حالت تاریک
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

تکمیل زنجیره خرما ضرورت دارد

تکمیل زنجیره خرما ضرورت دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره خرما در شهرستان طبس، گفت: به دلیل مرغوبیت خرمای استان مشکلی در فروش آن نداریم اما هنوز خرمای خراسان جنوبی و طبس در سطح ملی معرفی نشده است.

به گزارش خاورستان، مهدی جعفری روز چهارشنبه در آیین شکرگزاری برداشت خرما در شهرستان طبس اظهار کرد: در سال جاری  پیش‌بینی می شود چهار هزار و ۳۰۰ تن خرما در استان تولید شود که از این میزان سه هزار و ۷۰۰ تن متعلق به شهرستان طبس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به هزار و ۵۰۳ سطح زیرکشت خرما در خراسان جنوبی ادامه داد: شهرستان طبس با سطح زیرکشت هزار و ۲۱۳ هکتار، ۸۰ درصد تولید خرما و شهرستان نهبندان با ۲۸۰ هکتار، ۲۰ درصد خرمای تولیدی استان را برعهده دارد.

جعفری تعداد بهره‌برداران خرما در خراسان جنوبی را هزار و ۶۰۰ خانوار اعلام کرد و گفت: باید زنجیره خرما در شهرستان طبس تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه ارقام تجاری محصول خرما، کبکاب، مضافتی، زاهدی و ارقام محلی خاره خُش و پُرکو است، بیان کرد: به دلیل مرغوبیت خرمای استان مشکلی در فروش آن نداریم اما هنوز خرمای خراسان جنوبی و طبس در سطح ملی معرفی نشده و اسم و آوازه‌ای از این خرمای باکیفیت در سطح کشور شنیده نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: باغی که در آن هستیم با تولید ارقام مختلف خرما می‌تواند کانون توجه ملی باشد و کارشناسان مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی کشور را دعوت کردیم تا ۱۸ مهرماه میزبان آنها در شهرستان طبس باشیم و بتوانیم این باغ را به ایستگاه ملی نخیلات کشور تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: محصول سیر بخش دستگردان طبس نیز از نظر کیفیت و مرغوبیت حرف اول را در سطح کشور می‌زند اما نیاز است در زمینه معرفی سیر و سایر محصولات استان بیش از گذشته تلاش کنیم و در این زمینه نیازمند همراهی کشاورزان و سایر بخش‌های متولی هستیم.

جعفری گفت: ۱۱ محصول از جمله زرشک، عناب، زعفران، انار، پسته، خرما، پنبه، زیتون، عسل، شتر، بز کرکی و خاکشیر را در سبد حمایتی قرار داده‌ایم و درخصوص افزایش کمیت و کیفیت این محصولات حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برنامه داریم که محصولاتی از جمله خرما، سیر و آنغوزه به نام طبس در سطح ملی برندسازی شود و در مورد خرما حمایت‌ها و اعتبار لازم را اختصاص خواهیم داد، چرا که خرمای طبس در سایر مناطق بسته بندی و به نام خودشان معرفی می‌شود.

جعفری با بیان اینکه طرح تولید قراردادی گوشت شتر در چهار شهرستان استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود افزود: برای اجرای این طرح مراحل اولیه تخصیص نهاده انجام شده و در مرحله تخصیص ارز هستیم تا بتوانیم شتر را از پاکستان وارد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: چهار شهرستان طبس، نهبندان، بشرویه و خوسف برای اجرای این طرح مهم انتخاب شدند و نهاده و ارز مورد نیاز را تامین خواهیم کرد لذا سودآوری خوبی برای کشاورزان خواهد داشت.

وی افزود: اولویت اول شهرستان طبس را بر مرمت قنوات نهرین گذاشته‌ایم که امیدواریم مطالعات آن با همراهی کشاورزان سریعتر انجام شود، دولت سیزدهم و ما در جهاد کشاورزی استان مصمم هستیم که روی قنوات نهرین کار کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اجرای ۵۰ هکتار آبیاری زیرسطحی در شهرستان طبس خبر داد و گفت: از این مقدار تاکنون مطالعات ۲۹ هکتار انجام شده و آماده کار است.

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از