حالت تاریک

تسنیم تلاوت صفحه ۱۶۳

تسنیم تلاوت صفحه ۱۶۳

برای احساس مسئولیّت، احتمال خطر کافی است. «أَ فَأَمِنَ...»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»۱. ایمان آوردن و متّقی شدن جامعه، کار بسیار سختی است. «لَوْ...»، «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» («لَوْ»، نشانۀ کار بسیار سخت و نشدنی است)

۲. برای دریافت الطاف و برکات اجتماعی خداوند، ایمان و تقوای فردی کافی نیست، باید اکثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (تفسیر فرقان) «أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»

۳. ایمان به تنهایی کافی نیست، بلکه تقوا لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»

۴. سرمایه‌‏گذاری روی فرهنگ و معنویّت جامعه، بازده اقتصادی هم دارد. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ»

۵. وعده‌‏های الهی را جدّی بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول برکات حتمی است. (حرف لام در «لَفَتَحْنا»)

۶. بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لَفَتَحْنا» امّا بازتابی از عملکرد ماست.

۷. ادیان آسمانی، خواستار بهبود وضع اقتصادی مردمند. «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ»

۸. انسان به‏ طور غریزی به‏ دریافت برکات و خیرات علاقمند است و انبیاء از همین تمایلات طبیعی برای اهداف خود استفاده می‌‏کردند. «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ»

۹. آنچه از برکات دریافت می‌کنیم، گوشه‌‏ای از برکات الهی است. «بَرَکاتٍ» (کلمۀ «برکات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکات‌ها نمی‌‏شود)

۱۰. زمین و آسمان، سرچشمۀ برکات‌‏اند. «بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»

۱۱. نقش آسمان در برکات‏ رسانی، بر نقش زمین مقدّم است. «بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» (تقدّم آسمان بر زمین)

۱۲. ایمان و تقوا سبب نزول برکات می‏‌شود، ولی هر نعمت و رفاهی معلول ایمان و تقوا نیست. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» «بَرَکاتٍ»

۱۳. عامل محرومیّت‌ها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»

۱۴. لجاجت و پافشاری بر گناه، سبب قهر و عذاب الهی است. «فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»

شروع صبح با

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از