خاورستان گزارش می دهد؛
جاده بی انتهای مشکلات پیشروی رانندگان
مشکلاتی نظیر وضعیت نامناسب جادهها، گرانی لوازم یدکی، قوانین ناکارآمد کمیسیونهای نامتعارف شرکتهای باربری و نبود نظارت و بی تفاوتی مسئولان برای رفع این دغدغهها رانندگان خودروهای سنگین را با موانع بسیاری روبرو کرده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،حملونقل جادهای شاهرگ اصلی اقتصاد هر منطقه است و رانندگان بهعنوان ستون فقرات این سیستم، نقشی حیاتی در جابهجایی ایفا میکنند. اما شرایط نامطلوب جادهها، مشکلات معیشتی، قوانین ناکارآمد، نبود نظارت و نبود زیرساختهای حمایتی، زندگی رانندگان را دشوار کرده است.
رانندگان همراه شب و روز جادهها هستند، کامیونها در سوسوی سرمای زمستان گردنههای پر پیچ و خم را میگذرانند تا چرخ صنعت حمل و نقل کشور بچرخد، این رانندگان شبهای زیادی را در جادهها بیداری میکشند تا بازار اقتصاد کشور به خواب نرود؛ بیتردید بر همگان روشن است که اگر صنعت حمل و نقل کشور حتی برای ساعتی هم توقف کند جامعه دچار چه بحرانهایی میشود.
مواد غذایی، سوخت، میوه و تره بار، مسافر، مصالح ساختمانی و سایر موارد اگر در کشور به طور صحیح و در زمان خود جابهجا نشود اختلال بزرگی در زندگی روزمره مردم رخ میدهد؛ با همه این سختیها قشر راننده صبورانه فعالیت میکند، به عبارتی دیگر در این شغل، راننده جانش را کف دستش میگذارد و راهی جاده میشود و کمترین انتظار آنها توجه به امور معیشتی است.
۲۶ آذر ماه روز ملی حمل و نقل بهانهای بود تا پای صحبت تعدادی از این فعالان این حوزه بنشینیم و مسائل و مشکلات پیش روی آنها را به رشته تحریر در آوریم
وضعیت نامناسب جادهها خراسانجنوبی
یکی از کامیون داران بیرجندی با گلایه از فرسودگی و کیفیت پایین جادهها گفت: بسیاری از جادهها به دلیل کمبود بودجه نگهداری، بهشدت فرسوده شدهاند.
به گفته قاسمی آسفالت تخریبشده، چالهها و ترکهای متعدد، و نبود بازسازی اصولی جادهها، مشکلات ایمنی جدی برای رانندگان کامیون ایجاد میکند. فرسودگی جادهها همچنین باعث افزایش استهلاک کامیونها و هزینههای تعمیر و نگهداری میشود.
یکی دیگر از رانندگان فعال در این حوزه با اشاره به وجود نقاط حادثهخیز متعدد گفت: با توجه به کوهستانی بودن برخی مسیرها با نقاط حادثهخیز بسیاری روبرو هستیم پیچهای تند، شیبهای خطرناک، تقاطعهای غیرایمن، و نبود علائم راهنمایی کافی از جمله عواملی هستند که خطر تصادفات را افزایش میدهند.
احمدی از کمبود امکانات رفاهی در جادهها هم گلایه داشت و افزود: در بسیاری از مسیرهای جادهای، امکانات رفاهی برای استراحت رانندگان کامیون وجود ندارد و نبود پارکینگهای امن، سرویسهای بهداشتی مناسب، و رستورانهای استاندارد، رانندگان را در شرایط دشواری قرار میدهد.
گرانی لوازم یدکی
به گفته وی کمبود و گرانی قیمت لاستیک، روغن و لوازم پرمصرف و قطعات یدکی از چالشهای دیگری است که موجب شده رانندگان نتوانند بهخوبی به فعالیت خود ادامه دهند و این مشکلات صنفی در حالی ادامه دارد که نهاد مشخصی برای شکایت نسبت به میزان کمیسیون برخی شرکتهای باربری و حملونقل ندارند.
وی اظهار کرد: حملونقل جادهای در سالهای اخیر به دلیل تعداد زیاد ناوگان و بیبرنامه بودن در ساختار، صرفه اقتصادی ندارد و افزایش قیمتها شرایط ادامه کار را روزبهروز دشوارتر کرده است.
یکی دیگر از رانندگان که از وضعیت معیشت، قوانین ناکارآمد، و نبود حمایتهای اجتماعی از رانندگان گلایه داشت گفت: رانندگان کامیون اغلب درآمد کافی برای تأمین معیشت خود ندارند و افزایش قیمت سوخت، قطعات یدکی، و هزینههای تعمیر و نگهداری کامیون، فشار مالی زیادی بر این قشر وارد کرده است.
رضایی از ناامنی جادهای هم گلایه داشت و افزود: سرقت بار و قطعات کامیونها، بهویژه در مسیرهای طولانی و شبانه، به یکی از بزرگترین دغدغههای رانندگان تبدیل شده است و کمبود پارکینگهای امن، این مشکل را تشدید کرده است.
وی به استرس ناشی از تصادفات و بیمه ناکافی تصادفات جادهای هم اشاره کرد و افزود: این موضوع یکی از خطرات روزمره برای رانندگان کامیون است و بسیاری از این رانندگان، بهدلیل ضعف در سیستم بیمه، در صورت وقوع حادثه با هزینههای سنگین درمان و تعمیرات مواجه میشوند.
قوانین ناکارآمد
به گفته یکی دیگر از کامیون داران قوانین دست و پا گیر در این حوزه زیاد است یکی از آنها مربوط به صدور بارنامه برای بار در حومه شهر است که هم صرفه اقتصادی ندارد و هم زمان و انرژی بسیاری را از راننده میگیرد و در مجموع نیازی هم نیست.
شبانی ادامه داد: افزون بر این قوانین حملونقل جادهای اغلب شفاف نیست و اجرا یا نظارت بر آن بهصورت ناعادلانه انجام میشود و رانندگان بهطور مداوم با جریمههای سنگین و برخی اوقات غیرمنصفانه مواجهاند.
به گفته وی در حالی که تعمیرکار و لوازم یدکی بر اساس نرخ نامه کار میکنند اما کامیون دار بار را باید توافقی را حمل کند که برای این موضوع هم باید چارهای اندیشیده شود.
وی به مشکلات معیشتی و اجتماعی رانندگان هم اشاره کرد و افزود: رانندگان کامیون به طور معمول هفتهها از خانوادههای خود دور هستند و این مسئله به مشکلات روانی و اجتماعی مانند خستگی مفرط، افسردگی، و کاهش کیفیت زندگی منجر میشود.
به گفته وی پیامدهای وضعیت بد جادهها و مشکلات رانندگان نه تنها بر زندگی رانندگان کامیون، بلکه بر کل اقتصاد و جامعه تأثیر میگذارد.
وی تصریح کرد: زمان طولانی سفر، خرابیهای مکرر کامیونها، و تأخیر در تحویل بارها، باعث کاهش بهرهوری سیستم حملونقل کشور میشود. این مسئله به افزایش هزینههای اقتصادی و آسیب به زنجیره تأمین کالا منجر میشود.
یکی دیگر از رانندگان که دیگر از بیان چالشها و مشکلات خسته شده و امیدی به رفع این مشکلات ندارد گفت: بسیاری از رانندگان بهدلیل مشکلات معیشتی و سختی کار، این حرفه را ترک میکنند و کاهش تعداد رانندگان مجرب میتواند بحران جدیتری در حملونقل جادهای ایجاد کند.
وی بر حمایت بیشتر مسیولان از این قشر تاکید کرد و افزود:اصلاح قوانین حملونقل، شفافسازی قوانین، کاهش بوروکراسی، و نظارت منصفانه بر اجرای آنها میتواند شرایط کاری رانندگان را بهبود دهد.
در مجموع وضعیت بد جادهها و مشکلات متعدد رانندگان کامیون، نه تنها زندگی این قشر زحمتکش را تحت تأثیر قرار داده، بلکه تأثیرات گستردهای بر اقتصاد و جامعه دارد. رفع این معضلات نیازمند توجه ویژه مسیولان دولتی، سرمایهگذاری در زیرساختها، و اصلاح قوانین و سیاستهاست.
رانندگان ، بهعنوان سربازان گمنام حملونقل کشور، شایسته حمایت و قدردانی بیشتری هستند. تنها با برنامهریزی اصولی و اجرای سیاستهای حمایتی، میتوان امنیت و بهرهوری سیستم حملونقل جادهای را افزایش داد و به رفاه بیشتر این قشر دست یافت.
انتهای خبر/