حالت تاریک
امام جمعه فردوس:

اجتماع عظیم اربعین لرزه بر اندام مستکبران می‌اندازد

اجتماع عظیم اربعین لرزه بر اندام مستکبران می‌اندازد

امام جمعه فردوس گفت: اجتماع میلیونی اربعین حسینی، جلوه‌ای از اقتدار جهان اسلام و آزادیخواهان عالم را به نمایش می‌گذارد که لرزه بر اندام مستکبران عالم و زورگویان می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، پیاده‌روی اربعین که سالانه میلیون‌ها نفر از مذاهب مختلف سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند، به دلیل ابعاد مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و روانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این راهپیمایی در سال‌های اخیر «بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه جهان» نامیده شده است. هرچقدر بر عظمت این اجتماع میلیونی افزوده می‌شود، به همان مراتب نیز تلاش رسانه‌های معاند برای کاستن از این شکوه بیشتر می‌شود؛ تا جایی‌که برخی از رسانه‌های ضد شیعی نیز با بدعت نامیدن پیاده‌روی اربعین سعی دارند تا زمینه کمرنگ شدن این اجتماع عظیم جهانی را فراهم آورند. این در حالی است که در منابع حدیثی امامیه، روایات فراوانی وجود دارد که زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده را تأیید و بدان ترغیب نموده است.

در همین راستا با «حجت الاسلام محمد شاکری، امام جمعه فردوس» پیرامون قیام امام حسین(ع) و نتیجه‌بخش بودن آن و راهپیمایی میلیونی اربعین به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوایند:

۱- فلسفه و اهداف قیام امام حسین(ع) را تبیین بفرمایید.

ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام در خصوص فلسفه و اهداف قیام حضرت باید عرض کنم که خود آقا در سخنانشان به این مطلب اشاره کرده‌اند آنجا که در نامه خود به برادرشان محمد حنفیه می‌فرمایند: و أنی لم أخرج أشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و إنما خرجت لطلب الإصلاح فی أمه جدی صلی الله علیه و آله، أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدی و أبی علی بن أبی طالب علیه السلام. من از روی سرکشی و طغیان  و چه و چه خارج نشدم بلکه خارج شدم برای مطالبه‌گری اصلاح امت جدم رسول الله صلی الله و می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم.

البته منظور از نهی از منکر مسائل جزئی نیست که گاهی ارزش ندارد جان انسان معمولی فدا شود تا چه رسد به اینکه بخواهد جان عزیز امام معصوم (ع) فدا شود بلکه منظور موضوعات مهمی است همچون حاکمیت و زمامداری امور جامعه و امامت مسلمین که دچار تحریف شده بود و به تبع سنت پیامبر اکرم (ص) نیز دچار انحراف و تغییر شده بود.

ثمره قیام حسینی دمیده شدن روح ظلم‌ستیزی در بین مظلومین عالم

۲- در خصوص زنده بودن و نتیجه‌بخش بودن این قیام پس از ۱۴۰۰سال توضیح بفرمایید.

نشانه زنده بودن هر چیزی، رشد و نمو و پویایی و تاثیرگذاری آن چیز است. قیام امام حسین علیه السلام هر چند منجر به شهادت ایشان و یاران و برادران بزرگوارشان و اسارت بانوان شد لکن هم در کوتاه‌مدت اثراتی را گذاشت و هم در بلندمدت.

اثرات کوتاه‌مدت قیام، مانند قیام توابین، قیام مختار ثقفی بود و اثرات بلندمدت آن در اجتماعات مختلف دیده می‌شود که همه نشان از مبارزات آزادیخواهان علیه ظالمین و زورگویان و مستکبران عالم دارد.

قطعاً انقلاب اسلامی ایران که علیه طاغوت زمان صورت گرفت  یکی از ثمره‌های قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام و به تأسی از ایشان بود. امروزه نیز بیداری اسلامی و جریان مقاومت در کشورهای مختلف برخاسته از دمیده شدن روح ظلم‌ستیزی در بین مظلومین عالم است که همان ثمره قیام امام حسین علیه السلام می‌باشد.

۳-درخصوص ابعاد قیام و مقاومت مردم غزه به عنوان ادامه راه قیام امام حسین(ع) تبیین بفرمایید.

ببینید هیچ شخصی و یا هیچ جامعه‌ای ذاتاً شکنجه و زور و اجبار را نمی‌پسندد لکن اگر می‌بینید برخی افراد یا برخی از جوامع تسلیم زور می‌شوند و تن به خواسته‌های نامشروع و خلاف عقل و و خلاف انسانیت ابرقدرت‌ها می‌دهند دلایلی دارد که در مرور زمان بر انسان‌ها و جوامع عارض شده است و در مرور زمان ظلم‌پذیری به آنها تلقین شده بگونه‌ای که باورشان شده است که از خود اختیاری ندارند.

در چنین شرایطی نقش الگو برای تغییر باورهای اشتباه مردم و جوامع بسیار موثر است. قیام امام حسین علیه السلام گاهی مستقیم و‌ گاهی با واسطه، برای  مظلومین عالم  الگوی خوبی بوده است. منظورم از الگوپذیری غیرمستقیم یعنی اینکه هرچند مردم فلسطین و غزه از مردم عزیز ایران الگوبرداری کرده‌اند لکن این همان الگوپذیری از قیام امام حسین علیه السلام است که امروزه نشانه‌ها و تأثیرات اجتماعی، سیاسی آن کاملاً مشهود است.

۴-در خصوص بیداری جهانی و ایجاد جنبش‌های مردمی و دانشجویی در ادامه این مسیر توضیح بفرمایید.

همانگونه که عرض کردم یکی از مهمترین آثار درازمدت قیام امام حسین علیه السلام، همین بیداری اسلامی در کشورهای مختلف است. اجازه دهید من به یک نکته تاریخی اشاره کنم. در روایت داریم که امام باقر علیه السلام وصیت کردند برای من ۱۰سال در منطقه منا عزاداری کنید. سوال این است که دلیل این وصیت امام چه بود؟

در پاسخ می‌گوئیم یکی از اهداف امام باقر(ع) این بود که وقتی مردم در یک‌ منطقه شلوغی مانند منا جمع شدند و عده‌ای مشغول عزاداری شدند طبعأ این سوال مطرح می‌شود که این محفل برای چیست؟ یعنی حس کنجکاوی دنبال جواب می‌گردد. طبیعتاً بعد از این سوالات صحبت از مظلومیت امام باقر و پدران بزرگوارش مطرح‌ می‌شود و بدینگونه یک امام‌شناسی صورت می‌گیرد.

حالا مشخص می‌شود معنای جمله معروفی که حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمودند:« این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته» بدین خاطر است چون در محرم و صفر صحبت از مظلومیت امام حسین علیه السلام و ظلم و ستم یزیدیان و قیام و ایستادگی و شهادت امام و یارانش و فرهنگ شهادت‌طلبی و ظلم‌ستیزی می‌شود و مردم به این مسائل ترغیب می‌شوند و اینگونه است که در مرور زمان بیداری اسلامی در اقصی نقاط جهان بوجود می‌آید.

 اجتماع میلیونی اربعین حرکت فرهنگی و عبادی

۵-در خصوص اهمیت راهپیمایی میلیونی اربعین، حضور ملت‌های مختلف و آثار چشمگیر آن تبیین فرمایید.

در خصوص اهمیت راهپیمایی و اجتماع میلیونی اربعین از جهات و زوایای مختلفی می‌توان صحبت کرد. یک زاویه این است که در پیاده‌روی اربعین‌، جلوه‌های خدامحوری، عشق و عاشقی در مسیر بندگی، دلدادگی به محبوب واقعی، ایثار و گذشت، وحدت و همدلی،  مهمان‌نوازی، فتوت و جوانمردی به خوبی دیده می‌شود.

زاویه دیگر اجتماع میلیونی اربعین حسینی، جلوه‌ای از اقتدار جهان اسلام و آزادیخواهان عالم را به نمایش می‌گذارد که لرزه بر اندام مستکبران عالم و زورگویان می‌اندازد و همین اقتدار ناشی از همبستگی مردم مختلف از کشورهای مختلف، توطئه‌های چندین ساله دشمنان را خنثی می‌کند.

بنابر این اجتماع میلیونی اربعین ضمن اینکه یک حرکت فرهنگی، عبادی به حساب می‌آید یک مانور مردمی در مقابل عربده‌کشی‌های مستکبرین عالم نیز محسوب می‌شود.

۶- پیام این راهپیمایی عظیم به جهان چیست؟

پیام راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به عالم، عشق و دلدادگی به امام حسین علیه السلام به‌ عنوان  الگوی مقاومت، و دفاع از مظلومان جهان و ایستادگی در برابر ظلم و ستم است.

 

انتهای خبر/10

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از