گزارشی از موضوع مراجعه تانکرهای سوخت به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ؛

آشِ شور استاندار برای رانندگان تانکرهای سوخت/ از اخطار آقای نماینده برای استاندار تا دست های پشت پرده/ محافظه کاری و فرار از پاسخگویی به سبک مسئولان حوزه اقتصادی استانداری

الزام رفتن خودرو‌های حامل سوخت پیش از رفتن به مرز در منطقه ویژه اقتصادی جهت نوبت دهی برای تخلیه بار ،رانندگان را به شدت گلایه‌مند کرده و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس خواستار حل این مشکل شده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، در نیمه های شهریورماه امسال بود که خبری مبنی بر حذف مراجعه رانندگان تانکرهای سوخت به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برای دریافت نوبت، رسانه ای شد. این موضوع که نماینده مردم نهبندان و سربیشه آن را پیگیری و محقق کرده بود، به منظور کاهش خطرات جاده ای، کاهش بعد مسافت، صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات شهرستان سربیشه و بخش درح، انجام شد تا بر اساس آن رانندگان تانکرهای سوخت و مشتقات نفتی، بدون نیاز به مراجعه به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، مستقیما از محل بارگیری به مرز ماهیرود مراجعه کنند.

اما هنوز مدتی از این موضوع که رفت و آمد رانندگان تانکرهای سوخت را تسهیل کرده بود، نگذشته بود که دوباره رانندگان ملزم به مراجعه به منطقه ویژه اقتصادی برای دریافت نوبت شدند.

خبرنگار خاورستان هم برای بررسی علت این موضوع، آن را پیگیری و مورد بررسی قرار داد.

مراجعه تانکرهای سوخت به منطقه ویژه ضرورتی ندارد

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در این موضوع، متاسفانه تانکرهای سوخت را مجبور می کنند که با طی مسافت ۱۵ کیلومتر از بیرجند به منطقه ویژه اقتصادی بروند و دوباره همین مسیر را برگردند.

وی تصریح کرد: شاید در چندین سال پیش که در طول مسیر پارکینگی برای ساماندهی این تانکرها نبوده، مراجعه آنها به منطقه ویژه اقتصادی منطقی بوده است، اما اکنون از مسیر بیرجند تا مرز ماهیرود، ۴ پارکینگ توسط بخش خصوصی ایجاد شده است که همه آنها هم برای ورود این تانکرها آمادگی دارند. همچنین در استان؛ سامانه ای طراحی شده که می تواند برای نوبت دهی استفاده شود. بنابراین نه نیازی به پارکینگ منطقه ویژه است و نه سامانه نوبت دهی شرکت تعاونی گمرک.

رانت و فساد در کار است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با پیگیری های که از استانداری و … انجام دادم، مراجعه تانکرهای سوخت به منطقه ویژه لغو شد و این تانکرها به صورت مستقیم به مرز مراجعه می کردند که هیچ مشکلی از جمله ازدحام، شلوغی، حادثه و اتفاقی هم پیش نیامد. اما دوباره آقایان و برخی از دست های پشت پرده، با لابی و تشکیل جلسه، گفتند که این موضوع باید به همان حالت قبل برگردد، در حالی که با توجه به وجود زیرساخت ها در طول مسیر، تمام کارها قابل انجام است. مراجعه کامیون ها به منطقه ویژه که کارشناسی شده نیست، منطقی نیست، قانونی نیست، هیچ چیز را تسهیل نمی کند و هیچ مزیت خاصی ندارد، برای چیست؟ اگر اسم آن رانت و فساد نیست، پس چیست؟

نخعی تاکید کرد: بر این اساس عده ای شامل افراد حقیقی و حقوقی، به بهانه ساماندهی و نوبت دهی دنبال توجیه این مسئله هستند. این موضوع در حالی لغو شده است که هیچ بهانه ای برای آن وجود نداشته است. در همان مقطع هم که مراجعه تانکرها به منطقه ویژه لغو شده بود، بروکراسی های پیچیده ای ایجاد کرده و رانندگان را اذیت و تحت فشار گذاشته بودند تا بتوانند این موضوع را به همان حالت قبل برگردانند.

وی افزود: در حالی که به اسم ساماندهی و نوبت دهی تانکرهای سوخت را به منطقه ویژه می کشانند تا منطقه ویژه هزینه پارکینگ بگیرد و شرکت تعاونی کارکنان گمرک ایران هم برای نوبت دهی هزینه دریافت کند، اما این موضوع باعث افزایش بی جهت مصرف سوخت می شود. اگر هم خدای ناکرده در این قسمت از مسیر، برای یکی از تانکرهای حمل سوخت اتفاقی بیفتد، بیمه  جوابگو نیست چرا که انحراف از مسیر اصلی داشته است.

عده ای به فکر منافع خودشان هستند

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: اما راننده چه گناهی کرده که باید مسیر اضافه ای را طی کند؟ چرا باید برود؟ با کدام منطق؟ اگر اتفاقی بیفتد که بیمه قبول نمی کند، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ چرا باید با زمینه سازی برای تردد ۴۰۰ – ۵۰۰ تانکر در یک مسیر ۳۰ کیلومتری اضافه، سوخت یارانه ای کشور را به این نحو هدر داد؟

نخعی گفت: متاسفانه عده ای منافع خودشان را به همه چیز و حتی به قیمت ایجاد حادثه، هدررفت سوخت، بهم ریختن اعصاب و روان رانندگان و … ترجیح داده اند.

وی افزود: جنین موضوعی برای استان مدعی خراسان جنوبی یک ایراد است، جای سوال است که چرا باید حتما من نماینده ورود کنم ؟ مگر خود آقایان استاندار و استانداری و دستگاه های دیگر این شرایط را نمی بینند؟ حتما من باید ورود کنم؟ تعجب می کنم که این قضیه را با داد و بیداد حل کردم، اما دوباره با لابی موضوع را به حالت سابق برگرداندند. چند بار باید داد و بیداد کنم؟

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از این طرف می گویند باید بروکراسی ها حذف شود و از طرف دیگر چنین شرایطی را رقم می زنند. من گله مندم و از همه گله دارم! چرا باید چنین وضعیتی وجود داشته باشد؟ چرا حرف مردم و راننده را نمی شنوند؟

به استاندار اخطار داده بودم

نخعی گفت: این موضوع در کارگروه ساماندهی مرزی و با اصرار منطقه ویژه اقتصادی، گمرک و شخص آقای استاندار به عنوان رئیس کارگروه، انجام شده است.در حالی که آقای استاندار باید این موضوع را مدیریت می کرد. علی رغم اینکه بنده این موضوع را به ایشان گفته و اخطار داده بودم که کار غیرمنطقی و غیر قانونی است، نکنید این کار را، اما باز هم آن را مصوب کردند.

وی بیان کرد: اکنون هم باید به سرعت این کارگروه برگزار و دوباره تصمیم گیری شود. بنده موافق ساماندهی و نوبت دهی تانکرهاهستم، اما این ساماندهی باید در پارکینگ های ایجاد شده در طول مسیر که متعلق به مردم بومی منطقه است اتفاق بیفتد و به جای استفاده از سامانه نوبت دهی تعاونی گمرک ایران ( که منطقه و مردم را چپاول می کند و خیلی از مزیا و تسهیلات در لب مرز هم به صورت غیرقانونی به این مجموعه داده شده، علی رغم اینکه اصرار داریم باید به مردم بومی داده شود)،باید از سامانه بومی که از قبل در استان طراحی شده و بهتر عمل می کند، استفاده شود، چرا که ما این سامانه را قبول نداریم.

پیگیری موضوع از طریق مراجع بالادستی

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده همچنان پیگیر این موضوع هستم و توصیه می کنم که آقایان هر چه سریع تر این موضوع را در استان حل کنند، در غیر اینصورت آن را از مراجع بالادست نظارتی و امنیتی پیگیری و مطالبه می کنم. باید دست های پنهانی که باعث و بانی این موضوع شدند و پول هایی که در این مدت به جیب زدند، تقاص آن را پس دهند.

گمرک کاره ای نیست

حسن رحیمی زاده مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: این موضوع اصلا مربوط به گمرک نیست و باید از استانداری پیگیری شود.

وی افزود: گمرک در حوزه گمرکی کار می کند و دارای چهارچوب کار مشخص است که شامل کار در اداره و حوزه فیزیکی در ماهیرود است. اما تردد تانکرهای سوخت در بین جاده و اینکه کجا بروند و کجا نروند، در حوزه کاری گمرک نیست.

رحیمی زاده گفت: تصمیماتی که گرفته شده در شورای ساماندهی مبادلات مرزی به ریاست استاندار بوده است. گمرک هم عضو این کارگروه هست، ولی در مواردی که به ما مربوط نمی شود، قاعدتا کاری نداریم و اظهار نظر نمی کنیم. این موضوع هم در حوزه گمرک نیست و جزو تصمیماتی است که استانداری  معاونت اقتصادی و معاونت انتظامی استانداری، باید نظر بدهند.

گمرگ تانکرها را مجبور کرده به منطقه ویژه مراجعه کنند

اسدالله جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: مصوبه ای در خصوص مراجعه تانکرهای حمل سوخت به منطقه ویژه اقتصادی وجود نداشته، اما گمرگ تانکرها را مجبور می کرده که به منطقه ویژه مراجعه کنند.

وی افزود: الان هم شورای ساماندهی مبادلات مرزی که دبیرخانه اش دست مجموعه معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری است، مصوب کرده است که تانکرهای سوخت باید به منطقه ویژه مراجعه کنند. اما از نظر اداره کل راهداری و حمل و نقل استان، هیچ ضرورتی برای مراجعه تانکرها به منطقه ویژه وجود ندارد.

جلال زاده تاکید کرد: با توجه به اعتراض رانندگان که به حق هم هست، باید گمرگ ومنطقه ویژه جوابگو باشند.

فرار از پاسخگویی توسط مسئولان حوزه اقتصادی استانداری

مشیرالحق عابدی معاون امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در ابتدا؛ پاسخ دادن به این موضوع را منوط به پاسخ اداره کل راهداری دانست و گفت: اول باید دستگاه تخصصی که راهداری است، پاسخ دهد، چرا که اگر ما پاسخ دهیم یعنی اینکه پشت سر ما گم هستند. دستگاه تخصصی پاسخ دهد من هم در خدمت هستم و نظر آقای جلال زاده را تایید یا رد خواهم کرد.

بعد از اعلام نظر مدیرکل راهداری، خبرنگار خاورستان با آقای عابدی تماس گرفت که وی بدون اظهارنظر در خصوص موضوع، گفت: هر چه که مدیرکل راهداری گفته است را انعکاس دهید. عین مطلب را بنویسید که آقای جلال زاده گفته است این موضوع مربوط به پایانه نیست و مربوط به معاونت اقتصادی استانداری است، تمام.

حسین موهبتی مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری هم، در زمان تماس خبرنگار خاورستان، گفت: اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم تا ببینیم به کجا خواهد رسید. پیگیری می کنیم تا هم مشکل رانندگان حل شود و هم مشکلی در مرز به وجود نیاید.

وی در پاسخ به درخواست خبرنگار خاورستان برای توضیحات بیشتر در این زمینه، بیان کرد: الان نمی توانم توضیح دهم، چون در حال ورود به یک جلسه هستم، ولی ظرف یکی دو ساعت آینده می توانم صحبت کنم. اما متاسفانه طی تماس های بعدی و مکرر خبرنگار، وی پاسخگو نبود.

مراجعه تانکرهای سوخت به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ازکجا شروع شد؟

حسین زارعی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند  نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، به شرح این موضوع از ابتدای کار پرداخت و اظهارکرد: یکی از موارد صادراتی از بازارچه ماهیرود، سوخت هیدورکربن است که در سال ۱۳۹۱ یا ۱۳۹۲  تانکرهای سوخت در مرز دپو شده بود و تخلیه و بارگیری نمی شد. بنده در آن زمان در حوزه امنیتی استانداری بودم که معاونت امنیتی استانداری، بنده را به عنوان مامور، برای آماربرداری و بررسی دلیل عدم تخلیه سوخت به مرز فرستاد.

وی افزود:  بر اساس آماری که گرفته شد، ۹۸۰ تانکر در روستاهای ماهیرود، درح، سایر نواحی و پارکینگ های منتهی به نقطه صفر مرزی وجود داشت که به دلیل مشکلات متعدد مثل قاچاق یا زیربارنرفتن طرف افغان، دپو شده بودند و از یک تا ۶ ماه، در نوبت تخلیه بودند. بر همین اساس استاندار وقت (آقای رشید)، دستور داد که این تانکرهاهر طور شده باید ساماندهی شوند که این موضوع حدود یک ماه و نیم به طول انجامید.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند  بیان کرد: بعد از آن تصمیم بر این شد، تا زمانی که تانکرها نهایی و تحویل طرف افغان نشده، به سمت مرز حرکت نکنند. بعد از گذشت ۳-۴ ماه بعد، تانکرهای سوخت در ابتدای خیابان غفاری بیرجند و در محدوده شهری دپو شده بود تا به مرز ارسال شود.

زارعی گفت: در همین زمان استاندار وقت( آقای خدمتگزار )، به مدیرکل وقت گمرکات استان دستور داد که باید ظرف مدت ۴۸ ساعت، تانکرهای سوختی که در سطح شهر پارک شده اند، جمع آوری شوند، در غیر اینصورت هر اتفاقی بیفتد، برعهده گمرک خواهد بود. این موضوع باعث شد تا مدیرکل وقت گمرک از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بخواهد که به دلیل فاصله کم منطقه ویژه با شهر، این تانکرها به این منطقه منتقل شوند که در ابتدا به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب و ایجاد مسئولیت، آقای صفدری زاده این موضوع را قبول نکرد. اما با ورود دادستان به این موضوع، تصمیم گرفته شد تا تانکرها به منطقه ویژه اقتصادی بیایند. آقای صفدری زاده هم این موضوع را به شرط دادن فرصت یک ماهه برای ایجاد زیرساخت ها و همچنین استقرار کامیون آتشنشانی در محل منطقه ویژه اقتصادی، قبول کرد.

وی با اشاره به اینکه در همین خصوص زیرساخت ها در دو محوطه ایجاد و امکانات خوابگاه، حمام، سرویس بهداشتی، سوپرمارکت و رستوران هم آماده شد، گفت: تانکرها دو سه سال به منطقه ویژه آمدند، اما در برهه ای از زمان به دلیل ایجاد مشکلاتی در افغانستان، سوخت تخلیه و بارگیری نمی شد که یک هزار و ۲۰۰ تانکر سوخت را در منطقه ویژه دپو کردیم.

امکان ساماندهی تانکرها بدون مراجعه به منطقه ویژه وجود ندارد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افزود: برای رفع این مشکل، با مدیرگمرک صحبت کردیم تا نرم افزاری برنامه نویسی شود که بر اساس آن، تانکرها از مبدأ به صورت مستقیم به سمت مرز حرکت کنند و دیگر مراجعه ای به منطقه ویژه نداشته باشند، چرا که حضور تانکرها در منطقه ویژه ایجاد مسئولیت داشت.

زارعی ادامه داد: با ایجاد سامانه ثبت نام، برنامه داشتیم که منطقه ویژه را حذف کنیم و تانکرها مستقیما به مرز بروند، اما دیدیم که نمی شود چون در طول روز حداقل ۱۰۰ تا ۲۵۰ تانکر به دلایل مختلف از جمله بار قاچاق، حاضر نبودن کامیون طرف افغان، مشکل پول برای تجار، تفاوت در کالا و … نمی توانند بارشان را تخلیه کنند. حالا اگر این تانکرها مستقیم به مرز ماهیرود بروند، یعنی آنها را از سطح شهر؛ به مرزی برده ایم که هیچ زیرساخت و امکاناتی ندارد و از شهر هم فاصله دارد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس مجبور شدیم که دوباره ساماندهی را از منطقه ویژه اقتصادی انجام دهیم و بعد تانکرها به مرز فرستاده شوند.

اعتراض شدید رانندگان غیر بومی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند  گفت: خودمان به دنبال این بودیم که تانکرها مستقیم به مرز بروند و دردسر آن از منطقه ویژه کم شود که نشد. اما با پیگیری مدیر مرز ماهیرود و نماینده نهبندان و سربیشه، مقرر شد که تانکرها مستقیم به مرز بروند. حوزه امور اقتصادی استانداری هم طی نامه ای این موضوع را ابلاغ کرد. ۱۵ تا ۲۰ روز هم همین روند اتفاق افتاد.

زارعی عنوان کرد: اما در خصوص صادرات سوخت، هم رانندگان بومی و هم غیربومی فعالیت دارند. شاید مراجعه مستقیم تانکرها به مرز، به نفع رانندگان استان باشد، چرا که ممکن است بدون نوبت می رفتند یا تانکر را در مرز پارک می کردند و دوباره برای تخلیه به مرز می آمدند، اما رانندگانی که از قزوین یا خوزستان به مرز ماهیرود می آیند، ممکن است به مشکل بخورند و مجبور باشند ۲-۳ روز و گاهی ۵-۱۰ روز در مرز بمانند. به همین دلیل رانندگان غیربومی نسبت به این موضوع اعتراض شدیدی داشتند و خواستار این بودند که به شرایط قبل برگردند.

وی اظهارکرد: به دلیل عدم وجود زیرساخت ها در مرز و همچنین شرایط  امنیتی افغانستان، نمی توانیم تانکرها را به مستقیم به مرز بفرستیم. در این خصوص تانکرها باید در بیرجند یا سربیشه ساماندهی شوند.

به دنبال این نیستیم که تانکرها به منطقه ویژه بیایند

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند  گفت: در این خصوص پیشنهاد دادیم که تانکرها به جای منطقه ویژه به پایانه بار بیرجند بروند، که آقای استاندار تاکید کرد از لحاظ مدیریت بحران، اصلا چنین اجازه ای نمی دهیم، چرا که هر کدام ازاین تانکرها یک بمب متحرک است. این تانکرها باید از سطح شهر فاصله داشته باشد و وقتی هم که زیرساخت ها در منطقه ویژه وجود دارد، چرا باید به دنبال ایجاد آن در منطقه دیگری باشیم؟

زارعی ادامه داد: در تمام جلسات اعلام کرده ام که به دنبال این نیستیم که تانکرها به منطقه ویژه بیایند، حتی برای اینکه از این موضوع خلاص شویم، حاضریم پارکینگ یا زیرساخت مورد نیاز را در حاشیه شهر یا هر جایی که تصمیم گیری شود، آماده کنیم.

وی در خصوص هزینه های دریافت شده از رانندگان برای مراجعه به منطقه ویژه اقتصادی هم گفت: منطقه ویژه ۱۵ هزار تومان بابت ساماندهی و ارائه خدمات می گیرد که این هزینه، مصوبه هیئت دولت برای تمام مناطق تجاری است و خودمان دخالتی در آن نداریم. ۱۵ هزار تومان هم توسط شرکت تعاونی گمرک و ۳۵ هزار تومان هم توسط نمایندگان شرکت ها برای پیگیری امور گمرکی دریافت می شود که این هزینه توسط شرکت ها به راننده برگردانده می شود.

استاندار برای ساماندهی تانکرها در مرز اجازه نمی دهد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند  در خصوص اینکه چرا برای ساماندهی تانکرها از پارکینگ های طول مسیر استفاده نمی شود، اظهارکرد: در طول مسیر چند پارکینگ وجود دارد که عملا زیرساختی ندارند و در یک بیابان قرار گرفته اند. پارکینگ مرجان طلایی هم که شرایط بهتری دارد، در نقطه صفر مرزی واقع شده است که استاندار و حوزه های امنیتی استانداری، به هیچ عنوان اجازه نمی دهند که تانکرها به نقطه صفر مرزی بروند.

زارعی گفت: طی همین چند روزی که تانکرها به صورت مستقیم به ماهیرود می رفتند، در هر خیابانی ۱۰-۱۵ تانکر پارک شده بود که با توجه به اینکه بار این تانکرها سوخت است، حضور آنها در سطح شهر خطرناک است. استان هم نظرش این است که نمی خواهد دوباره این تانکرها در سطح شهر پراکنده شوند.

ساماندهی تانکرهای سوخت باید در پارکینگ مرزی انجام شود

ابوالفضل حمیدی دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: کمیته هماهنگی مرز ماهیرود در سال ۱۳۹۵ مصوبه ای دارد که بر اساس آن، باید تا زمانی که فاز دو پارکینگ مرجان طلایی که در مرز ماهیرود واقع شده، آماده شود، تانکرها جهت نوبت گیری و ساماندهی و سازماندهی به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مراجعه کنند. زمانی هم که پارکینگ مرجان طلایی به بهره برداری کامل  برسد، باید تمام نوبت دهی ها به این پارکینگ برگردد، اما متاسفانه علی رغم راه اندازی هر۳ فاز مجتمع، تاییدیه های لازم و اخذ پروانه بهره برداری مجتمع، این کار انجام نشده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵ هم باتوجه به شرایط آن سالها، دادستان تنها به صورت شفاهی؛ نه کتبی، دستور داد که تانکرها از سطح و حاشیه شهر به منطقه ویژه اقتصادی یا پایانه بار بیرجند و تیرپارکهای مجاز مراجعه کنند که در این خصوص هیچ مصوبه ای وجود ندارد. در سال ۱۳۹۸ هم که رانندگان نسبت به مشکلات اعتراض داشتند، مدیرکل اموردفترهماهنگی امور اقتصادی استانداری، طی نامه ای اعلام کرد که تانکرها برای توقف، ساماندهی و نوبت دهی به منطقه ویژه اقتصادی بروند.

مراجعه تانکرها به منطقه ویژه به صورت موقت بود

دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ هم که آتش سوزی کوچکی در منطقه ویژه اتفاق افتاد، از ورود تانکرها به منطقه ممانعت شد. در این زمان اقدام به ایجاد سیستم نوبت دهی شد تا تانکرها فقط برای برای دریافت نوبت خروج ازمرزماهیرودبه منطقه ویژه بروند.

حمیدی بیان کرد: در ابتدا که سیستم نوبت دهی تحت نظارت گمرک بود، شرایط خوب بود، اما از زمانی که این سامانه تحت نظارت  نماینده های شرکت حمل کالا قرار گرفته است، بعضا نوبت ها توسط نمایندگان جابجا و تخلفاتی رخ می دهد. بطوری که برخی از رانندگان با پرداخت هزینه، خارج از نوبت بارشان را تخلیه می کنند که با اصلاح سامانه از این تخلفات جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: در حالی که محل پارک تانکرهای سوخت به بهانه نزدیک بودن به میدان تیر و باند فرودگاه، از پایانه بار به منطقه ویژه اقتصادی تغییر یافت، مدیرکل وقت گمرکات استان، به صراحت اعلام کرد که به ما دستور داده اند تا راه اندازی پارکینگ های طول مسیر، تانکرهای سوخت فعلا به منطقه ویژه اقتصادی مراجعه کنند.

مراجعه تانکرهای سوخت به منطقه ویژه خلاف قانون است

دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی تاکید کرد: اصلا مراجعه تانکرهای سوخت به منطقه ویژه خلاف است، چرا که این تانکرها گمرکات مبدأ و مقصد دارند و اصلا دراسناد گمرکی و حمل ونقل گمرک، مسیر بین راهی و انحرافی مثل منطقه ویژه بیرجند با تردد۳۰ کیلومتر مسیرانحرافی وجود ندارد. به همین دلیل مراجعه تانکرها به گمرک بین راهی خلاف قوانین ومقررات حمل ونقل و گمرکی است .

حمیدی تاکید کرد: این رویه در هیچ کدام از ۲۱ مرز رسمی کشوراز جمله دوغارون، میلک، میرجاوه، پیشین، ریمدان، چابهار و….وجود ندارد، به جز خراسان جنوبی که این موضوع با هدف انتفاع عده ای خاص از درآمدهای غیرقانونی و بادآورده و درآمدزایی بخش خصوصی، به هر قیمتی و با تحمیل هزینه به رانندگان دنبال می شود.

منطقه ویژه کارشکنی و مانع تراشی می کند

دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی تصریح کرد: در موضوع مراجعه مستقیم تانکرها به مرز، منطقه ویژه علی رغم مصوبات متعدد از جمله مصوبه های کارگروه اقتصادی مرز ماهیرود و مصوبات شورای ساماندهی مبادلات استان در  ۸ مردادماه امسال، جهت دسترسی های لازم در راستای تسهیل و تسریع فرایند تجارت مرز و کاهش زمان وهزینه تجارت، کارشکنی کرده و می کند.

حمیدی ادامه داد: درواقع وقتی منطقه ویژه از مسیر رانندگان حذف شد، قرار شد سیستم نوبت دهی فعال در منطقه ویژه ( که البته منطقه ویژه هم به عنوان یک کاربر آن هست)، به پارکینگ های طول مسیر ازجمله  مرجان طلایی داده شود و نوبت دهی ناوگان خارج از مسیرانحرافی منطقه ویژه  بیرجند انجام شود، اما این دسترسی به پارکینگ مرجان طلایی داده نشد و خودشان هم عمدا خروج تانکرها را ثبت نمی کردند تا باعث توقف و تعلل فرایند روان و جریان صادرات سوخت شوند.

وی ادامه داد: درسال مزین به حمایت ازتولید، مانع زدایی ها وپشتیبانی ها، برخلاف شعارسال عمل و مانع تراشی ها باعث تجمع تانکرها در پارکینگ مرز و گمرک ماهیرود شد. این موضوع که به نوعی کارشکنی و مشکل تراشی خود منطقه ویژه بود را بوق و کرنا کرده و جهت رسیدن به منافع خود، آن را به گردن رانندگان انداختند. در حالی که تمام این موضوع برنامه ریزی شده بود و قبل از آن رانندگان هیچ نارضایتی و مشکلی نداشتند.

هزینه تراشی ۲ میلیاردی برای دولت

دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی گفت: منطقه ویژه با اجبار رانندگان برای تردد بی جهت در مسیر انحرافی ۳۰ کیلومتری، روزانه بین ۶۰- ۷۰ میلیون تومان و ماهبانه حدود دو میلیارد تومان هزینه ناشی از مصرف سوخت یارانه ای را بر دوش دولت می گذارد، آن هم برای تانکرهایی که گمرک مبدأ و مقصدشان مشخص است. در حالی که این موضوع خلاف است و در هیچ کجای قوانین ومقررات گمرکی، حمل ونقل و قوانین حوزه تجارت و بازرگانی نیامده که ماشینی که گمرک مبدأ و مقصد آن مشخص است، به گمرک بین راهی انحرافی برود.

حمیدی بیان کرد: هم اکنون پارکینگ های طول مسیر ازجمله پایانه بیرجند و پارکینگ مرجان طلایی برای ساماندهی تانکرها، آمادگی کامل دارند و کلیه مجوزها و زیرساختهای خدماتی، سیستمی و سامانه ای را آماده کرده اند.

وی اظهارکرد: متولی اصلی و قانونی ساماندهی ناوگان حمل و نقل کشور، سازمان راهداری و انجمن صنفی رانندگان هستند که با توجه به نیازسنجی انجام شده و همچنین در راستای تغییرات تکنولوژی و تجارت مرز، ورژن جدید سامانه نوبت دهی را که نسبت به سامانه منطقه ویژه خیلی پیشرفته تر، دقیق تر و بدون تخلف است، بازطراحی و تولید کرده است.

مراجعه تانکرها به منطقه ویژه با دستور استاندار

دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی گفت: مدیرکل دفترهماهنگی امور اقتصادی در حالی دستور حذف منطقه ویژه از مسیر تردد تانکرها را داد که این دستور به نوعی ناقص بود و در مورد انتقال سامانه نوبت دهی دستوری داده نشد. منطقه ویژه هم از این موضوع سوء استفاده کرد و هنوز هم بخاطر منافع خاص خود، مصوبات استان را ابتر نگه داشته و اجرا نمی کند. اما انجمن صنفی رانندگان هم طرح سامانه نوبت دهی خود را ارائه داده و به دنبال دستور اجرای آن هستیم.

حمیدی با بیان اینکه قبلا نیاز بود که تانکرهای سوخت به منطقه ویژه اقتصادی بروند، اما اکنون با توجه به بسترهای الکترونیکی و سیستمی طراحی شده توسط نیروهای بومی استان، هیچ ضرورتی در خصوص مسیرانحرافی ۳۰ کیلومتری به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند وجود ندارد، گفت: اما با این تفاسیر، شخص استاندار دستور داده است که تانکرها به منطقه ویژه مراجعه کنند، که احتمالا دلیل آن هم گزارشات غلط وغیرکارشناسی است که به استاندار داده شده است.

بر اساس این گزارش؛ در حالی برای مراجعه تانکرهای سوخت به منطقه ویژه دستور داده شده که هیچ کدام از مسئولان حاضر نیستند زیر بار این تصمیم بروند. در این خصوص مدیرکل راهداری به صراحت اعلام کرد که هیچ نیازی به مراجعه تانکرهای سوخت به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیست. اما مدیرکل گمرکات استان در حالی این موضوع را بی ارتباط با این اداره کل مطرح کرد که گفته می شود گمرک هیچ باری را بدون مهر منطقه ویژه تخلیه نمی کند و یکی از عوامل اصلی در این موضوع است. از طرف دیگر؛ در حالی که نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مورد رانت و فساد اخطار می دهد، اما متاسفانه مسئولان حوزه امور اقتصادی استانداری، با محافظه کاری، در این خصوص پاسخگو نبودند. در حالی که فرار از پاسخگویی چیزی از وظیفه آنها کم نمی کند و تنها به معنی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است و بدبینی مردم را به دنبال خواهد داشت.

 

انتهای پیام/۷