نسخه‌نویسی الکترونیک یا بازی با اعصاب

با گذشت مدتی از شروع نسخه نویسی الکترونیک هنوز بسیاری از مراکز درمانی، مطب ها و ... به زیرساخت ها مجهز نیستند و آن طور که گفته ها حکایت دارد هنوز هم با چالش‌هایی برای نسخه نویس و نسخه پیچ و ... همراه است و دردسرهایی را به دنبال دارد.

به گزارش خاورستان به نقل از روزنامه خراسان جنوبی، با هدف طرح تحول نظام سلامت، طرح نسخه نویسی الکترونیک و حذف نسخ کاغذی در حوزه بیمه سلامت از مدت ها پیش آغاز و پس از آن حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی از اسفند سال گذشته اجرایی شد. حال با گذشت مدتی از شروع نسخه نویسی الکترونیک هنوز بسیاری از مراکز درمانی، مطب ها و … به زیرساخت ها مجهز نیستند و آن طور که گفته ها حکایت دارد هنوز هم با چالش‌هایی برای نسخه نویس و نسخه پیچ و … همراه است و دردسرهایی را به دنبال دارد. برای تهیه گزارش به سراغ مطب پزشکان، داروخانه ها، برخی درمانگاه ها و … می رویم. اگر چه برخی پزشکان و متصدیان داروخانه ها با اطمینان خاطر از این طرح می گویند و رضایت نسبی دارند اما تفاوت تعرفه های نسخه نویسی الکترونیک با نسخه نویسی غیر الکترونیک، کاغذبازی بیشتر، انتظار طولانی مدت برای ثبت نسخه توسط پزشک و دریافت نسخه از داروخانه، ضعف زیرساخت های ارتباطی و … است که همچنان توسط بیمار، پزشک، متصدی داروخانه و … پس از این تحول در نظام سلامت مطرح می شود.
منشی و ثبت نسخه
مطب پزشک شلوغ است و هر چند منشی تمام سعی خود را به کار می گیرد تا افراد با فاصله بنشینند و فاصله گذاری حفظ شود اما … . نسخه نویسی در این مطب هم به صورت الکترونیک و هم به صورت غیر الکترونیک انجام می شود. منشی با گرفتن کد ملی و استعلام از سامانه، بیمار را پذیرش می کند. برای آن که زمان انتظار کمتر شود پزشک معاینه را انجام می دهد و نسخه را روی کاغذ می نویسد. منشی نسخ را یک به یک وارد سیستم می کند. دسته ای از نسخه ها را روی هم می گذارد و می گوید: قرار بود کاغذبازی کمتر شود اما حالا با کوهی از نسخه ها برای ثبت مواجه هستیم. اگر زمان باشد نسخه را در سیستم ثبت می کنیم و اگر هم که مطب شلوغ باشد بیمار باید نسخه را در داروخانه ثبت کند و دارو را تحویل بگیرد. منشی می گوید: باید برای ثبت نسخه، نیروی نسخه خوان استخدام شود. دکتر برای آن که سریع تر کار بیمار انجام شود دارو را روی کاغذ می نویسد و اگر منشی بتواند و وقت داشته باشد نسخه را ثبت سامانه می کند و نسخه نویسی الکترونیک انجام می شود. در غیر این صورت بیمار با همان سربرگ پزشک دارو را تهیه می کند. او به قطعی سامانه و اشکال در هنگام ثبت نسخ گلایه دارد.
انتظار زیاد
متصدی یک داروخانه در حالی که تعداد زیادی نسخه در دست دارد، می گوید: حذف دفترچه های کاغذی انجام شده است اما هنوز نسخه ها توسط پزشکان روی کاغذ پیچیده می شود و بار بسیاری از خدمات بر دوش داروخانه ها افتاده است. وی اظهار می کند: در گذشته بسیاری از این اقدامات در حوزه سلامت و نسخه پیچی بیمار مانند ثبت نسخه توسط بیمه انجام می شد و داروخانه ها با خواندن نسخه کاغذی دارو را به بیمار تحویل می دادند. اما با اجرایی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیک و حذف نسخ کاغذی هنوز هم بسیاری از پزشکان، مراکز درمانی و … میلی به نسخه نویسی الکترونیک ندارند و نسخه را روی کاغذ می نویسند و تحویل داروخانه می دهند. متصدی داروخانه باید در سه قسمت نسخه را ثبت کند که زمان بر می شود و گلایه ارباب رجوع و بیمار را در پی دارد.
کاغذبازی بیشتر
متصدی دیگر داروخانه هم می گوید: با اجرای نسخه نویسی الکترونیک به جای کم شدن کاغذ بازی، شاهد زیاد شدن آن هستیم. دارو روی کاغذ سربرگ پزشک نوشته می شود و بیمار به داروخانه مراجعه می کند.
ما پس از ثبت نسخه با شرط این که زیرساخت الکترونیک فراهم باشد و اینترنت قطع و وصل نشود و سامانه دچار مشکل نباشد حدود نیم ساعت باید برای هر نسخه وقت بگذاریم. همچنین باید نسخه را مهر کنیم تا افراد برای هزینه های درمان و دریافت هزینه از بیمه تکمیلی به سازمان و مراکز مربوط مراجعه کنند که این خود کاغذبازی را به دنبال دارد.دیگر متصدی داروخانه هم می گوید: حجم کار پزشک و متصدی داروخانه بسیار زیاد شده است. هر چند قرار بود کاغذبازی کمتر شود اما باز هم بسیاری از پزشکان روی کاغذ نسخه را می نویسند. متصدی فنی داروخانه باید همه نسخ را ثبت کند و گاهی در هنگام ثبت با قطعی مواجه می شویم. وی می گوید: بیمار برای تهیه داروها به داروخانه مراجعه می کند. گاهی نسخه نویسی الکترونیک توسط پزشک انجام می شود اما وقتی کد ملی را وارد سیستم می کنیم به سبب ضعف زیرساخت ها و … به نسخه دسترسی نداریم. چندین بار باید وارد سامانه شویم تا بالاخره به نسخه دسترسی پیدا کنیم. پس از آن گاهی بیمار از ما می خواهد تا پرینتی از نسخه در اختیارش قرار دهیم. این متصدی می گوید: برای بیمه حجم کار کم است و حال بیشتر بار کارها روی دوش نسخه نویس و نسخه پیچ است. بعض وقت ها در داروخانه انتظار برای ثبت نسخ زیاد می شود که گلایه بیماران را در پی دارد. یک پزشک هم می گوید: برای نسخه نویسی الکترونیک باید منشی دیگری استخدام کنیم چرا که اگر خود پزشک بخواهد نسخه نویسی انجام دهد با این شلوغی و تعداد بیمار زمان زیادی باید برای نوشتن نسخه صرف شود. به گفته وی هزینه های جانبی برای بیماران افزایش یافته است و پزشکی که نسخه نویسی الکترونیک دارد باید هزینه های افزوده شده را از بیمار بگیرد. برای همین تعرفه ها در نسخه نویسی الکترونیک و غیر الکترونیک متفاوت است. وی می گوید: پزشک نسخه را روی کاغذ می نویسد و منشی نسخه خوان باید نسخه را ثبت کند. بیماران مدت زمان زیادی معطل می شوند و زیرساخت های اینترنتی هم ضعف بسیار دارد. یک بیمار هم از انتظار طولانی مدت برای دریافت نسخه خود گلایه می کند و می گوید: این طرح در کنار مزایا مشکلاتی هم دارد که انتظار طولانی برای نسخه نویسی، ثبت نسخه، دریافت دارو و پس از آن دریافت نسخه و مهرکردن نسخه برای دریافت هزینه از بیمه خود معضلی بزرگ است. تمامی چالش های مطرح شده با روابط عمومی مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی مطرح شد. «سلمانی» از طرح مشکلات مطرح شده در نشست با رئیس سازمان تامین اجتماعی به منظور بررسی طرح نسخه نویسی الکترونیک خبر داد و مقرر شد زمان مصاحبه با مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی تعیین شود.
انتهای پیام/۴