اهالی معصویه و سایت اداری گلایه کردند:
از کمبود ناوگان حملونقل تاانتظار طولانیدر ایستگاههای اتوبوس
اهالی محله معصومیه و سایت اداری بیرجند نسبت به نبود تاکسی و تعداد کم اتوبوس در نظر گرفته شده برای این محله و مدت انتظار بالا در ایستگاههای اتوبوس با توجه به افزایش جمعیت در این محله گلایههایی را مطرح کردند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، به طور متوسط روزانه حدود ۳۵ هزار مسافر در شهر بیرجند، وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس را برای جابهجایی انتخاب میکنند و وجود این وسایل در تردد مردم بسیار ضروری به شمار میرود.وجود اتوبوس و ارائه بهتر خدمات اتوبوسرانی توسط شهرداری به طور حتم رضایت شهروندان را به دنبال دارد اما گاهی با گلایههایی از سوی مردم در خصوص خدماتدهی در این زمینه مواجه میشویم. برخی از نقاط شهر به خصوص معصومیه با توجه به موقعیت جدید و افزایش روز به روز جمعیت در این منطقه به دنبال ساخت مسکنهای مهر و ملی نیازمند بازنگری در تعداد اتوبوسها در نظر گرفته شده است تا مدت انتظار در ایستگاههای آن کاهش یابد .
یکی از اهالی معصومیه با اشاره به این که با ساخت مسکنهای مهر و ملی در این منطقه روز به روز شاهد افزایش جمعیت هستیم گفت: افزون بر این جانمایی دانشگاه صنعتی بیرجند و بیمارستان میلاد هم متقاضیان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را افزایش داده است.
به گفته رضایی در حالی با این شرایط روبرو هستیم که آمار اتوبوسها افزایش نیافته و فقط دو اتوبوس که یکی ابوذر و دیگری مربوط به آزادی است در این مسیر تردد میکند.
به گفته یکی دیگر از ساکنان این محله تاکسی در این محل تردد نمیکند که همین موضوع سبب شده متقاضیان استفاده از اتوبوس هم افزایش یابد.
احراری با گلایه از تأخیر برخی اتوبوسها، ادامه داد: گاهی اتوبوس بسیار دیر میآید و ترجیح میدهم که یک مسیر را پیاده بروم و یا از تاکسی اینترنتی استفاده کنم.
وی با بیان اینکه اتوبوسرانی باید به ساعت شروع و تعطیلی مدارس توجه بیشتر کند، گفت: معمولاً در این ساعات اتوبوس بسیار شلوغ است و اگر اتوبوس تأخیر نیز داشته باشد که وضعیت بدتر خواهد شد.
یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند که چندین بار در هفته با اتوبوس در این مسیر جابجا میشود با گلایه از تعداد اندک اتوبوس در معصومیه گفت: با توجه به تقاضا تعداد اتوبوس اندکی در نظر گرفته شده که بیشتر مواقع با آمار بالای مسافران روبرو هستيم طوری که فضایی حتی برای ایستادن وجود ندارد.
وی با اشاره به این که گاهی اتوبوسها در انتهای خطوط سرعت بسیار کمی دارند که خستهکننده است، اظهار کرد: گاهی نیز سرعت بسیار زیادی دارند که هر کدام از این رفتارها باعث ناراحتی مسافران میشود.
وی هم چنین از دور زدن اتوبوس در معصویه و بعد سایت اداری که زمانبر است گلایه کرد.
۳ اتوبوس در مسیر
سید محمود حسینی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پاسخ به گلایههای مطرح شده به خبرنگار خاورستان گفت: دو دستگاه ابوذر به سایت اداری با کد ۱۸۲ اتوبوس یوتانگ از اتوبوس های مدل بالا و مجهز به سیستم رمپ معلولین به صورت تمام وقت(از صبح تا شب) فعال و یک دستگاه کد ۷۳ از اتوبوسهای ۴۵۷ که از صبح تا ساعت ۱۵ در این مسیر فعال بوده و زمان انتظار مسافر در این مسیر ۳۰ دقیقه است.
به گفته وی در مسیر آزادی به سایت اداری یکدستگاه کد ۱۹۳ اتوبوس آتروس از اتوبوسهای جدید مجهز به سیستم رمپ معلولین بوده و زمان انتظار آن هریک ساعت است.
وی تصریح کرد: در ضمن سرانه جابجایی هر دستگاه به طور میانگین زیر ۶۰۰ نفر است که نیاز به افزایش تعداد دستگاه وجود ندارد.
به گفته وی ظرفیت شلوغ اتوبوس بیشتر به تایم تعطیلی مدارس برمیگردد که در همه خطوط به وضوح این شلوغی دیده میشود.
وی به این نکته هم اشاره کرد: مسافران ظرفیت اتوبوس را تعداد صندلی می دانند اما در اتوبوس های شهری ظرفیت اتوبوس دو برابر صندلی آن است یعنی هر دستگیره آویزان در اتوبوس شهری جای یک مسافر است.
وی با تاکید بر این که با همه این شرایط دوباره این مسیر بررسب خواهد شد اظهار کرد:این سازمان به دنبال جذب رضایت کامل شهروندان است و در این راستا نگاه ویژهای به مناطق محروم داریم طوری که در آخرین تفسی بندی اتوبوسهای جدید به این محلهها حداقل یک اتوبوس اختصاص یافت.
به گفته وی نرم انتظار اتوبوس ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است که سعی بر این بوده این مدت زمان با نظارت کامل افزایش نیابد.
وی با اشاره به فعال بودن ۶۵ دستگاه اتوبوس درون شهری در بیرجند گفت:به تازگی ۱۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه شدند که البته هنوز یکی از اتوبوسها تحویل داده نشده است.
وی افزود: البته هنوز هم با همه این شرایط با مشکل کمبود و فرسودگی ناوگان روبرو هستیم که امیدواریم با اختصاص اعتبار بتوانیم در راستای نوسازی ناوگان گام اساسی برداریم.
۳ اتوبوس در مسیر
سید محمود حسینی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پاسخ به گلایههای مطرح شده به خبرنگار خاورستان گفت: دو دستگاه ابوذر به سایت اداری با کد ۱۸۲ اتوبوس یوتانگ از اتوبوس های مدل بالا و مجهز به سیستم رمپ معلولین به صورت تمام وقت(از صبح تا شب) فعال و یک دستگاه کد ۷۳ از اتوبوسهای ۴۵۷ که از صبح تا ساعت ۱۵ در این مسیر فعال بوده و زمان انتظار مسافر در این مسیر ۳۰ دقیقه است.
به گفته وی در مسیر آزادی به سایت اداری یکدستگاه کد ۱۹۳ اتوبوس آتروس از اتوبوسهای جدید مجهز به سیستم رمپ معلولین بوده و زمان انتظار آن هریک ساعت است.
وی تصریح کرد: در ضمن سرانه جابجایی هر دستگاه به طور میانگین زیر ۶۰۰ نفر است که نیاز به افزایش تعداد دستگاه وجود ندارد.
به گفته وی ظرفیت شلوغ اتوبوس بیشتر به تایم تعطیلی مدارس برمیگردد که در همه خطوط به وضوح این شلوغی دیده میشود.
وی به این نکته هم اشاره کرد: مسافران ظرفیت اتوبوس را تعداد صندلی می دانند اما در اتوبوس های شهری ظرفیت اتوبوس دو برابر صندلی آن است یعنی هر دستگیره آویزان در اتوبوس شهری جای یک مسافر است.