حالت تاریک
استاندار خراسان جنوبی:

شاخص‌های ایمنی درمنطقه ویژه اقتصادی‌بیرجند رعایت شود

شاخص‌های ایمنی درمنطقه ویژه اقتصادی‌بیرجند رعایت شود

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه لزوم رعایت شاخص‌های ایمنی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: باید آموزش و به‌روز شدن آتش‌نشانان و کارگران مینی پالایشگاه‌های استان در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، جواد قناعت امروز یکشنبه در مراسم تقدیر از عوامل دخیل در اطفا حریق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار کرد: این جلسه تجلیل از دست‌اندرکاران اطفای حریق به ویژه آتش‌نشانان فعال و ستاد مدیریت بحران استان است که در خط مقدم بودند.

استاندار خراسان جنوبی با قدردانی از همه عوامل دخیل در اطفای حریق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، ادامه داد: همه مورد احترام و تجلیل هستند اما اولویت با آتش‌نشانان است که هنرشان عشق‌ورزی به مردم و خدمت‌رسانی به کسانی می‌باشد که در معرض خطر قرار دارند تا آرامش را به آنان بازگردانند.

وی با یادآوری رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس در خط مقدم بودند، گفت: آتش‌نشان همانند تخریب‌چی در زمان دفاع مقدس برای کمک به دیگران خود را در معرض خطر جانی قرار می‌دهد که ایثار و از خودگذشتگی آنان و اینکه بهترین عملکرد را از خود برجای می‌گذارند، نشات گرفته از ایمان و اعتقاد راسخ آنان است.

قناعت تأکید کرد: در کنار صحنه تلخ و ناراحت‌کننده آتش‌سوزی و اینکه هر لحظه آبستن حوادث ناگوار بود شاهد صحنه‌های شیرین و زیبایی از جمله تعامل خوب و در سطح بالای مجموعه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف استان بودیم.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه افزود: خداوند را شاکریم که با مدیریت بحران در این حادثه هیچ فوتی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه تخصص آتش‌نشان استان در اطفای حریق خانه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک است، گفت: اما اطفای حریق واحدهای هیدروکربن که به بسیار مشتعل است نیازمند تخصص و سازوکار خاص می‌باشد.

قناعت به وجود ۱۱ مینی پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: باید از همین ابتدا سرمایه‌گذاران این واحدها تمام شاخص‌های ایمنی و اطفای حریق را رعایت و لحاظ کنند و منطقه ویژه اقتصادی هم این موارد را سختگیرانه و با حساسیت دنبال کند.

استاندار در ادامه با اشاره به خسارت هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذار در این حادثه آتش‌سوزی، بیان کرد: ستاد مدیریت بحران باید دستگاه‌های متولی را مسئولیت‌ساز و فعال کند تا بر رعایت شاخص‌های اطفای حریق در واحدهای تولید و منطقه ویژه اقتصادی نظارت مستمر داشته باشند.

وی بر آموزش و به‌روز شدن آتش‌نشانان و کارگران مینی پالایشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: تمرین کار تیمی همیشه باید در دستور کار باشد و تقویت تجهیزات برای اطفای حریق در استان پیگیری شود.

قناعت یادآور شد: در این حادثه روایت اول با کمک رسانه‌های استان منتشر شد و این اقدام جلوی سوء استفاده معاندین را گرفت.

راه‌اندازی واحد تخصصی اطفای حریق مخازن سوختی در استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: در این صحنه آنچه به عنوان شاهد عینی دیدم این بود که چگونه آتش‌نشانان استان که تخصص آنان برای اطفای حریق منازل و واحدهای تولید کوچک است اما دل به خطر زدند که باید از شجاعت و فداکاری آنان تشکر کنیم.

علیرضاعباس‌زاده با بیان اینکه صد درصد آمادگی را هم که داشته باشیم اما احتمال وقوع حوادث وجود دارد، افزود: بنابراین اولین درسی که می‌گیریم این است که منشاء حادثه‌ای که اتفاق افتاد را شناسایی و رفع اثر کنیم و ارتقای ایمنی در سطح مختلف فعالیت‌ها و خدمات مورد توجه قرار گیرد.

معاون استاندار بیان کرد: در بخش ارتقای ایمنی هم بحث تقویت نیروی انسانی شهرداری‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی در دستور کار است.

وی گفت: ایجاد واحد تخصصی اطفای حریق مخازن سوخت و فرآورده‌های نفتی برای منطقه ویژه اقتصادی در حال پیگیری است و به زودی عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کنیم.

عباس‌زاده تأکید کرد: راه‌اندازی واحد تخصصی اطفای حریق مخازن سوخت و فرآورده‌های نفتی در استان ظرفیت بالاتری برای ارتقای ایمنی است و ظرفیت پاسخگوی و عملیات اطفای حریق ما در استان را به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی و واحدهای تولیدی استان برای ایجاد این واحد تخصصی اطفای حریق اعلام آمادگی کردند چون راه‌اندازی آن پشتوانه قوی آمادگی استان و پاسخ به اطفای حریق در شرایط ناخواسته است.

گفتنی است؛ آتش سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه یکشنبه ۱۹ آذر ماه اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند و تقریبا مهار آتش پیشرفت داشت که چند ساعت بعد آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد که باعث انفجار مخازن شد.

آتش سوزی کارخانه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی در نهایت روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه با تلاش نیروهای آتش‌نشانی و امدادی خاموش شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از