حالت تاریک

تسنیم تلاوت صفحه ۱۵۹ قرآن

تسنیم تلاوت صفحه ۱۵۹ قرآن

انبیا در برخورد با خرافات و انحرافات، سنّت‌شکن بوده‏‌اند. «وَ نَذَرَ ما کانَ یَعْبُدُ آباؤُنا»

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، قدرت جسمی قوم عاد به قدری بالا بود که می‌گفتند: «مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً» (فصّلت، ۱۵) چه کسی از ما نیرومندتر است؟ قرآن می‌‏فرماید: آنان به حدّی تنومند بودند که پس از هلاکتشان، گویا تنه‌های درخت خرما بر زمین افتاده است. «کَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ خاوِیَةٍ» (حاقّه، ۷)

کلمۀ «آلاءَ» جامع‌تر از نعمت می‌باشد و شامل هر نعمت ظاهری و باطنی، مادّی یا معنوی می‌‏شود، چنان‌که در سوره الرّحمن مکرّر آمده است، و حتّی شامل عقاب و جهنّم که لازمۀ عدل الهی است، نیز می‌‏شود. (التحقیق فی کلمات القرآن)

امام صادق علیه‌السّلام در مورد «فَاذْکُرُوا آلاءَ اللَّهِ» فرمودند: آلاء الهی، بزرگ‌ترین نعمت خداوند بر خلقش می‌‏باشد که همان ولایت ما اهل بیت علیهم‌السّلام است. (تفسیر اثنی‌عشری)

پیام‌های سورۀ اعراف - آیۀ ۶۹:

۱. دستورات پیامبر، دستورات خدا و یادآور فطرت بشر است و در زمینۀ رشد و تربیت انسان و از شئون ربوبیّت خدا می‌‏باشد. «جاءَکُمْ ذِکْرٌ مِنْ رَبِّکُمْ»

۲. پیامبران برخاسته از مردم و در مردم می‌‏باشند. «رَجُلٍ مِنْکُمْ»

۳. تحوّلات تاریخی و اجتماعی، تحت اراده و مشیّت خداوند و بر اساس سنّت اوست. «جَعَلَکُمْ خُلَفاءَ...»

۴. توانایی جسمی، از نعمت‏‌های الهی است که باید در راه صحیح صرف شود. «زادَکُمْ فِی الْخَلْقِ بَصْطَةً فَاذْکُرُوا»

۵. یاد نعمت‌های الهی، رمز رستگاری است. «فَاذْکُرُوا» «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» زیرا یاد نعمت‌‏ها عشق و محبّت می‌‏آورد، محبّت، اطاعت در پی دارد و اطاعت نیز رستگاری به دنبال دارد.

شروع صبح با

شروع صبح با

شروع صبح با

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از