سپاه؛ از نبرد گلوله‌ها تا نبرد با تحریم‌ها؛

تخریب‌گران سیاسی از مجاهدت‌های اقتصادی و خدماتی سپاه جا ماندند/ هاشمی رفسنجانی؛ اولین کسی که از سپاه خواست وارد عرصه سازندگی و اقتصادی شود

اگر این روزها نام نهاد های نظامی در عرصه های مختلف زیاد شنیده می شود به معنای تندروی و یا زیاده روی آنها در عرصه های اقتصادی نیست شاید ضعف نیروها و مسئولین اجرایی کشور آن قدر زیاد است که فعالیت های از روی وظیفه و قانون نهاد های نظامی تبدیل به اهرمی برای تخریب خود آنها می شود.

به گزارش خاورستان، با توجه به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس مروری بر جان فشانی های رزمندگان اسلام و ایفای نقش نهاد ها و سازمان های مختلف انقلابی در آن خالی از لطف نیست. سازمان ها و نهاد هایی که با محوریت مردم، در پشت جبهه ها و خط مقدم میدان های نبرد، تلاش خود را به کار گرفتند تا انقلاب اسلامی به دست دشمنان نیفتاده و به سمت نابودی زود هنگام نرود.
نهاد های انقلابی ای چون سپاه و بسیج از آن دسته از نهاد های مردم پایه ای بودند که از همان ابتدایی ترین روزهای انقلاب اسلامی نقش خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشتند و آن طور که باید دین خود را در جریان انقلاب اسلامی بالاخص در دفاع مقدس ادا کردند.
اما یکی از اصلی ترین مواردی که همیشه مورد بحث بسیاری از خواص و کارشناسان قرار می گیرد، نقش نیروهای نظامی و شبه نظامی بعد از دفاع مقدس است. سوال هایی با این محوریت که آیا نیروهای نظامی بعد از دوران دفاع مقدس توانستند آن طور که باید، با رعایت اصول انقلاب و خواسته امام (ره) و بر اساس وظایف خود پیش بروند یا که کوتاهی ها و زیاده روی هایی در این حوزه ها شکل گرفته است؟
مشخصا باید گفت که برخی از تحلیل گران و سیاسیون و اهالی اقتصاد سعی دارند فعالیت های ارگان های نظامی کشور علی الخصوص سپاه و بسیج را فراتر از آن چیزی که باید، معرفی کنند و از طرفی برخی دیگر این فعالیت ها را در راستای اهداف انقلاب اسلامی و رسالت این ارگان ها می دانند.
ابتدا باید گفت که طبیعتا میزانی از امکانات یک کشور، که حجم بسیاری از امکانات نیز هست، در اختیار نهاد های نظامی قرار می گیرد تا که به بهترین نحو امنیت کشور که مهم ترین رکن پیشرفت آن کشور هست را برقرار کنند و حتی کشور را به نقطه بازدارندگی برسانند. سوال این جاست که امکانات ارگان ها و نهاد های نظامی در زمان صلح باید در چه زمینه هایی به کار گرفته شود؟ آیا باید در گوشه ای بماند تا روزی که جنگ دیگری رخ دهد یا که می تواند در راستای حرکت کشور به سمت آرمان ها به کار گرفته شود. باید گفت که مطمئنا نوع نگاه اول جز انباشت امکانات کشور و حتی از کارافتادگی و عدم حرکت رو به جلو نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت پس در کل باید گفت که نقش نهادها و نیروهای نظامی در زمان صلح برای همراهی با دیگر نهاد های مربوطه، در جهت رشد و تعالی یک کشور لازم و ضروری است.
نگاهی به عملکرد سپاه و بسیج بعد از دفاع مقدس نشان از آن دارد که این نهاد ها تمام تلاش خود را در راستای پیشرفت کشور به کار گرفته اند و دست در دست مقامات اجرایی برای تحقق اهداف تلاش کرده و حتی در برهه هایی از زمان کوتاهی های آنان را نیز جبران می کنند. اما سوال اینجاست که سپاه پاسداران و بسیج از چه زمانی وارد گود اقتصادی کشور شدند؟
برخی از کارشناسانِ مخالف ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عرصه های اقتصادی، ورود این نهاد با عظمت به این عرصه ها را مساوی با یک رقابت نابرابر با سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی می دانند و از طرفی برخی دیگر ورود به بخش اقتصاد را زمینه ورود به سیاست و ایجاد رانت های قدرت و ثروت برای پیش برد اهداف اقتصادی نهاد مورد نظر بر می شمرند.
در این خصوص می توان گفت که اولین کسانی که سعی بر ورود نیروهای نظامی به عرصه فعالیت های اقتصادی در کشور داشتند مقامات اجرایی بودند و اولین کسی که از سپاه پاسداران خواست که در سازندگی کشور مشارکت داشته و از امکانات موجود استفاده کند، هاشمی رفسنجانی بود.
غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم هاشمی‌رفسنجانی می گوید: رئیس دولت‌های سازندگی بر اساس قانون از نیرو‌های نظامی برای بازسازی کشور استفاده کرد.
به گفته او، اقدام رئیس دولت سازندگی در به‌کارگیری نیرو‌های نظامی در بازسازی کشور اقدامی مهم و روبه‌جلو بوده و اگر این اتفاق نمی‌افتاد کشور به سمت استقراض و استفاده از امکانات خارجی سوق داده می‌شد. بنابراین باید قدردان آقای هاشمی بود.
همچنین محسن هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی نیز در این خصوص می گوید: « این که دولت سازندگی از ظرفیت نیرو‌های مسلح برای احداث پروژه‌های عمرانی نظیر سد کرخه، از ظرفیت تجهیزات مهندسی نیرو‌های مسلح استفاده کند، تصمیمی بود که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر اساس اصل ۱۴۸ قانون اساسی (مشارکت نیرو‌های مسلح در سازندگی کشور) اتخاذ کرد»
می توان گفت ورود نهاد های نظامی به عرصه فعالیت های اقتصادی با درخواست شخص رئیس دولت سازندگی و از آن مهم تر طبق نص صریح قانون اساسی اتفاق افتاده است و به هیچ عنوان از این لحاظ نمی توان به آن خورده ای گرفت.
از طرف دیگر همکاری با دولت در زمان صلح در عمران و آبادانی کشور با رعایت حفظ آمادگی رزمی یکی از سری وظایفی است که در قانون سپاه به آن اشاره شده است که این قانون در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۷۰ تصویب و با تأیید شورای نگهبان در تاریخ ۲۴ مهر ۱۳۷۰ توسط ستاد فرماندهی کل قوا به سپاه ابلاغ گردید.
برخی از جریانات و گروه ها سعی دارند که با شانتاژ و هوچی گری رسانه ای و با نسبت دادن مشکلات اقتصادی کشور به حضور اقتصادی سپاه در عرصه های مختلف، این مسئله را تبدیل به اهرمی برای فشار بر سپاه و تخریب این نهاد انقلابی، در نظر مردم، کنند.
البته قرض ما نیز حمایت از فعالیت های اقتصادی سود آور برای یک مجموعه نظامی نیست چرا که انجام چنین فعالیت هایی چه از نظر قانون و چه از نظر امام (ره) و رهبر معظم انقلاب رد شده است. هدف حمایت از فعالیت های عام المنفعه ایست که کشور را از بسیاری مشکلات نجات داده و منتج به افتخارات بسیاری برای انقلاب اسلامی شده است.
برخی از منتقدان حضور سپاه در عرصه های اقتصادی دلیلشان را بر این اساس مطرح می کنند که نیروهای نظامی در صورت ورود به عرصه های اقتصادی در زمینه به روز رسانی توانایی نظامی خود جا مانده و مسیری به دور از آن چه که باید را طی می کنند. البته باید گفت که اخبار قدرت نظامی کشور امروز چیزی خلاف این را به اثبات می رساند. امروز نهاد های نظامی کشور با تکیه بر توان داخلی جوانان کشور توانسته اند که در عرصه نظامی نیز فعالیت های خود را به درجه ای برسانند که حتی مرحله بازدارندگی نظامی را هم پشت سر گذاشته و به مهره ای تعیین کننده در فعل و انفعالات منطقه ای و حتی بین المللی تبدیل شوند. نیروی نظامی ای که با رشد و پیشرفت خود توانسته است به کابوسی باور نکردنی برای دشمنان انقلاب اسلامی تبدیل شود.
حال سوال این جاست افراد معترض به حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه اقتصادی نقطه ضعفی در رسالت اصلی نیروهای نظامی یافته اند که سعی دارند با شعار های به ظاهر زیبا نیروهای نظامی را از دور سازندگی کشور که بر اساس قانون اساسی و به خواست خود دولت ها اتفاق می افتد کنار بگذارند؟
شاید بتوان با تکیه بر فیلم تبلیغاتی اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ حقانیت حضور خالصانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فعالیت های اقتصادی عام المنفعه را به اثبات رساند.
جهانگیری در فیلم تبلیغاتی خود در پاسخ به سوال زیبا کلام می گوید: در اقتصاد دولت دستش بسته نیست. چه کسی به سپاه کار می دهد؟ مگر سپاه می تواند به کسی به زور بگوید که من اتوبانی می سازم. دولت است که به سپاه ]پروژه] می دهد. زیبا کلام می پرسد: دولت می تواند به سپاه نه بگوید. که جهانگیری پاسخ می دهد: بله دولت به سپاه می تواند بگوید نه.»
از نگاهی دیگر اگر بخواهیم سپاه پاسداران را طلایه داران میدان جنگ و طبق اصل ۱۵۰ قانون اساسی حافظان دستاورد های انقلاب بدانیم امروز عرصه های جنگی کشور کاملا متفاوت شده است و سپاه پاسداران نیز از تمام ظرفیت هایی که در اختیارش قرار دارد استفاده کرده تا به حرکت کشور در این حوزه کمک کند.
آیا می توان نقش سپاه پاسداران را در بسیاری از پروژه های مهم و اساسی کشور نادیده گرفت؟ آیا می توان نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میدان جنگ بنزینی و تحریم آن را نادیده گرفت؟ حتی نقش سپاه در بسیاری از پروژه های راه سازی و سد سازی و … بسیاری از مشکلات را بر طرف کرد و یا از وقوع بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. چه بسیار کارشناسان اقتصادی که اذعان دارند که اگر نبود فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران مطمئنا کشور یا دچار مشکل می شد و یا برای حل این مشکلات نیاز به استقراض فراوان از خارج داشت.
از طرفی اگر بخواهیم از نقش سپاه در حوزه‌های سازندگی و اقتصادی کشور بگذریم آیا می توان از کنار خدمات سپاه و بسیج در روستاهای محروم گذشت. مطمئنا نقش نیروهای نظامی در سیل سال ۹۸ بر همگان روشن و واضح است. در جایی که نیروهای دولتی از خدمت رسانی باز مانده بودند این نیروهای نظامی بودند که تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مردم را از مشکلات نجات دهند.
پر واضح است که ایفای نقش بیش از حد نهاد ها و نیروهای نظامی در عرصه اقتصادی و سیاسی نه تنها به اقتصاد کشور ضربه می زند بلکه بر خلاف خواسته های امام (ره) از نهاد های نظامی و اصالت این نهاد هاست. اما نکته حائز اهمیت که باید مورد توجه بسیار قرار گیرد این است که اگر این روزها نام نهاد های نظامی در عرصه های مختلف زیاد شنیده می شود به معنای تندروی و یا زیاده روی آنها در عرصه های اقتصادی نیست شاید ضعف نیروها و مسئولین اجرایی کشور آن قدر زیاد است که فعالیت های از روی وظیفه و قانون نهاد های نظامی تبدیل به اهرمی برای تخریب خود آنها می شود.
مطمئنا هیچ شخص و فردی نمی تواند ادعا کند که در این میان، فرصت های اقتصادی، مورد سوء استفاده ی، سوء استفاده گران قرار نمی گیرد اما تلاش‌های نهادهای نظامی انقلابی نشان از آن دارد که در کل، این اقدامات نه در راستای سود بری اقتصادی بلکه در راستای پیش روی اهداف انقلاب و در حوزه های سازندگی، اقتصادی، بهداشت، خدمات رسانی به مناطق محروم بوده است و در راستای رسالت دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی رقم می خورد. از طرفی نهاد های نظامی چون سپاه و بسیج همانطور که روزهای سخت دفاع مقدس را پشت سر گذاشتند روزهای نبرد های اقتصادی را هم پشت سر خواهند گذاشت بدون اینکه اندک ذره ای به اصالت اصلی شان یعنی افزایش توان دفاعی کشور خدشه ای وارد شود.
انتهای پیام/۴
دیارآفتاب