حالت تاریک
بی‌عدالتی در آبرسانی صدای مردم میاندشت در آورد؛

از تشنگی مردم تا تصویب کاغذی اعتبارات

از تشنگی مردم تا تصویب کاغذی اعتبارات

در‌حالی‌که چندین روستای منطقه میاندشت به دلیل مشکل شبکه آبرسانی، دچار کمبود آب هستند، متاسفانه ریالی از اعتبارات مصوب شده برای اصلاح شبکه اختصاص پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، با فرارسیدن فصل تابستان، مشکلات مردم در حوزه بهره‌مندی از آب؛ به‌خصوص در روستا‌ها به اوج خود می‌رسد و در‌حالی‌که نیاز مردم به آب دوچندان می‌شود، اما مشکلات هم چندبرابر می‌شود.

یکی از مناطقی که علی‌رغم بهره‌مندی از شبکه آبرسانی اما دچار مشکلات و تنش‌های آبی است، منطقه میاندشت مربوط به شهرستان درمیان در خراسان جنوبی است که متاسفانه داد مردم آن از نبود عدالت در توزیع آب در بین روستا‌های تحت پوشش شبکه بلند است.

عدالتی در توزیع آب وجود ندارد

حمزه دادی عضو شورای اسلامی روستای بورنگ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، اظهار کرد: چندین سال گذشته طرح آبرسانی به روستا‌های بخش میاندشت شهرستان درمیان اجرا شد و بسیاری از روستا‌های این منطقه از نعمت آب‌برخوردار شدند.

وی افزود: اما متاسفانه هم‌اکنون خط انتقال آب مشکل دارد و این مشکل باعث شده تا روستا‌هایی که در سطح پایین قرار دارند، بصورت ۲۴ ساعته آب داشته باشند و روستا‌هایی که در سطح بالاتری قرار‌گرفته‌اند از‌جمله روستای بورنگ، در شبانه‌روز کمتر از ۲ ساعت از داشتن آب بهره‌مند باشند.

وی بیان کرد: متاسفانه توزیع آب در این شبکه عادلانه نیست و همین موضوع هم باعث شده تا داد مردم بلند شود و نسبت به این وضعیت اعتراض داشته باشند.

عضو شورای اسلامی روستای بورنگ با بیان اینکه در روستای بورنگ ۸۰۰ خانوار با جمعیت حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر دارای اشتراک آب بوده و با این مشکل روبرو هستند، ادامه داد: در این‌ روستا، همان ۲ ساعتی هم که اتصال شبکه آب‌ برقرار است، فشار آب در بافت قدیمی روستا قوی و در بافت جدید و شهرک نشین که عمدتا خانواده‌های جوان هستند، فشار ضعیف است.

وی افزود: از طرف دیگر مردم نمی‌دانند در کدام ساعت شبانه‌روز از شیر آب می‌آید و بر همین اساس برنامه درستی ندارند و در بسیاری از مواقع امکان برداشت و ذخیره آب ندارند.

اجبار مردم به استفاده از آب آلوده و غیرقابل شرب

دادی تصریح کرد: باتوجه به وجود شبکه آبرسانی، متاسفانه این‌ روستا‌ها از آبرسانی سیار هم بی‌بهره هستند و چون مردم زمان برقراری و اتصال آب را نمی‌دانند، مجبور می‌شوند از چاه‌های سطحی که آب آن آلوده و غیرقابل شرب است، برداشت آب داشته باشند.

او عنوان کرد: بارها به اداره آب مراجعه کرده‌ایم و مسئولان هم در جریان موضوع هستند، اما برای اینکه خودشان را تبرئه کرده و شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنند، عنوان می‌کنند که مردم آب را برای آبیاری باغات و درختانشان استفاده می‌کنند.

عضو شورای اسلامی روستای بورنگ با تاکید بر اینکه مشکل کمبود آب مردم یک مشکل اساسی است که در فصل تابستان به اوج خود رسیده و شرایط بحرانی ایجاد می‌شود، گفت: بسیاری از مردم و جوانان به‌جای مهاجرت در روستا مانده و خانه ساخته‌اند، اما اکنون از آب به‌عنوان مهم‌ترین نیاز و حداقلی‌ترین امکانات هم بی‌بهره‌اند.

وی گفت: اکنون مردم خواستار توزیع آب‌ براساس عدالت هستند، چرا یک روستا باید ۲۴ ساعت شبانه‌روز از آب بهره‌مند باشد و یک روستا ۲ ساعت هم آب نداشته باشد؟

او بیان کرد: با توجه به اینکه طرح آبرسانی به این منطقه در ۱۵ سال قبل طراحی و به طول ۲۴ کیلومتر لوله‌گذاری شده است، اکنون اگر ۱۰ چاه آب هم حفر شود، باز هم مشکل حل نمی‌شود و آب به روستا‌های بالای سطح نمی‌رسد بلکه باید خط انتقال شبکه اصلاح شود.

دادی یادآور شد: در جریان سفر آقای قناعت استاندار خراسان جنوبی در بهمن ماه ۱۴۰۲ به شهرستان درمیان، جلسه شورای اداری با مرکزیت بخش میاندشت در روستای بورنگ برگزار شد که در این جلسه بر رفع مشکل آب و اصلاح شبکه آبرسانی تاکید و اعتبار ۸ میلیارتومانی برای آن مصوب شد اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

عدم تخصیص اعتبارات برای رفع مشکل کمبود آب

منوچهر سالاری، معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آبفای خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهار کرد: طرح آبرسانی به میاندشت درمیان از سال ۱۳۶۸ شروع شد و در طول سالیان بعد؛ پروژه به‌مرور در فاز‌های مختلف به بهره‌برداریر سید.

وی افزود: هم‌اکنون تعداد ٢٢ روستا با جمعیت ١١ هزار و ۵٠٠ نفر تحت پوشش این شبکه آبرسانی هستند.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آبفای خراسان جنوبی در خصوص علت کمبود آب در برخی از روستا‌های تحت پوشش این شبکه، گفت: یکی از علت‌ها؛ کمبود منابع برای تامین کسری ٣۵ لیتر آب در ثانیه بوده که در این دو سال تلاش شده تا با حفر دو حلقه چاه این کسری جبران شود که چاه اول وارد مدار شده و چاه دوم نیز به زودی وارد مدار خواهد شد.

سالاری ادامه داد: فرسودگی شبکه توزیع و نیاز اعتباری ٢٢ میلیارد تومانی، مصارف بالا و عدم مدیریت مصرف، انشعابات غیر مجاز، طولانی بودن مجتمع خط انتقال به طول ٧٠ کیلومتر، تعداد بالای روستا‌های تحت پوشش که به دلیل کمبود منابع به ناچار تعداد روستا‌ها زیاد شده، از دیگر مواردی است که باعث ایجاد مشکل کمبود آب شده است.

وی در خصوص تعداد روستا‌های تحت پوشش شبکه که مشکل آب دارند نیز گفت: خوشبختانه در فصل زمستان هیچ روستایی مشکلی در خصوص آب ندارد، اما در فصل تابستان پنج الی شش روستا با کاهش فشار و قطع آب مواجه می‌شوند.

سالاری اظهار کرد: برای رفع این مشکل؛ اصلاح شبکه، انشعابات و خط انتقال، حفاری و تجهیز چاه، مدیریت مصرف، قطع انشعابات غیر مجاز و احداث ایستگاه پمپاژ رزرو از‌جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آبفای خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته و در جریان سفر آقای استاندار به این منطقه، هشت و نیم میلیارد تومان اعتبار بابت اصلاح شبکه آبرسانی میاندشت و همچنین یک و نیم میلیارد تومان اعتبار دیگر بابت اتصال فضل آباد به مجتمع آبرسانی کلاته ملا مصوب شد که متاسفانه تاکنون این اعتبارات تخصیصی نداشته است.

 

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از