دارد.
معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات اجرایی آغاز این پروژه از ابتدای سال ۱۴۰۰ با مشخص شدن پیمانکار محور و برابر اعتبارات تخصیصی انجام خواهد شد.
سهرابی گفت: برای اجرای عملیات محور دونخی- کلاته نظر پیمانکار مشخص شده و ابتدای سال آینده (۱۴۰۰) آغاز به کار خواهد کرد و برابر با اعتبار تخصیصی عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد.
طی پیگیری که ۲۴ فروردین ماه از طریق روابط عمومی راهداری استان در مورد درخواست مجدد اهالی این روستاها مبنی بر آغاز نشدن عملیات اجرایی آسفالت راه های روستایی بخش مرکزی انجام شد، حمید سهرابی معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی، گفت: پیمانکار مربوطه مشخص و آغاز به کار انجام می‌شود.
اما علی‌رغم پیگیری‌های مکرر به گفته اهالی این روستاها در حال حاضر که بیش از دو ماه از سال جدید می‌گذرد هنوز کار آسفالت این روستا آغاز نشده و شایعه‌هایی در مورد هزینه اعتبار این جاده برای پل روستای اسکندر مطرح شده است.
یکی از اهالی روستای دونخی در این خصوص به خاورستان، گفت: جاده روستای دونخی را هنوز آسفالت نکردند و شایعه شده قرار است دو کیلومتر از راه را آسفالت کرده و هزینه دو کیلومتر دیگر را برای پل روستای اسکندر هزینه کنند.
برای پیگیری آخرین وضعیت جاده روستاهای دونخی، کلاته نظر و قیک با معاون عمرانی فرمانداری درمیان گفت‌وگو کردیم.
اعتبار آنچنانی نداریم
مهدی مطلبی‌پور معاون عمرانی فرمانداری درمیان در گفت‌وگو با خاورستان، در این خصوص، اظهار کرد: راه‌های روستاهای دونخی، کلاته نظر، قیک و … اعتبار آنچنانی نداشت که بتوان تمام راه را کار کرد.
وی افزود: برای قسمتی از راه اعتبار در نظر گرفته شده بود که مقداری کار شده و این به معنای آن نیست که آسفالت نشده است.
معاون عمرانی فرمانداری درمیان بیان کرد: در بحث تسطیح، زیرسازی‌های آبنما و … کارهایی انجام شده است.
اعتباراتی که تخصیص نداشت
مطلبی‌پور عنوان کرد: اما مشکل اصلی این بود که فرمانداری درمیان قصد داشت از اعتبارات بنیاد علوی برای آسفالت این راه کمک بگیرد که این درخواست در تهران به تصویب نرسید و رد شد و اعتباراتی که فرمانداری نیز در نظر گرفته بود یا تخصیص نداشت یا بسیار کم بود و نتوانستیم کار را انجام دهیم.
وی اظهار کرد: امسال نیز آسفالت راه این روستاها مورد نظر است و در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتباری برای آن در نظر گرفته خواهد شد به شرط این‌که تخصیص وجود داشته باشد.
معاون عمرانی فرمانداری درمیان گفت: امسال باید گام به گام اعتبار گذاشت و برای نمونه همان دو کیلومتری که زیرسازی شده را آسفالت کرد تا زمانی‌که کار به پایان برسد.
بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است
مجید پورعیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی پنجم خرداد ماه در نشست خبری و در پاسخ به سوال خاورستان، در مورد اعتبارات پروژه‌های نیمه تمام راه‌های روستایی، گفت: خراسان‌جنوبی به دلیل وسعت و روستاهای زیاد، در بخش راه‌های روستایی دارای پروژه‌های نیمه تمام زیادی است.
وی افزود: برای سال جاری ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه راه‌های روستایی در نظر گرفته شده و اولویت با راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای راه‌های روستایی علاوه بر اعتبارات راهداری، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار سازمان مدیریت و همچنین اعتبار ملی نیز در نظر گرفته شده است.
همچنین حمید سهرابی معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان‌جنوبی فروردین ماه سال جاری در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد پروژه‌های راه‌های روستایی نیمه تمام و اعتبارات مورد نیاز، اظهار کرد: با توجه به انتقال وظایف احداث و توسعه راه‌های روستایی در شهریورماه سال ۱۳۹۸ به اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان ردیف اعتباری ملی حذف و به اعتبارات استانی تبدیل شده است.
وی افزود: در این راستا ۲۴۵ کیلومتر راه روستایی به‌صورت نیمه‌تمام از اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان منتقل شده است.
بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز
معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این محورها ۳۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.
سهرابی بیان کرد: در زمان جابه‌جایی وظایف، میزان بالایی از مطالبات در قالب دیون پیمانکاران راه و شهرسازی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی منتقل شده است.
وی در مورد برنامه‌های اداره کل راهداری برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سال جاری، گفت: این مسئله به اعتباراتی که در سال جاری در این خصوص دیده و به ما اعلام شود بستگی دارد و با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده برنامه‌ریزی‌های لازم انجام خواهد شد.
به گفته مجید پورعیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی در نشست خبری پنجم خرداد هر کیلومتر راه روستایی برای آسفالت شدن، نیازمند حدود سه میلیارد تومان اعتبار است.
بنابراین گزارش؛ با توجه به وجود ۲۴۵ کیلومتر راه روستایی نیمه تمام و اعتبار مورد نیاز بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان، با ۵۰ میلیارد تومان اعتباری که برای سال جاری در نظر گرفته شده به شرط تخصیص اعتبار، حدود ۱۶ کیلومتر راه روستایی نیمه تمام استان به پایان خواهد رسید که این میزان نسبت به وجود پروژه‌های راه‌های روستایی نیمه تمام و اعتبار مورد نیاز بسیار ناچیز است.
اگر آب و راه روستایی مناسب از جمله اولیت‌های مسئولان برای مردم روستایی خراسان‌جنوبی است باید اعتبار بیشتری جذب شده و شبانه روزی برای اتمام راه های روستایی نیمه تمام که طول زیادی هم ندارد کار شود چراکه اگر روستایی راه مناسبی نداشته باشد فراهم کردن سایر زیرساخت‌ها از جمله آب؛ آبرسانی سیار برای روستانشینان به سختی فراهم خواهد شد.
انتهای پیام/۱۲۷
اخبار مرتبط
گلایه اهالی روستاهای مرکزی درمیان از عدم‌آسفالت ۱۰ کیلومتر جاده روستایی