گزارش/

ضربه‌ی قاچاقچیان گازوئیل به دیگر رانندگان/ استفاده از کارت غیر باعث مسدودشدن آن می‌شود/ موضوع کمبود گازوئیل توسط شرکت نفت رد شد

یکی از رانندگان موضوع کمبود گازوئیل در جایگاه‌های عرضه سوخت را مطرح و دلیل آن را قاچاق گازوئیل عنوان کرد اما شرکت نفت، کمبود گازوئیل را رد و اعلام کرد بر باک خودروهای دیزلی، نظارت دارد.

به گزارش خبرنگار خاورستان، استان خراسان جنوبی دارای ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است که این مرزها زمینه خوبی برای تبادل ارتباطات و صادرات به کشور همسایه است اما یکی از مشکلات در مرز، موضوع قاچاق است که قاچاق سوخت به افغانستان یکی از این موارد است.
معضل قاچاق مانند غده سرطانی است که سال‌ها رشد کرده و عفونت ناشی از آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی اثر گذاشته است که هم هزینه‌های فراوانی بر کشور تحمیل می‌کند، هم سرمایه‌های ملی کشور را بر باد می‌دهد.
رانندگان کامیون به قاچاق سوخت به خصوص قاچاق گازوئیل، اعتراض دارند و خواستار مقابله با آن هستند.
کمبود گازوئیل در جایگاه‌های عرضه سوخت
امان‌الله خزاعی نماینده انجمن رانندگان قاین در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: هر سال، گاهی در زمستان مشکل کمبود سوخت داشته‌ایم اما با این‌که سال گذشته در فصل زمستان مشکل کمبود سوخت گازوئیل را نداشته‌ایم اما اکنون در تابستان، مشکل نبود سوخت گازوئیل در جایگاه‌های عرضه سوخت را داریم.
وی نبود سوخت در جایگاه‌های تأمین سوخت را نتیجه قاچاق‌شدن گازوئیل بیان کرد و افزود: متأسفانه کسی نیست جلوی این قاچاق را بگیرد.
نماینده انجمن رانندگان قاین با بیان این‌که داد رانندگان از نبود گازوئیل درآمده است، تصریح کرد: سرمایه ملی کشور ما به یغما می‌رود.
خزاعی بیان کرد: متأسفانه نظارتی بر افراد سودجویی که گازوئیل را از استان ما به کشور افغانستان قاچاق می‌کنند، وجود ندارد و قاچاقچی به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.
وی با بیان این‌که به راحتی می‌توان جلوی این‌گونه قاچاق را گرفت، خاطرنشان کرد: هم‌چنین در گمرک ماهیرود با توجه به شلوغی کامیون‌ها و وجود یک مأمور نظارت بر بار، به خوبی نمی‌توان بارها را کنترل کرد از این‌رو بارهای قاچاق از مبادی رسمی استان ما خارج می‌شود.
نماینده انجمن رانندگان قاین پیشنهاد کرد: اگر تعدادی مأمور با لباس شخصی در بازارچه ماهیرود گشت‌زنی داشته باشند به راحتی می‌توانند افراد سودجو را شناسایی کنند.
خزاعی یادآورشد: پیگیری‌هایی در این خصوص با تعزیرات حکومتی، بازرسی استانداری، فرمانداری سربیشه و مسئول بازارچه‌های استان و شرکت فرآورده‌های نفتی داشته‌ام.
وی گفت: با پیگیری‌هایی که با مسئولان بازارچه‌های خراسان جنوبی داشته‌ام گفته‌اند “مصوبه استان است که شرکت نفت در گمرک ماهیرود حضور و نظارت داشته باشد”.
جریمه کافی نیست
وی اضافه کرد: باید قبل از این‌که خودروها به پارکینگ برسند، شرکت نفت آن را کنترل کند و کارت سوخت خودرویی که قاچاق سوخت می‌کند را باید مسدود کرد تا برای بقیه افرادی که قاچاق می‌کنند، درس عبرتی شود چراکه جریمه‌کردن به‌تنهایی جواب نمی‌دهد و هزینه جریمه را راننده در قاچاق بعدی که انجام می‌دهد به دست می‌آورد.
وی خاطرنشان کرد: قاچاقچیان هر لیتر گازوئیل را ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و با قاچاق آن به کشور افغانستان، هر گالن ۲۰ لیتری را گاهی تا بیش از ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.
وی با تأکید بر این‌که اکنون همه رانندگان به این اقدام سودجویان اعتراض دارند، تصریح کرد: با قاچاق سوخت، جایگاه‌های تأمین سوخت با کمبود گازوئیل مواجه‌اند به طوری یک روز در جایگاه‌های درح، سربیشه، مود، بیرجند و قائن گازوئیل پیدا نکردم.
ضربه‌ی قاچاقچیان گازوئیل به دیگر رانندگان
وی گفت: افراد سودجو و قاچاقچی با قاچاق‌کردن سوخت و پایین‌آوردن هزینه بار به سایر رانندگان ضرر وارد می‌کنند چراکه به سود چند برابری بعد از فروش سوخت می‌رسند؛ از این‌رو بار کامیون خود را با هر قیمتی قبول می‌کنند و این سبب می‌شود سایر رانندگان نتوانند با قیمت معقول بارگیری کنند.
خزاعی اظهار کرد: اگر کارت سوخت با شماره پلاک خودرو هم‌خوانی نداشته باشد یعنی آن کارت متعلق به آن کامیون نباشد، سوخت‌گیری نباید انجام شود اما در این خصوص متأسفانه گاهی برخی از مسئولان جایگاه‌ها با رانندگان متخلف همکاری می‌کنند و به آن کامیون گازوئیل می‌دهند.
با نظارت می‌شود جلوی اقدام سودجویان را گرفت
موسی الهی مدیر بازارچه مرزی سربیشه در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: من قاچاق‌شدن سوخت را از استان رد نمی‌کنم اما این‌که بگوییم جایگاه‌ها سوخت مورد نیاز کامیون‌ها را ندارند، درست نیست.
مدیر بازارچه مرزی سربیشه ضمن تأکید بر این‌که مرز شلوغ است و کنترل آن به ابزارهایی نیاز دارد اظهار کرد: اگر نظارت‌ها بیشتر شود، می‌توان جلوی اقدام سودجویان را گرفت.
وجود جایگاه عرضه سوخت ثابت و سیار در مرز ماهیرود
محمدرضا فخر مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: تا زمانی که شیب قیمت داشته باشیم و تفاوت قیمت در آن سوی مرزها بیشتر باشد، قاچاق وجود دارد.
وی با بیان این‌که کمبود گازوئیل را تاکنون مشاهده نکرده‌ام افزود: در سربیشه و درح که جایگاه سوخت وجود دارد، به کامیون‌ها سوخت عرضه می‌شود.
مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی بیان کرد: رانندگان برای کمبود گازوئیل مراجعه‌ای نداشته‌اند و کمبود آن به استانداری هم اعلام نشده است.
فخر گفت: شرکت نفت یک ایستگاه کنترل باک در مرز ماهیرود دارد که باک کامیون‌ها را کنترل می‌کند و جلوی بار سوخت غیرمجاز گرفته می‌شود و برای این‌که بتوانیم قاچاق سوخت را به حداقل برسانیم، این کار صورت می‌گیرد.
وی افزود: در حال حاضر در بازارچه مرزی ماهیرود یک جایگاه عرضه سوخت ثابت داریم که سوخت مورد نیاز کامیون‌ها را فراهم می‌کند و برای بالابردن سطح کار به منظور کاهش هزینه حمل و هزینه کالای صادراتی در افغانستان یک جایگاه سیار عرضه سوخت نیز مستقر شده است.
وی یادآورشد: زمانی که کامیون‌ها از مرز عبور می‌کند، شرکت نفت ایستگاهی دارد که در آن ایستگاه، دستگاه کنترل باک، کار نظارت را انجام می‌دهد.
نظارت بر باک صورت می‌گیرد/ استفاده از کارت غیر باعث مسدودشدن آن کارت می‌شود/ کمبود سوخت نداریم
اختری مدیر روابط عمومی شرکت فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: کار نظارت بر عهده دستگاه‌های نظارتی مانند گمرک و نیروی انتظامی است.
وی با بیان این‌که شرکت نفت بر سوخت‌گیری نظارت دارد افزود: در ۱۶ تیرماه سال‌جاری ۳۵ کارت سوختی که افراد غیر از صاحبان کامیون‌ها از آن، اقدام به سوخت‌گیری کرده بودند، مسدود شده است.
مدیر روابط عمومی شرکت فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی اظهار کرد: گاهی وقت‌ها افراد در ساعت تعویض شیفت یا اوج ساعت سوخت‌گیری مراجعه می‌کنند و با شلوغی جایگاه‌های سوخت‌گیری مواجه شده و گمان می‌کنند کمبود گازوئیل وجود دارد که ممکن است در طول شبانه‌روز زمان محدودی جایگاه‌ها شلوغ باشد.
اختری بیان کرد: در ۸۳ جایگاه سوخت همکاران شرکت فرآورده‌های نفتی نظارت دارند تا سوخت‌گیری دقیق و با کارت همان خودرو صورت گیرد.
وی با تأکید بر این‌که هیچ کمبودی در تأمین سوخت در جایگاه‌های استان برای خودروهای دیزلی و بنزینی وجود ندارد، افزود: کلیه جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی در تأمین سوخت دیزلی محدودیتی ندارد.
مدیر روابط عمومی شرکت فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی از وجود محدودیت‌ها برای برخی خودروها خبرداد و گفت: طبق این محدودیت‌ها برای سوخت‌گیری آزاد با توجه به ارزش افزوده‌ای که سوخت دارد و برای جلوگیری از قاچاق سوخت، به هر خودرویی که متقاضی سوخت‌گیری آزاد باشد، سوخت نمی‌دهیم.
اختری ادامه داد: سوخت آزاد که با نرخ هر لیتری ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود با ارزش است به‌طوری‌که در خارج از مرز به قیمت چندین برابر خرید و فروش می‌شود.
وی تأکید کرد: هر خودرویی که به جایگاه‌های سوخت مراجعه کند و کارت هوشمند سوخت خود را داشته باشد، می‌تواند با سهمیه‌ای که به صورت پیمایش است از سهمیه سوخت خود استفاده کرده و هیچ محدودیتی نداریم.
مدیر روابط عمومی شرکت فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بیان کرد: ممکن است محدودیت‌هایی در توزیع به صورت سیستماتیک وجود داشته باشد که این‌هم از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گرفتیم و خودروهایی که به این منطقه وارد می‌شوند با توجه به مرزی‌بودن برخلاف سایر مناطق که ۱۵۰ لیتر سوخت‌گیری می‌کنند، این خودروها ۱۲۰ لیتر سوخت‌گیری کنند که ۳۰ لیتر دیگر هم به شرط تردد و برای جلوگیری از قاچاق، یک‌جا به خودروها داده نمی‌شود.
اختری گفت: اگر رانندگان مشکلاتی در تأمین سوخت دارند به صورت موردی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در کل استان مراجعه کنند یا با شماره‌های ۰۹۶۲۷ و ۰۵۶۳۲۲۳۷۸۶۵ و ۰۵۶۳۲۲۱۱۸۹۹ اطلاع دهند تا بررسی شده و پاسخ به تخلفات داده شود.
وی افزود: براساس قانون مجلس و قوانینی که به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ شده، هر وسیله نقلیه یک کارت سوخت دارد و چون بابت این کارت سوخت یارانه پرداخت می‌شود، هر وسیله نقیله مجاز است از کارت خود استفاده کند.
مدیر روابط عمومی شرکت فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بیان کرد: اگر وسیله نقلیه‌ای از کارت سوخت دیگران استفاده کند براساس قوانین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک تخلف و توزیع خارج از شبکه شناخته می‌شود و براساس دستورالعمل‌ها نسبت به توقیف این کارت‌ها اقدام می‌شود. همچنین جایگاه‌ها مورد نظارت و بازرسی قرار دارند و اگر ادعایی مبنی بر همکاری مسئول جایگاه با فرد متخلف وجود دارد، آن جایگاه را معرفی کنند.
وی یادآورشد: نمایندگان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در مرز حضور دارند و نظارت بر باک صورت می‌گیرد اما چون وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توزیع فرآورده‌های نفتی است کار نظارت، کشف و مبارزه با قاچاق باید توسط نهادهای نظارتی از جمله گمرک و نیروی انتظامی صورت گیرد.
بنابر آن‌چه بیان شد، قاچاق به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و قاچاق گازوئیل نیز باعث به یغما رفتن سرمایه کشور و ضربه به دیگر رانندگان می‌شود. نظارت از سوی دستگاه‌های مربوطه وجود دارد اما این نظارت باید افزایش داشته باشد و برخورد قاطع و محکمی با قاچاقچیان صورت گیرد. در این گزارش، یکی از رانندگان موضوع کمبود گازوئیل و همکاری برخی از مسئولان جایگاه‌های عرضه سوخت با متخلفان را مطرح کرد که نیاز است شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بررسی بیشتری در این خصوص داشته باشد و با متخلفان برخورد کند.
انتهای پیام/۵