امام جمعه خضری دشت بیاض

مبارزه بین حق و باطل تمام شدنی نیست / انقلاب های بزرگ برگرفته از مکتب عاشورا

حجت الاسلام محمد حسن محمدی با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مبنای قیام امام حسین(ع) گفت:مبارزه بین حق و باطل تمام شدنی نیست و حق طلبی، ظلم ستیزی و ولایت مداری مهم ترین درس های مکتب عاشورا است که انقلاب های بزرگ با فراگرفتن این درس ها به وجود آمدند .

حجت الاسلام محمدحسن محمدی، امام جمعه خضری دشت بیاض با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر از واجبات الهی است که در قرآن و روایات مورد تاکید قرار گرفته است به خبرنگار خاورستان گفت: امام حسین (ع) یکی از انگیزه های قیام را احیای امر به معروف و نهی از منکر می داند و امام برای احیای امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید.

به گفته وی، کسی که بخواهد به ماهیت، جوهره و حقیقت قیام عاشورا تا حد زیادی پی ببرد، باید در گام نخست، با نگاه و مطالعه جامع و کامل در باره امام حسین (ع)، به زندگی، شخصیّت و مقام حضرت به عنوان امام معصوم، شناخت لازم و کافی پیدا کند و سپس با مطالعه و تعمق لازم در بیانات و گفتار حضرت که در مقاطع مختلف قیام و حتی پیش از آغاز آن در باره انگیزه حرکت خویش بیان کرده است، با حقیقت و ماهیت قیام آن حضرت تا حد زیادی آشنا خواهد شد.

حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: امام حسین(ع) در وصیت‌نامه ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمّد بن‌حنفیه برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین بازگو کرد «انِّی لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً ولا مُفْسِد اً وَ لا ظالِماً، وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الِاصلاحِ فِی اُمةِ جَدِّی محمد اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ و اَنْهی عَنِ المُنْکَرِ و اَسیرَ بِسیرةِ جَدِّی محمد و اَبی عَلیِّ بنِ‌اَبِی‌طالِبٍ… من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستم گری حرکت کردم . بلکه تنها برای طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیرة جدم و پدرم علی بن‌ابی‌طالب عمل کنم».و در جای دیگر می فرمایند: «اَلّلهُمَّ اِنِّی اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ و اَ کْرَهُ الْمُنْکَرَ؛ خدایا من به معروف اشتیاق و از منکر تنفر دارم».

وی تاکید کرد: مقصود امام حسین(ع) از این جمله «من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم این است که این سخن، جایگاه اساسى و اصلى امر به معروف و نهى از منکر را نشان مى دهد. امام حسین(ع) با این عبارت، مى خواهند نقش محورى امر به معروف و نهى از منکر را نشان دهند؛ به گونه اى که هدف نهایى قیام خویش را تحقق این امر مى دانند. اگر توجهى به جایگاه اصیل امر به معروف و نهى از منکر شود، مقصود حضرت از این سخن روشن تر خواهد شد.

حجت الاسلام محمدی افزود: اصل «امر به معروف و نهى از منکر» در تمامى ادیان ابراهیمى مطرح و وظیفه تمامى پیامبران، رسولان، ائمه(ع) و مؤمنان مى باشد. این مسأله یک وظیفه شرعى و فقهى صرف نیست؛ بلکه ملاک، معیار و در واقع علت فرستادن رسولان الهى است؛ زیرا عالم مادى، عالم اختلاط خوبى ها و بدى ها، حق و باطل، خوش آیندها و بدآیندها، ظلمت و نور، فضایل و رذایل است و این امور گاهى چنان درهم تنیده مى شوند که شناخت آنها و سپس تأسى و عمل به آن، دشوار مى گردد.

به گفته وی، ادیان الهى با شناساندن معروف و منکر و در واقع خوب و بد، حق و باطل، ظلمت و نور، فضایل و رذایل به انسان ها و به دنبال آن دستور به انجام معروف ها و بازداشتن از منکرها، هدایت الهى را به آدمى مى آموزند و او را به صراط مستقیم رهنمون مى شوند.

امام جمعه خضری ادامه داد: رسول خدا(ص) درباره اهمیت و جایگاه ویژه امر به معروف و نهى از منکر مى فرماید: «کسى که امر به معروف و نهى از منکر کند، جانشین خدا در روى زمین و جانشین کتاب خدا و جانشین رسول خداست»و حضرت على(ع) فرموده اند: «قوام شریعت [دین ] امر به معروف و نهى از منکر است» و درقرآن کریم ویژگى «امر به معروف و نهى از منکر» را در مؤمنان، بر اقامه نماز و دادن زکات و اطاعت از خدا و رسولش مقدم مى دارد .

حذف بی تفاوتی ها

وی تاکید کرد: امروز وظیفه ما این است که نسبت به یک انحراف بی تفاوت نباشیم همان طور که یک مریضی را در صورت وجود سرطان هر نقطه بدن یاشد دکتر دستور حدف آن نقطه را می دهد تا به تمام بدن نرسد و این آدم را از بین نبرد.

به گفته حجت الاسلام محمدی هر مکانی، لانه فسادی و هر مکان مرکز گناهی که آرمان های انقلاب را زیر سئوال می برد پیدا شد همه مردم وظیفه شرعی، الهی، قانونی و وجدانی و اجتماعی دارند که به این پدیده نحس که به اسلام و ارزش های اسلام و خون شهدای ما در این جا دهن کجی می کند با آن برخورد کنند و گرنه کم کم سرایت می کند به همه خانه ها و جامعه ما تبدیل به جامعه گناه و فساد می شود.

امام جمعه خضری تاکید کرد: یکی از انگیزه های سید الشهدا امر به معروف و نهی از منکر است و امام حسین(ع) فرمود خواستم مردم را با سیره و روش جدم رسول خدا(ص) و سیره و روش پدرم مولا امیر المومنین(ع) آشنا کنم.

وی اظهار داشت: آن چه مشخص است و همه مردم می دانند و قبول کردند امام حسین (ع) برای دین شهید شدند و فدای دین شدند و در روز عاشورا می فرمایند که نمی ماند دین جدم حتی به اندازه قطره ای مگر با کشته شدن من ای شمشیرها من را دریابید!

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: امام حسین(ع) برای دین شهید شدند و وظیفه ما این است که از دین حمایت کنیم اسلامی که می فرماید اگر بدن شما زخم است و می خواهید وضو بگیرید آب ضرر دارد تیمم کن همین اسلام می گوید اگر اصل دین و اسلام و قرآن در خطر باشد باید جان بدهید و اسلام را حفظ کنید.

زنده نگه داشتن اسلام 

به گفته این کارشناس مسائل مذهبی امام حسین(ع) خونشان را پای درخت اسلام ریختند تا اسلام زنده نگه داشته شود و درس دیگری که از قیام امام حسین(ع) باید به آن توجه شود این است که امام حسین(ع) با هر فردی پای میز مذاکره نمی نشیند و با هر کسی دست نمی دهد و امامت و رهبری هر کسی را قبول نمی کنند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: معاویه می خواست برای یزید بیعت بگیرد همه مردم بیعت کردند امام حسین(ع) و چند نفر دیگر بیعت نکردند در کربلا حر گفت آقا من شما را می خواهم ببرم پیش میز مذاکره بنشانم و برای یزید از شما بیعت بگیرم که یزید امام شما باشد اگر قبول نمی کنید آماده جنگ باشید که امام حسین(ع) می فرمایند هیهات من الذله من هیچ زمانی دست ذلت و بردگی به سوی شما دراز نمی کنم من یک مرگ با عزت می بینم که شهادت است و یک زندگی با ذلت زیر پرچم سیاه و ننگین یزید که پای میز مذاکره بنشینم و او رهبر ما باشد.

به گفته وی، امام حسین (ع) برای تمام آزادمردان دنیا پیام دادند دور باد از من دلت، من نمی بینم مرگ با سعادت را جز شهادت و نمی بینم زندگی با یزید را جز ننگ ذلت راهر کس هر جا باشد لذا زمانی که گاندی استقلال هند را به دست می آورد در ان روز مثل ۲۲ بهمن ۵۷ اعلام می کند که درس استقلال زیستن را از حسین بن علی آموختم.

امام جمعه خضری اظهار داشت: بنابراین امام حسین(ع) برای آزادی، حریت و برای دین به شهادت رسید و دین وظیفه هر مسلمانی است که به هر قیمتی شده ولو به قیمت جانش از دین محافظت و حمایت کند.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی هم برگرفته از انقلاب سید الشهدا بود امام قیام کردند و همه دنیا بر علیه انقلاب که برگرفته از قیام امام حسین(ع) بود بسیج شدند و توطئه کردند ولی به حمد خدا انقلاب پاینده تر و محکم تر به کار خود ادامه داد چون مردم پای صحنه هستند و پای امام حسین(ع) هستند.

وی افزود: امام خمینی(ره) با صلابت و شجاعت در برابر آمریکا و دشمنان سخنرانی می کردند و امروز می بینید که مقام معظم رهبری هم همان صلابت را دارند و امید داریم خداوند به همه مردم بیدار و آزاد ایران عنایتی کند تا از انقلاب، راه امام و خون شهدا، ارزش ها و دستاوردهای انقلاب به نحو احسن دفاع کنند به نحوی که مدیون خون شهدا نباشیم.

عشق و ارادت به امام
به گفته حجت الاسلام محمدی، بیشتر شهدا در وصیت نامه نوشتند جنگ بین حق علیه باطل است و من به امر امامم جبهه می روم عمرم فدای یک نفس امام برخی از شهدا نوشتند اگر کفر نبود سجده می کردم به امام و گفتند راضی نیستم که در تشییع جنازه من افرادی که ولایت فقیه را قبول ندارند شرکت کند.

وی ادامه داد: حتی در وصیت نامه ها خطاب به مادرشان نوشتند چون برای دین شهید می شوم اگر جنازه ام آمد راضی به گریه شما نیستم چرا که شاید در آن جلسه منافق باشد و از این گریه شما خوشحال شود و درخواست می کنم اشک نریزید.

به گفته وی، مادران شهدا به حضرت زینب(س) و مادران حاضر در حادثه کربلا اقتدا کردند چرا که امام حسین(ع) خطاب با بانوان حاضر در عاشورا گفتند مبادا به سیلی به صورت بزنید و مبادا کاری بکنید که دشمن شادشود و شهدای ما هم وصیت نوشتن را از امام حسین(ع) یاد گرفتند.

وی تاکید کرد: امروز همه ما مدیون به شهدا هستیم آن ها مانند شمع سوختند و بشریت را روشن کردند و تمامیت ارضی کشور را حفظ کردند قرآن و اسلام و دین را زنده کردند برای ما مسئولیت گذاشتند و فردای قیامت شهدا از ما سئوال می کنند که ما برای اسلام و دین جان دادیم و شما مسئولان بعد از ما چه کار کردید همه باید جواب آن ها را داشته باشیم از خداوند متعال می خواهیم که خداوند به ما توفیق دهد که ادامه راه شهدا را عنایت کند و مقام معظم رهبری را محفوظ بدارد و عاقبت عمر ما گناهکاران را ختم به خیر کند.

انتهای پیام/۱۳۵