یادداشت؛

خلأ خلاقیت و عدم‌شناخت رسانه در روابط‌عمومی

در نهادهای دولتی، سِمت روابط‌عمومی اگر بگوییم بعد از مدیریت، مهم‌ترین پُست آن سازمان محسوب می‌شود، اغراق نکرده‌ایم اما خلأ خلاقیت، نبود ارتباطات صحیح و عدم‌شناخت در برخی از روابط‌عمومی‌های ادارات خراسان جنوبی موجب کندی فعالیت‌های روابط عمومی است.

چند سال پیش با مسئول روابط عمومی یکی از ادارات کل صحبت می‌کردم. از وی در خصوص روابط عمومی و رسانه پرسیدم، گفت می دانی چطور شد من مسئول روابط عمومی این اداره شدم؟ گفت رشته تحصیلی من معماری است و در حوزه عمران مشغول به کار بودم. مشکلاتی بین من و مدیر کل پیش آمد، آقای مدیر کل خواست من را تنبیه کند، من را مسئول روابط عمومی گذشت… من خبرنگار فقط سکوت کرده و در سکوتم برای این مسئول روابط عمومی و مدیرش دعا کردم و برای خودم افسوس خوردم…
۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است، این‌که بار دیگر بخواهیم از جایگاه روابط‌عمومی و داشتن علم آن و این‌که روابط‌عمومی کیست و چه شخصیتی باید داشته باشد و چه وظایفی بر عهده دارد صحبت‌های تکراری‌ست که همه گوشمان از شنیدن آن پر است.
شاید بهترین و عام‌ترین تعریف از روابط‌عمومی، داشتن ارتباط مستمر البته با علم و دانش و تجربه کافی و بیان واقعیت‌ها و انعکاس دو سویه و چشم و چراغ یا پیشانی یک اداره است.
واژه به واژه علم روابط‌عمومی، سرشار از معانی و مفاهیم فراوان است، معانی و مفاهیمی که به غیر از علم و دانش، عشق و علاقه را هم باید در کنارش داشته باشی تا در آن موفق عمل کنید.
اما آن‌چه بر کسی پوشیده نیست شاید این باشد که در کنار علم و علاقه، تجربه و ارتباط و اخلاق نیز در موفقیت روبط‌عمومی نقش بسیار بسزایی را ایفا می‌کند.
در نهادهای دولتی، سِمت روابط‌عمومی اگر بگوییم بعد از مدیریت، مهم‌ترین پُست آن سازمان محسوب می‌شود، اغراق نکرده‌ایم چرا که هرگونه فعالیت مدیر و به ثمر نشستن یک امر مهم، نتیجه فعالیت تمام کارمندان آن دستگاه است که مسلما اگر روابط‌عمومی نباشد هیچ‌گونه انعکاسی از فعالیت آن مدیر و دستگاه اجرایی نیز دیده نمی‌شود.
از طرف دیگر مدیر روابط‌عمومی یک دستگاه اجرایی باید با دیدی گسترده و فراگیر فعالیت‌های خود را صرفا به انتشار اخبار و چهار عکس در پیج و فضای مجازی منتهی نکند، بلکه با ارتباط داشتن با خبرنگاران، رسانه‌ها، شنیدن نظرات، ایده‌های جدیدی برای خود خلق کرده و فعالیت‌های دستگاه اجرایی خود را در قالب ایده‌های مختلف و متنوع بروز رسانی و منتشر کند.
اما متاسفانه آن‌چه امروز در دنیای ارتباطات شاهد آن هستیم، خلأ خلاقیت، ارتباطات صحیح و عدم‌شناخت در برخی از روابط‌عمومی‌های ادارات خراسان جنوبی است.
برخی روابط عمومی‌ها که شناختی از حوزه کاری خود ندارند که هیج! ارتباط آن‌چنانی با رسانه‌‌ها هم ندارند و اوج خلاقیتش انتشار چهار عکس و چاپ دو پوستر و بنر است که از طریق مجموعه روابط‌عمومی منتشر می‌شود.
روابط عمومی که با داشتن ارتباط مستمر با تمامی رسانه‌ها، ارتباط داشتن با دیگر روابط‌عمومی‌ها و هم‌چنین ارائه ایده و خلاقیت، علاوه بر کسب تجربه و تولید خبر، فعالیت‌های اداره را به صورت گسترده‌تر منتشر کند، رسانه ها و خبرنگاران را یک دشمن و یک جنگجو تلقی می کند.
بدون‌شک ضعف و عدم ارتباط روابط‌عمومی با رسانه‌ها نتیجه‌اش جز پسرفت یک استان، یک اداره و زحمات یک مدیر و پرسنل نیست و اگر خلاقیتی در این راستا وجود نداشته باشد بودن یا نبودن روابط‌عمومی برای یک دستگاه اجرایی، فرق آن‌چنانی ندارد، البته ناگفته نماند که برخی مدیران و مسئولان هم شناختی از حوزه فعالیت روابط عمومی و رسانه‌ها ندارند که این خود جای تأمل است.
مهدی کاظمی‌فرد خبرنگار و فعال رسانه‌ای
انتهای پیام/۳