حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

تابستان داغ کلاس‌های اوقات فراغت با هزینه‌های بالا

تابستان داغ کلاس‌های اوقات فراغت با هزینه‌های بالا

در حالی در دومین ماه تابستان قرار داریم که بازار کلاس‌های‌ اوقات فراغت داغ است و بسیاری از کودکان و نوجوانان در این بازار پرتلاطم سرگرم گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی، تفریحی و ورزشی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، تابستان با همه کارایی و اهمیتش به اضطراب و دغدغه والدین و متولیان غنی‌سازی اوقات فراغت و رها شدن دانش آموزان از درس و مدرسه تبدیل شده است.چنانکه با اتمام کلاسها جمع کثیری از دانش آموزان و دانشجویان با فرصتی که به دست می‌آورند یا به کلاسهای آموزشی، ورزشی و تفریحی می‌روند و یا ضمن ثبت نام در مراکز فنی و حرفه ای با آموختن فن و تخصص خاص یا انجام کار به عنوان شغل موقت اوقات فراغت خود را پر می کنند.

عده‌ای هم که توان پرداخت هزینه کلاسها را ندارند و یا کاری مناسب برای انجام در فصل تابستان پیدا نمی کنند، اوقات خود را در نهایت بیکاری تلف کرده و این فرصت گرانبها را از دست می دهند.

البته ناگفته نماند که مراکزی چون ورزش و جوانان ، آموزش و پرورش ،کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ، مساجد و ... اقدام به برگزاری کلاسهای اوقات فراغت می‌کنند اما در این میان برخی هزینه‌های بالا برای حضور در کلاس‌های اوقات فراغت در بخش خصوصی مشاهده می‌شود که اصلا تناسبی با میزان ساعات شرکت دانش آموز در کلاسها ندارد و کاملا واضح است که کلاس مورد نظر بهانه‌ای است برای دریافت درآمد. بطوریکه هر کلاس با هزینه بالا یک روز درمیان و فقط یک ساعت و نیم وقت دانش آموز را پر می‌کند. حال تصور کنید اگر این خانواده چند فرزند داشته باشد یا حداقل فقط دو فرزند که وقت هر یک را بخواهد با دو یا سه کلاس آموزشی یا ورزشی پر کند و چنانچه از خانواده‌ای متوسط -که اغلب افراد جامعه ما را تشکیل می دهند- باشد، به طور قطع قادر به پرداخت چنین هزینه ی سنگینی نخواهد شد از همین رو یا خانواده ها مجبور می‌شوند قید چنین کلاسی را بزنند .

در همین زمینه سلمانی اظهار کرد که برای ثبت نام دخترش در یک آموزشگاه خیاطی جهت آموزش یک دوره کامل مراجعه کرده و با هزینه ۶ میلیونی ! مواجه شده .

وی که دو فرزند دیگر هم دارد ادامه داد : وقتی یک فرزند دبستانی و یک پسر دانشجو دارم چطور می توانم فقط برای یکی از آنها ۶ میلیون تومان بپردازم.

نصیری هم از کلاس زبان ۹۰۰ هزار تومانی و شنای حدود ۲ میلیون تومانی شاکی است و گفت: حساب که می‌کنم یک ماه و نیم فرزندانم را باید به کلاس بفرستم آن هم هر روز یک و نیم ساعت و این همه هم چک بکشم نه وقتشان پر می شود نه تحت آموزش کامل قرار می گیرند . کلاسشان هم تمام می شود و من هنوز دارم اقساط کلاسها را می پردازم!!!

رحمانی هم هم خاطر نشان کرد: که کارمند است و صبح تا ساعاتی از عصر در خانه نیست . فصل مدارس خیالش راحت است که پسرش بخش اعظمی از این ساعت را در مدرسه می‌گذراند اما تابستان نه توان پرداخت هزینه های سنگین انواع کلاسها را دارد نه می‌تواند پسرش را در خانه تنها بگذارد. به گفته او قطعا باید طوری به ثبت نام فرزندش بپردازد که همه روزه از صبح تا ظهر او را پر کند و روی هم رفته باید ماهیانه تمام حقوق‌اش را بدهد تا پسرش در کوچه و خیابان و بدون نظارت بزرگتر سرگردان نشود.

حال اگر بخواهیم به این هزینه‌ها، هزینه ایاب و ذهاب یا سرویس رفت و آمد بچه‌ها را نیز بیفزاییم تقریبا هر هزینه‌ای نزدیک به دو برابر می‌شود.

۴۷ هزار نفر در میدان ورزش

چهکندی‌نژاد سرپرست معاونت توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی با اشاره به این که ۳ هزار و ۶۹۶ برنامه ورزشی در ۱۱ شهرستان در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت در حال اجرا است گفت: در مجموع ۴۷ هزار و ۲۰۸ نفر از این برنامه‌ها بهره‌مند می‌شوند که به تفکیک ۱۸ هزار و ۵۳۷ نفر دختر و ۲۸ هزار و ۶۴۱ نفر پسر هستند.

وی در رابطه با تعرفه‌های کلاس‌های ورزشی نیز گفت: نرخ‌نامه اماکن دولتی ۲۰ درصد افزایش داشته اما برای باشگاه‌های خصوصی هنوز ابلاغیه‌ای از سوی وزارت صادر نشده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد نظارت بر فعالیت باشگاه‌های ورزشی و سایر مکان‌ها به صورت مستمر انجام‌ می‌شود و تذکرات لازم به آن‌ها داده می‌شود.

۲ طرح ورزشی رایگان

سرپرست معاونت توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی ادامه داد: در راستای گنجاندن ورزش در سبد خانوار و کاهش هزینه‌ها ۲ طرح ورزشی رایگان را در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت در دست اقدام داریم.

به گفته چهکندی‌نژاد یکی از این طرح‌ها ورزش و مردم است که در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت، کاهش آسیب‌‌های اجتماعی ‌و ایجاد نشاط در جامعه با بهره‌مندی از مربیان ورزش روزانه در قالب ورزش صبح یا عصر در ۱۰ پایگاه در بیرجند، قاین ۴ پایگاه ‌و سایر شهرستان‌ها ۲ پایگاه برگزار خواهد شد.

به گفته وی طرح ملی گام‌های عاشقانه با رویکرد پیاده‌روی ویژه محرم با شعار کربلا طریق‌الاقصی از دیگر برنامه‌‌های این نهاد است که از ۶ مرداد شروع و تا ۲ شهریور ادامه دارد.

وی اظهار کرد: قرار است ۱۴ همایش پیاده‌روی در مسیر ۳ تا ۱۰ کیلومتری انجام شود که در این همایش‌ها پایش سلامت افراد صورت می‌پذیرد.

وی افزود: در پایان هم به ۱۴ نفر خانم و آقا با بیشترین حضور گواهی فعالیت بدنی، ۱۴ سالمند به یاد حبیب بن مظاهر و ۱۴ کودک زیر ۱۵ سال به عنوان کودک عاشورا جوایزی داده خواهد‌ شد و در مجموع هم ۲ نفر کمک‌هزینه کربلا اعطا خواهد شد.

۲۷۵ پایگاه اوقات فراغت

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان با اشاره به فعالیت ۲۷۵ پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت و ارتقای مهارت‌های دانش آموزان در تابستان امسال گفت: کلاس‌های اوقات فراغت تا پایان شهریور ادامه دارد.

سرزهی افزود: تابستان امسال بیش از ۶ هزار دانش آموز تا‌کنون در کلاس های اوقات فراغت آموزش و پرورش ثبت نام کردند.

به گفته وی پایگاه‌های تابستانه اوقات فراغت در مدارس، مساجد، کانون‌ها، اردوگاه‌ها، مراکز دارالقرآن و مشاوره استان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ رشته مهارتی، ورزشی، علمی، قرآنی، فرهنگی و هنری در این پایگاه‌ها با حضور اساتید توانمند آموزش داده می‌شود گفت: برخی کلاس‌های این کارگاه‌ها آغاز شده، اما ثبت‌نام همچنان ادامه دارد.

وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام غیر حضوری در کلاس‌های اوقات فراغت تابستانه به آدرس my.medu.ir مراجعه کنند.

تابستونتو بساز

مهدی مظهری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز گفت: کانون با شروع فصل تابستان، با هدف پر کردن اوقات فراعت کودکان و نوجوانان با شعار تابستونتو بساز برنامه‌ های بسیار متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و علمی را در سراسر استان برنامه ریزی کرده است.

به گفته وی در این راستا در هفته‌ی اول تیرماه کارگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان ، شروع شد.

 وی افزود: از ۱۶ تا پایان خرداد در شهرستان‌های استان ثبت‌نام برای شرکت کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های اوقات فراغت کانون در فصل تابستان با ۶۰ فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، مهارتی و علم و فناوری و با شعار «تابستونتو بساز» انجام شد.در این میان بیش از ۳۰۰ کارگاه تابستانه را بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها در کارگاه‌های تخصصی کانون ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: همچنین مراکز ثابت کانون در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سرایان، فردوس، بشرویه، طبس، نهبندان، درمیان و سربیشه است، که کارگاه‌های شامل قصه‌گویی، کاردستی، نوشتن خلاق، سفال، نقاشی، قرآن ، شاهنامه‌خوانی، خوشنویسی، خبرنگاری، سرود، تئاتر، شعر، آشنایی با هنر اسلامی، تندخوانی، مهندسان کوچک، رصد ستارگان، موسیقی، نمادشناسی تصاویر، روبیک و ... در آن به صورت کاملا تخصصی مناسب سن و نیاز کودک و نوجوان در حال برگزاری است.

وی خاطر نشان کرد: در خراسان جنوبی ۱۲ مرکز ثابت و ۹ مرکز سیار کانون وجود دارد که علاوه بر ایام سال تحصیلی، در فصل تابستان با هدف پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به آنها خدمات مورد نظر ارائه می‌شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از