معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور

وجود ۵۶۲ مرکز علمی کاربردی در کشور/ ۶۰ درصد دروس در دانشگاه علمی کاربردی، عملی است

معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت:در سطح کشور 562 مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم که 8 مرکز از این تعداد در خراسان جنوبی فعال است.

به گزارش خبرنگار خاورستان،محمد علی اخوان بهابادی معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۱۳۷۱ تأسیس شده است.
وی با بیان اینکه این دانشگاه با رویکردی متفاوت از سایر دانشگاه ها تاسیس شده افزود: هدف از تأسیس دانشگاه علمی کاربردی آموزش در محیط واقعی کار با استفاده از ظرفیت کاری موجود در محیط برای دانشجو است.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد: هدف اصلی راه اندازی مراکز جامع علمی کاربردی دراستانهای کشور آموزش دانش بوده و دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه های دیگری که نظری بوده و فقط دروس به صورت تئوری تدریس می‌شود کاملا متفاوت است.
اخوان بهابادی عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۱۳۷۴ به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است.
وی گفت: دانشگاه های جامع علمی و کاربردی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها متناسب با شرایط هر استان تشکیل شده و در مرکز هر استان دانشگاه جامع علمی کاربردی کار نظارت را نسبت به سایر مراکز در شهرستان‌ها برعهده دارد.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار کرد: در سطح کشور ۵۶۲ مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم که ۸ مرکز از این تعداد در خراسان جنوبی فعال است.
اخوان بهابادی بیان کرد: ۵۰ مرکز از مجموع ۵۶۲ دانشگاه علمی کاربردی در سطح کشور وابسته به مراکز نظامی،۲۶۷ مرکز خصوصی،۲۱۷ مرکز وابسته به دستگاه های عمومی است،۲۳ مرکز وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی و۲۳ مرکز وابسته به شرکت های خصوصی است.
وی عنوان کرد: در سطح کشور با ۴۰۰ هزار دانشجو که در ۵۶۲ دانشگاه تحصیل می‌کنند و در رده اول بوده و پس از آن دانشکده فنی حرفه ای با ۲۰۰ هزار دانشگاه در رده بعدی و دانشگاه سما و دانشگاه های غیر دولتی از نظر تعداد در رده های بعدی قرار دارند.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه تاکید زیادی بر حرفه آموزی در دانشگاه ها شده است، گفت: با توجه به این قانون دیده شده که سهم دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی از کل سهم دانشجویان سایر دانشگاه های دولتی و غیر دولتی که هم اکنون ۲۰ درصد است باید به ۳۰ درصد برسد.
اخوان بهابادی اظهار کرد: هم اکنون در تمام دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو داریم که ۲۰ درصد آن حدود ۸۰۰ هزار دانشجو می‌شود که با این تعداد از میانگین در نظر گرفته شده نیز ظرفیت دانشجویان ما کمتر است.
وی ادامه داد: ما باید ظرفیت دانشجوهای خود را افزایش دهیم که به ۳۰ درصد یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفرتعداد دانشجویان مهارتی ما برسد.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد:ما باید در توسعه رشته های مهارتی و علم آموزی تلاش کنیم و از این طریق بتوانیم ظرفیت دانشجویان خود در مراکز علمی و کاربردی را افزایش دهیم.
اخوان بهابادی بیان کرد: ما باید بر اساس ظرفیت و مزیت های منطقه ای رشته هایی را راه اندازی کنیم که باعث اشتغال زایی شود و ما را در راستای رسیدن به اهدافمان نزدیک ترکند.
وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی در خراسان جنوبی ۴۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو، است، گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ دانشجو در مراکز جامع علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند که این تعداد نسبت به جمعیت استان خوب است اما باید برای افزایش ظرفیت دانشجو در مراکز علمی و کاربردی استان تلاش شود.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشورگفت: در دانشگاه علمی کاربردی دوره های ما در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته است.
اخوان بهابادی عنوان کرد: ۸۲۹ رشته مهارتی در مقطع کاردانی و کارشناسی داریم و برخی از دانشجویانی که در این رشته ها تحصیل می‌کنند کارمندان دستگاه های اجرای و ادارات هستند و برخی دیگر فقط دانشجو و فاقد شغل هستند.
وی با اشاره به اینکه دوره های کوتاه مدت تک درس و تک پودمان داریم (تک پودمان مجموعه ای از چند تک درس)، اظهار کرد:از ویژگی های دیگر دانشگاه علمی کاربردی این است که اساتید دانشگاه از بین اساتید مجرب و با تجربه که تخصص و تجربه کاری دارند انتخاب می‌شوند.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد: ۶۰ درصد دروس در دانشگاه علمی کاربردی، عملی است و بر این اساس باید اساتید ما دارای تجربه کاری باشند.
اخوان بهابادی اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه دولتی شناخته شده اما تعداد دانشگاه هایی که زیر نظر آن است کم بوده و برای همین از ظرفیت بخش خصوصی در این دانشگاه استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ما بر اساس نیاز بازار کار عمل کرده و متناسب با نیازهای هر استان رشته هایی را در نظر می‌گیرم که برای دانشجویان آن استان کاربردی باشد.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: رشته هایی که در دانشگاه های علمی کاربردی راه اندازی می‌شود تا زمانی‌که بازار کار آن رشته اشباع نوشد آن رشته را معرفی کرده و پس از آنکه بازار کار رشته مورد نظر اشباع شد رشته را حذف می‌کنیم چرا که معتقد هستیم دانشجو باید در رشته ای تحصیل کند که بازار کار دارد و رشته ای که بازار کارش اشباع شده برای تحصیل کاربرد ندارد.
اخوان بهابادی بیان کرد: پیش بینی شده است که برای مهر ماه سال ۹۷ در ۵۰۰ مرکز کشور پذیرای دانشجویان باشیم که در این تعداد مرکز ۵ هزار ۳۴۲ کد رشته محل در مقاطع کاردانی و کارشناسی ظرفیت سازی کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد رشته های دانشگاه علمی کاربردی کاردانی و ۳۷ در صد کارشناسی است.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار کرد: پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی از ۲۲ مرداد تا ۲۸ مرداد است و پذیرش در مقطع کارشناسی از ۲۹ مرداد تا ۴ شهریور ماه ادامه داشته و نتایج در دهه آخر شهریور اعلام خواهد شد.
اخوان بهابادی بیان کرد: اغلب رشته های مهارتی در مقطع کاردانی و کارشناسی است و این به معنای آن نیست که در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته نداشته باشیم.
وی با اشاره به مستعد بودن بسیاری از دانجشویان دانشگاه های علمی کاربردی، عنوان کرد:سال گذشته در آزمون تحصیلات تکمیلی دانشگاه حدود ۱۴ هزار نفر از فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه های علمی کاربردی در رشته های کارشناسی ارشد پذیرفته شدند و حدود ۲۰ درصد پذیرفته شدگان در دانشگاه های سطح یک کشور موفق به ادامه تحصیل شدند.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: حدود ۱۲۰ نفر نیز در دانشگاه های علم و صنعت پذیرفته شدند.
اخوان بهابادی با اشاره به تحصیل دانشجویان در رشته های صنایع دستی بیان کرد: دراین راستا نیز اقداماتی انجام شده و طی همین دو روزی که در خراسان جنوبی بوده و از مراکز علمی کاربردی در شهرستان‌ها بازدید به عمل آوردیم با توجه به درخواست و علاقه دانشجویان در مناطق مرزی پیشنهاد راه اندازی یک دانشگاه علمی کاربردی در منطقه ویژه اقتصادی شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقصادی مکانی برای حضور افغان ها است و اینها نیز برای تحصیل در این دانشگاه تمایل دارند، با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه ویژه اقتصادی می‌توان در رشته های مرتبط با منطقه، دانشگاه علمی کاربردی راه اندازی کرد که قرار شد در تهران این درخواست مطرح شود و در صورت امکان در منطقه ویژه اقتصادی دانشگاه علمی کاربردی راه اندازی کنیم؛چنانچه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دانشگاه علمی کاربردی راه اندازی شود می‌تواند به یک مرکز بین المللی تبدیل شود.
ابوالفضل فورگی نژاد رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی نیز در این نشست، اظهار کرد:در حال حاضر بسیاری از رشته هایی که در دانشگاه ها تدریس متناسب با بازار کار برای دانشجو نیستند..
وی با اشاره به دانشگاه جامع علمی کاربردی،افزود: یکی از ویژگی های این دانشگاه این است که سمت و سوی آن برای بنیان گذاری رشته ها و فضایی در دانشگاه باشد که به اشتغال برای فارغ التحصیل منجر شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان جنوبی بیان کرد: در دانشگاه باید رشته های بر اساس نیاز دانشجو آمایش شود و انتخاب رشته و تحصیل دانشجو بر اساس نیاز باشد و از طرف دیگر دانشجو در رشته ای تحصیل کند که اشتغال و درآمد زایی را برایش به دنبال داشته باشد.
فورگی نژاد عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه هایی است که تعین رشته ها و تخصیص آنها با توجه به نیاز هر دانشجو است.
وی اظهار کرد: هدف از دانشگاه علمی کاربردی همان گونه که از نامش مشخص است آموزش‌های تئوری و عملی و در محیط تحصیل است و آموزشی که همراه با کار عملی باشد قطعا تاثیر گذاری بیشتری برای خود شخص خواهد داشت.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی گفت: آموزش‌های علمی کاربردی باید در محیط کار باشدکه دانشجویان با مسائل و محیط کار آشنا شوند و نیروی کار آموزش ها منطبق بر نیاز را آموزش ببیند.
فورگی نژاد اظهار کرد:در خراسان جنوبی تلاش شده به سمتی حرکت کنیم که شاهد تحولاتی باشیم و به عنوان مراکز مرجع در کاربردی بودن علم آموزش دهیم.
وی عنوان کرد: مسیر و هدف ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی به سمت و سویی است که علم و عمل در کنار هم باشد و دانشجو همزمان با اینکه در حال تحصیل است عمل کردن به علمی را که فرا می‌گیرد نیز بیاموزد.
انتهای پیام/۱۲۷