در شماره جدید روزنامه مهرمشرق می‌خوانید؛

مستقلین مجلس شریک ناکارآمدی دولت/ صادرات از گمرکات استان کاهش اندر کاهش/ عدم‌تحقق وعده دو ماهه استاندار در آستانه يک سالگی

در شماره جدید روزنامه مهرمشرق گزارشی از بررسی انتخابات پیش‌رو، گزارشی از بی‌توجهی مسئولین به موضوع کم‌آبی در روستای شیرگ و عدم‌تحقق وعده دو ماهه استاندار در همین روستا و چندین خبر و گزارش دیگر را می‌خوانید.

به گزارش خاورستان، در شماره ۲۲۶ روزنامه مهرمشرق گزارشی از بررسی انتخابات پیش‌رو با عنوان «مستقلین مجلس شریک ناکارآمدی دولت»، گزارشی از بی‌توجهی مسئولین به موضوع کم‌آبی در روستای شیرگ و عدم‌تحقق وعده دو ماهه استاندار در همین روستا با عنوان «دسترسی به آب به وقت شام»، خبری از توزیع ۱۵۰۰ قلم لوازم ضروری زندگی بین محرومان و گزارشی چالشی از مشکلات حوزه صادرات در استان با تیتر «با صدها بازديد و وعده؛ صادرات از گمرکات استان کاهش اندر کاهش» و چندین خبر و گزارش دیگر را می‌خوانید.
دریافت پی‌دی‌اف روزنامه
مستقلین مجلس شریک ناکارآمدی دولت
عمده کارشناسان کلان کشوری در حوزه های مختلف، مجلس دهم شورای اسلامی را مجلسی ضعیف با رویکرد وکیل الدوله بودن می دانند که حتی بسیاری از خود نمایندگان و همچنین نمایندگان خراسان جنوبی هم بر این موضوع صحه می گذارند.
یکی از دلایل مهم این موضوع هم این است که مجلس دهم، با سایر ادوار تفاوت اساسی در فراکسیون بندی داشت. در ابتدا دو فراکسیون ولایت متشکل از اصولگرایان و فراکسیون امید که اصلاح طلبان در آن عضویت داشتند، تشکیل شد. اما بعد از مدت زمان اندکی از آغاز به کار مجلس دهم، فراکسیونی با نام «مستقلین» اعلام موجودیت کرد؛ فراکسیونی متشکل از اصولگرایان دولتی که توافق شده بود زیرمجموعه‌ای از فراکسیون ولایی باشد. نمایندگانی که به عنوان گروه وحدت مطرح بودند و سعی می کردند دو طرف را داشته باشند، که البته بعدا فراکسیون ولایی طی بیانیه ای، مستقلین را جدا از خود دانستند.
برخی از اعضای فراکسیون مستقلین که با حضور در لیست امید توانستند به مجلس راه بیابند، در ابتدا مسیر خود را از اصلاح طلبان جدا کردند اما چون خود را اصولگرایان معتدل می‌دانستند، حاضر به عضویت در فراکسیون ولایی هم نبودند. از سوی دیگر اعضای این فراکسیون در بسیاری از رأی گیری‌های صحن و موضع گیری‌ها، دیدگاه نزدیک‌تری به فراکسیون امید داشتند.
فراکسیون مستقلین عامل ناکارآمدی مجلس دهم
تشکیل فراکسیون مستقلین برای نخستین بار در مجلس دهم سبب شد تا فراکسیون اکثریتی در مجلس وجود نداشته باشد و این موضوع به شدت به بهارستان دهم ضربه زد بطوری که ضعف آن نسبت به ادوار هشتم و نهم کاملا نمایان است و عملکرد قابل توجهی ندارد.
در حالی که در مجالس گذشته دو فراکسیون قدرتمند وجود داشت، اما در مجلس دهم هیچ فراکسیون قدرتمندی وجود ندارد و به همین دلیل در طرح‌ها و لوایح مهم تکلیف روشن نیست که افراد به چه رأی می‌دهند. در حالی که باید مجلس برای تصمیم‌گیری‌های قاطعانه، فراکسیون اکثریت داشته باشد و نبود آن، سبب ناکارآمدی خواهد بود، همانطور که در مجلس دهم این چنین است.
در حالی که بسیاری از کاندیداها علت حضور و راهیابی شان به مجلس شورای اسلامی، برون رفت جامعه از شرایط نامناسب موجود بود، اما سه فراکسیونی شدن مجلس و ایجاد فراکسیون مستقلین سبب ضعف در کارکرد هر دو جناح سیاسی و نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب و در نهایت ضعف در کارکرد مجلس شد. برخی از نمایندگان مجلس یکی از مهم ترین عوامل انفعال مجلس دهم را، تشکیل همین فراکسیون مستقلین می دانند و بر همین اساس است که لاریجانی و نحوه مدیریتش یکی از عوامل مهم این انفعال بشمار می روند.
مستقلین؛ گوش به فرمان لاریجانی
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهرمشرق، می گوید: معتقدم که فراکسیون مستقلین در مجلس دهم شورای اسلامی، عملا توسط آقای لاریجانی به وجود آمد و در واقع وقتی که وی دید که در صحنه مجلس فراکسیون های امید و ولایی تشکیل شد، بخشی از انتها و آخر طیف های این دو فراکسیون را گرفت و با مشارکت آنها فراکسیون مستقلین را تشکیل داد.
وی می افزاید: آنچه که از عملکرد این فراکسیون مشاهده شده است، این بوده که اعضای آن عمدتا گوش به فرمان رئیس مجلس بودند و زمانی که طرح های دلخواه لاریجانی به رأی نیاز داشت، وی از طریق این فراکسیون ورود می کرد. در واقع فراکسیون مستقلین تعیین کننده بود و اگر نگاهشان به سمت هر کدام از فراکسیون های ولایی و امید بود، همان فراکسیون رأی می آورد و نتیجه دلخواه به نفع آنها می شد.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر گفته می شود که مجلس دهم در مشت آقای لاریجانی بود، منظور همین فراکسیون مستقلین است که رئیس مجلس آنها را به هر سمتی که صلاح می دانست سوق می دهد، تصریح می کند: همین موضوع هم سبب گلایه مندی فراکسیون های ولایی و امید، ضعف عملکرد مجلس دهم و نوعی سنگ اندازی در مسیر پیشبرد اهداف بود. در حالی که یک نماینده باید حریت داشته باشد و در مسائل مختلف دور از نگاه های حزبی و به نفع مردم رأی دهد. اما گاهی اوقات نظرات کارشناسی و خواسته مردم در فراکسیون ها از جمله فراکسیون مستقلین لحاظ نمی شود که این موضوع به ضرر مجلس دهم تمام شد.
بده بستان سیاسی با دولتی ها
حاجی دلیگانی با بیان اینکه اکنون هم برخی از کاندیداهای مجلس یازدهم شورای اسلامی خود را مستقل معرفی می کنند، تاکید می کند: کلمه مستقل در معنای خودش واژه خوبی است اما اگر فقط گفته شود و در عمل وابستگی وجود داشته باشد، بد است.
وی می افزاید: اینکه کسی بگوید نمی خواهم وابستگی حزبی داشته باشم و کاندیدای مستقل باشد، با موضوع فراکسیون مستقلین متفاوت است و نمی توان این دو را به هم گره زد. البته بستگی به نوع برداشت از کلمه مستقلین دارد؛ چرا که ممکن است برخی ها با توجه به فضای سیاسی حوزه انتخابیه و یا برای رأی آوری کلمه مستقل را به عاریت بگیرند. اما باید در عمل و صحنه دید که کسی که این حرف را می زند چه دیدگاهی دارد و آیا واقعا مستقل است و یا دارای دیدگاه های اصولگرایی و اصلاح طلبی است؟
حاجی‌دلیگانی همچنین رفتارهای لاریجانی در قبال دولت را یکی از دلایل اصلی ضعف مجلس دهم می داند و می گوید: فرمان مجلس کاملاً در اختیار لاریجانی است و وی به جای آنکه به دنبال اقتدار و در رأس امور بودن مجلس باشد، سطح مجلس را پایین آورده است. کارهای لاریجانی را نمی‌توان تعامل و همکاری با دولت دانست بلکه باید گفت که وی با روحانی بده‌ بستان سیاسی دارد. در واقع ارتباطات بسیار نزدیک لاریجانی با روحانی و دولتی‌ها باعث ضعف نظارتی و کاهش اقتدار مجلس دهم شده است.
اما تنها حاجی دلیگانی یا نمایندگان فراکسیون ولایی چنین دیدگاهی ندارند، بلکه اصلاح طلبان و فراکسیون امیدی ها هم بر این موضوع تاکید دارند.
مستقلین عامل تضعیف هر دو جناح چپ و راست
در همین زمینه علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه تشکیل فراکسیون مستقلین به شفقنا، می گوید: بنابراین فراکسیون مستقلین باعث شد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نتوانند خوب کار کنند و کارکرد هر دو جناح سیاسی را تضعیف کرد. وقتی موضوعی را در مجلس بررسی می کنیم جناح چپ یا راست باید بتواند برای آن تصمیم بگیرد اما فراکسیون مستقلین برهم زننده همه مسائل در مجلس بود!
وی با تاکید بر اینکه در هیچ پارلمان دنیا فراکسیون مستقلین نداریم و خدا کند در مجلس یازدهم هم چنین فراکسیونی نداشته باشیم، تصریح می کند: پیش بینی من این است که برای دوره یازدهم، مردم به دنبال افرادی هستند که شناسنامه‌دار بوده و در جناح اصولگرایان و یا اصلاح‌طلبان حضور دارند. این دو جناح کاملا شناخته شده هستند و درست است که اصولگرا و اصلاح‌طلب، به صورت فراکسیونی عمل می‌کنند اما هر یک از نمایندگان در آراء خودشان مستقل هستند و استقلال نماینده با اینکه باید کار حزبی و سیاسی انجام دهد، فرق می‌کند.
جلوگیری از استیضاح توسط مستفلین
بختیار با بیان اینکه اصولگرایان و اصلاح طلبان با وجود انتقادات همچنان حضور پررنگی در مجلس آینده خواهند داشت، می افزاید: مستقلین کمتر می‌توانند وارد مجلس شوند چراکه مردم گرایشی به آنها ندارند و از افراد شناسنامه دارد حمایت می‌کنند. اگر این پیش بینی ما درست باشد و شاهد حضور مستقلین در مجلس یازدهم نباشیم، قطعا مجلس یازدهم می‌تواند عملکرد قوی داشته باشد. یعنی قانونگذاری و نظارت دقیقی انجام شود و حتی استیضاح وزرا هم به درستی انجام شود، چراکه مستقلین مانع از اجرای استیضاح‌ها شدند.
سه فراکسیونی بودن مانع تعیین تکلیف
در واقع یک فراکسیون اکثریت قوی، می‌تواند مجلس را با خود همراه کند. در مجلس دهم دو فراکسیون هم وزن ولایی و امید وجود داشت، اما در حالی که فراکسیون مستقلان وزن کمتری از این دو فراکسیون داشت، ولی تاثیرگذارتر بود و با رفتن به سمت یکی از این فراکسیون‌ها می‌توانست رأی نمایندگان را تعیین کند. همانطور که علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است که هیچ کدام از سه فراکسیون مجلس دهم قوی نیست که خود این سه فراکسیونی بودن مانعی است برای توافق و تعیین تکلیف خیلی از مسائل.
بر این اساس نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از هر دو فراکسیون ولایی و امید، ایجاد فراکسیون مستقلین در مجلس دهم را که نه به صورت خودجوش، بلکه با برنامه ریزی و مداخله دولت تشکیل شد را علت ضعف در کارکرد این دوره می دانند و معتقدند وجود این فراکسیون، سبب کاهش قدرت حداکثری دو فراکسیون اصلی شده است.
فراکسیونی که به گفته نمایندگان مجلس، تمام اعضای آن در قالب لیست های اصولگرایی و اصلاح طلبی وارد مجلس شده اند و اگر در ذیل این لیست ها قرار نمی گرفتند، پایشان به مجلس باز نمی شد.
این فراکسیون که گفته می شود در راستای حفظ جایگاه لاریجانی ایجاد شد، به هدف خود رسید و در تمام طول این ۴ سال، صندلی شماره یک پارلمان را به نفع کاندیدای خود تصرف کرد. این موضوع در حالی انجام شد که ریاست مجلس و فراکسیون مستقلین، در تصویب طرح ها و لوایح، به جای آنکه مدافع حقوق مردم باشد، از منافع دولت و جلوگیری از طرح سوال و استیضاح دولتی ها، حمایت کرد که این موضوع داد بسیاری از نمایندگان و صاحب نظران را درآورد و این مجلس را به عنوان مجلسی وکیل الدوله مطرح و مشهور کرد.
هوشیاری مردم در انتخابات پیش رو
این تجربه مجلس دهم بخصوص در حوزه حمایت از دولت و در مقابل آن کوتاهی در بعد نظارتی، برای بسیاری از نمایندگان انقلابی آزاردهنده و برای مردم و توسعه کشور، تجربه تلخی بود. اما اکنون نکته ای که حائز اهمیت است این است که مردم باید در انتخابات پیش رو به افرادی رأی دهند که حضورشان در مجلس زمینه ساز تشکیل دوباره فراکسیون مستقلین و ایجاد کرسی هایی برای حمایت از دولت و حذف منافع مردم نباشد.
در انتخابات پیش رو هم کاندیداهایی با عنوان مستقل ورود پیدا کرده اند که اگر راهشان به مجلس باز شود، در ذیل پرچم فراکسیون مستقلین قرار گرفته و همان کاندیداهای دولتی خواهند بود که مجلس منفعل دهم را ساختند. انتخاب این افراد سبب خواهد شد تا همچنان در توسعه بر همان پاشنه انفعال و ناکارآمدی بچرخد و دوباره خطر تکرار مجلس دهم را ایجاد می کند که آراء نمایندگان دلسوز مردم را تحت تاثیر قرار داد و به جای مردمی بودن حضورشان در مجلس، قوت قلبی برای گندکاری های دولتی ها بودند.
در حالی که مجلس باید در راس امور باشد اما متاسفانه عملکرد ضعیف نمایندگان و به‌ویژه رئیس ‌مجلس در دوره اخیر شأنیت مجلس برای در راس امور بودن را تنزل داده است. مهم‌ترین عامل تنزل مجلس از راس امور بودن، دولت‌ها هستند که به‌دنبال تبدیل نمایندگان مردم به وکیل‌الدوله‌ها هستند. لذا انتخابات ۹۸ ، باید مجلس را به راس امور برگرداند و باید گذر موفقیت‌آمیز نیروهای انقلابی و ملت ایران از طرح‌های شکست‌خورده و از صالح و بعضا متظاهر به صالح، به اصلح باشد، چراکه اکنون در دهه نود تحقق مطالبات و حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند افراد اصلحِ مقبول و جهادیِ شجاع است، که کم نیستند.
ضروری است تا مردم با بصیرت و بررسی دقیق، تلاش کنند تا با اعتماد به نیروهای تازه نفس و حذف چهره های تکراری و تاریخ انقضا شده، مجلسی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی و شأن ملت ایران را روی کار آورند و فضای انفعال و ناکارآمدی موجود را به فضای کارآمدی و جهادی تبدیل کنند.
صادرات از گمرکات استان کاهش اندر کاهش
وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، یکی از مهم ترین نقطه ضعف هایی است که هر تغییر و نوسان قیمت نفت، سبب بی ثباتی در درآمدهای ارزی و اقتصاد کشور می شود. همین موضوع سبب شده تا عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیر‌نفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد. تاکنون این موضوع بارها از سوی دولت ها و مسئولان کشور در تریبون ها اعلام شده و همه در تحقق آن اتفاق نظر دارند، اما آیا تحقق این موضوع در حد شعار و تریبون داری کافی است؟ آیا تاکنون اقدام خاص و موثری در این زمینه انجام شده است؟
دارا بودن ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک و چهار بازارچه مرزی با کشورافغانستان یکی از ظرفیت ها و پتانسیل موثر توسعه اقتصادی استان خراسان جنوبی می باشد.چهار بازارچه های مرزی که می تواند منبع توسعه و درآمد استان باشد سه تا آن تعطبل ویکی فعال است.
بازارچه مرزی ماهیرود و منطقه ویژه ای که در کنار آن قرار دارد یک ظرفیت بزرگ اقتصادی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد اما با صد ها شعار تبلیغاتی و بازدید های فراوان مسئولین کشوری و استان آمارها حکایت از کاهش صادارات را نشان می دهد.
طی چند سال اخیر مردم استان شاهد بازدید های فراوان از بازارچه های استان و قول های فراوان برای بازگشایی این بازارچه ها شنیده اند اما در واقع شاهد بسته بودن سه بازارچه و کاهش صادارات از تنها معبر مرزی فعال استان بوده اند.
صادرات از گمرکات استان کاهش اندر کاهش
بر اساس گفته های محمدعلی خاشی مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی، طی ۱۰ ماهه سال جاری، کل کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات استان دو میلیون و ۱۹۴ تن به ارزش ۳۶۷ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۳۷ درصد و به لحاظ وزنی ۹ درصد کاهش داشته است.
خاشی با بیان اینکه طی این مدت سه هزار و ۲۲۰ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۷۷ میلیون و ۴۸۵ هزار دلار و وزن یک میلیون و ۱۳۳ هزار تن داشته ایم، می گوید: اظهار نامه‌های صادراتی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۳۴ درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۲۲ درصد افزایش داشته است.
وی مقصد صادرات استان را کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان می داند که کالاهایی از جمله گازوئیل، سیمان، هیدرو کربن سبک و سنگین، کاشی سرامیک، محصولات کشاورزی مجاز، نمک و عایق رطوبتی از جمله اقلام صادراتی بوده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در خصوص کالاهای صادراتی از ماده ۱۱۶ طی ۱۰ ماه اخیر که عمدتا کاشی سرامیک، کود، شیشه و ایزوگام بوده است هم می افزاید: در این مدت ۱۰ هزار و ۱۵۳ فقره پروانه به ارزش ۲۹۰ میلیون دلار و به وزن یک میلیون و ۶۰ هزار تن صادر شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۳۷ درصد و به لحاظ وزنی ۲۹ درصد کاهش داشته است، افزود: بوده است.
افزایش حدود ۶۰۰ درصدی واردات
خاشی با اشاره به واردات قطعی از طریق گمرکات استان در ۱۰ ماهه سال جاری اظهارمی کند: طی این مدت ۶۶ اظهارنامه وارداتی به ارزش ۳۰ میلیون دلار و وزن ۴۲۷ تن داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۵۸۴ درصد و از نظر وزن هم ۵۴ درصد رشد داشته است. در این زمینه هم تجهیزات پنل‌های خورشیدی، قطعات خط تولید کاشی، احشام، بذر یونجه، تخم اسپند و شاهدانه بوداده از جمله اقلام وارداتی بوده که از چین و دیگر کشورهای همسایه وارد شده است.
وی می افزاید: همچنین از ابتدای سال جاری به ۲۳ هزار و ۲۳۵ مسافر ورودی و ۱۸ هزار و ۲۰۸ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات مسافری دریافت کرده اند.
عقبگرد صادرات در سال ۹۸
آمار اعلامی از سوی مدیرکل گمرک در خصوص کاهش میزان صادرات از گمرکات استان، در حالی است که ممکن است دلیل این کاهش نسبت به پارسال به دلیل تغییر ارزش‌گذاری کالاهای گمرکی باشد، اما کاهش صادرات هم از نظر میزان ارزش و هم وزن، مطرح است. در این خصوص بررسی میزان کالاهای صادراتی استان طی سالهای اخیر نشان می دهد که در سال ۹۴ – یک میلیون و ۹۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۶۸۶ میلیون و ۶۳۷ هزار دلار، سال ۹۵ – سه میلیون و ۶۶۱ هزار و ۵۴۱ تن کالا به ارزش ۸۴۴ میلیون و ۷۵۷ هزار و۲۳۰ دلار، سال ۹۶ – سه ميليون و ۴۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۸۹۶ ميليون و ۱۰۴ هزار دلار، سال ۹۷ – دو میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۲۸ تن کالا به ارزش حدود ۶۱۶ میلیون دلار، سال ۹۸ – دو میلیون و ۱۹۴ تن به ارزش ۳۶۷ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار بوده است.
بر اساس این آمار، افزایش چشمگیر میزان صادرات کالا از یک میلیون و ۹۰۰ به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن، از سال ۹۴ به سال ۹۵ در حالی بوده است که به تدریج و طی سالهای بعدی میزان صادرات دوباره با کاهش شدید مواجه شده و امسال به دو میلیون و ۲۰۰ تن رسیده است. در زمینه ارزش کالاهای صادراتی هم افت زیادی وجود داشته که در این خصوص ارزش صادراتی کالاها از ۸۴۴ میلیون دلار در سال ۹۵، به حدود یک سوم و ۳۶۷ میلیون دلار در سال ۹۸ کاهش یافته است که ضروری است دلایل این روند نامتوازن اعلام و روشن شود.
همسایگان در اوج؛ خراسان جنوبی در افت
از سوی دیگر کاهش وزنی و ارزشی صادرات در استان در حالی است که این موضوع حداقل در استان های همسایه و همجوار، بسیار متفاوت تر از استان ما بوده است. در این زمینه بر اساس اعلام محمدعلی امیرفخریان رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی، صادرات کالا از این استان طی سال جاری، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته اما به دلیل تغییر ارزش‌گذاری کالاهای گمرکی نسبت به پارسال کاهش یافته است.
محمودرضا رحمتیان سرپرست سازمان صمت سیستان و بلوچستان هم مجموع صادرات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان در ۹ ماه امسال را ۹۹۷ هزار و ۳۷۱ تن به ارزش بیش‌از ۷۵۷ میلیون دلار دانسته که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش ۳۱ درصد رشد داشته است. به گفته وی بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان عملکرد صادراتی قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند که در این زمینه می توان به هفت بازارچه فعال شامل بازارچه‌های مرزی گمشاد و میلک در شهرستان هیرمند، بازارچه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار اشاره کرد.
محمدحسین سلمانی مدیر کل گمرکات استان یزد نیز میزان صادرات این استان در ده ماهه امسال را دو میلیون و ۵۱۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۸ درصد و از نظر ارزش صد و ۱۰ درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرکات استان کرمان هم میزان صادرات این استان در نه ماهه سال ۹۸ را بیش از ۲۹۴ هزارتن کالا به ارزش ۵۵۶ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۷۰۹ دلار دانسته که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزن ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری نیز ۵۹ درصد، رشد داشته است.
واردات هم دردی از توسعه صادرات دوا نکرد
بر این اساس، در حالی که میزان صادرات کالا در استان های همجوار هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی با افزایش نسبت به سال قبل مواجه بوده است، اما در خراسان جنوبی شاهد آمار کاهشی در این زمینه بوده ایم که عقبگرد استان برخلاف روند پیشرفتی در استان های همسایه، موضوع غیرقابل قبولی است. در حالی که خراسان جنوبی به لحاظ دارا بودن بهترین مرز با افغانستان در مقایسه با دو استان همجوار سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و شرایطی که در بحث انتقال کالا از طریق آن مهیا شده، بهترین مسیر را نسبت به دو استان مذکور دارد.
از طرف دیگر علی رغم کاهش میزان صادرات، میزان واردات به این استان نیز با افزایش چشمگیری مواجه بوده است بطوری که میزان واردات به استان در مقایسه با سال قبل به لحاظ ارزشی ۵۸۴ درصد و از نظر وزن هم ۵۴ درصد رشد داشته است. در حالی که برخی ها افزایش واردات را عاملی برای افزایش و توسعه صادرات می دانند و بر افزایش آن تاکید دارند، اما متاسفانه علی رغم افزایش چندبرابری واردات، در زمینه صادرات کالاها، آمارها از روند کاهشی حکایت دارد و این موضوع نتوانسته است به توسعه روابط تجاری و صادرات کمک کند.
همچنین با توجه به اینکه برخی از کارشناسان معتقدند افزایش واردات نکته مثبتی است چرا که واردات، بیشتر در حوزه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید و صنعت رخ می دهد، به همین دلیل سبب افزایش و رونق تولید داخلی می شود. اما با بررسی واقعیت ها می بینیم که افزایش واردات در حالی بوده است که صاحبان صنعت و تولید استان از وضعیت موجود رضایتی ندارند و و رکود فراگیری بر تولید استان سایه انداخته است.
وعده ها و واقعیت رونق اقتصادی
در حالی که توسعه روابط خارجی بمنظور ایجاد رونق اقتصادی یکی از مهم ترین شعارهای دولت تدبیر و امید بوده و هست، اما متاسفانه تاکنون نتیجه مثبت و عایدی در این خصوص نصیب خراسان جنوبی ها نشده است. با توجه به اینکه مرز یکی از مهم ترین فرصت های توسعه ای برای استان است و از همین حیث بازارچه های مرزی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، اما متاسفانه سه بازارچه گلورده شهرستان درمیان، یزدان شهرستان زیرکوه و دوکوهانه شهرستان نهبندان که نقطه قوت تبادل کالا با شهرهای پر رونق افغانستان هستند، از اواخر سال ۹۳ به صورت یک جانبه از سوی کشور افغانستان تعطیل شده است. در حالی که بارها برای بازگشایی این بازارچه ها از سوی مسئولان گذشته و بخصوص استاندار فعلی با چند بازدید از بازارچه های مرزی و سفر به کشور افغانستان ، وعده داده شده ،اما هنوز هم هیچ کلیدی نتوانسته است قفل آن را بشکند و تدبیرها راه به جایی نبرده است، بطوری که نه تنها رونق اقتصادی ایجاد نشده است؛ بلکه حالا مردمش بیشتر از هر زمانی به یارانه های ناچیز محتاج تر شده اند یطوری که درشهرستان سربیشه و منطقه درح که بازارچه ماهیرود واقع شده کمیته امداد امام خمینی (ره) در کنار سایر دستگاه های انقلابی وارد میدان محرومیت زدایی شده است.
درمان غفلت ها با تدبر در تدبیرها
اما تنها دم زدن از رونق اقتصادی و توسعه استان کافی نیست و باید دید که آیا در واقعیت ماجرا هم توسعه ای ایجاد شده است؟ قطعا فضاسازی و تبلیغات دردی از مشکلات خطه پر از ظرفیت؛ اما محروم خراسان جنوبی دوا نخواهد کرد و باید بررسی کرد که چرا صادرات کالا از گمرکات استان، برخلاف سالهای گذشته و همچنین سایر استان های همجوار کاهش داشته است و در کنار آن واردات از رشد بی رویه ای برخوردار بوده است؟
قطعا غفلت ها و سوء مدیریت هایی هم باید در این زمینه وجود داشته باشد که نتیجه ای جز از دست دادن فرصت ها و پیشرفت ها نخواهد داشت؛ آنچه که مهم است این است که با حلوا حلوا کردن؛ کام این مردم دور از توسعه شیرین نخواهد شد و باید در تدبیرهای اندیشیده شده تدبر و برای نجات؛ اَحسن التدبیری شود و درهای توسعه را گشود.
انتهای پیام/۴