حالت تاریک
کارشناس مذهبی عنوان کرد:

خانم‌ها؛علمداران تاریخ ازعاشورا تا جامعه‌اسلامی

خانم‌ها؛علمداران تاریخ ازعاشورا تا جامعه‌اسلامی

کارشناس مذهبی گفت: علمدار میدان موفقیت از زمان کربلا تا جامعه امروز اسلامی زنان هستند و بدون حضور و حمایت زن‌ها، هیچ تاریخی ساخته نخواهد شد.

آتنا خزاعی کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی، گفت: کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود اگر حضرت زینب سلام‌الله علیها نبود که در کاخ یزید روشنگری کند و مطالبه‌گری انجام نمی‌داد همه واقعه کربلا در زمین کربلا مدفون می‌شد.

وی به جمله « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا » اشاره کرد و افزود: این خانم‌ها در واقعه عاشورا و صحنه کربلا بودند که از عزیزترین کسانشان حمایت می‌کردند تا فدای امام زمانشان شوند چراکه به حق و حقانیت امام‌شان ایمان داشتند.

این کارشناس مذهبی تاکیدکرد: اگر حمایت زنان برای حضور مردانشان در کنار امام زمانشان نبودند عاشورا اتفاق نمی‌افتاد و این جمله استاد مطهری که «زنان مردان را می‌سازند، مردان تاریخ را می‌سازند و این چنین است که زنان تاریخ را می‌سازند»؛ بیشتر نمود پیدا می‌کند.

اگر حمایت زن‌ها نباشد هیچ واقعه تاریخی رقم نمی‌خورد

خزاعی تصریح‌کرد: اگر حضور و حمایت زن‌ها چه الان، چه 1400 سال پیش و هزاران سال بعد نباشد هیچ واقعه‌ی تاریخی، ماندگار و تمدن‌سازی اتفاق نمی‌افتد؛ علمدار میدان موفقیت زن‌ها هستند این است که می‌گویند هر مردی موفق شده و به جایگاهی رسیده‌ با همراهی یک زن بوده است، همان‌طور که اگر پیشتیبانی مادران و خواهران شهدا نبود راه حق و حقیقت باز نمی‌شد؛ زمانی که یک مادر چهار فرزند را فدای ولی زمانش کرده است این است که تاریخ را می‌سازند واگر حضور زن‌ها نباشد تاريخی ساخته نخواهد شد.

وی با بیان این‌که اساس کار انسان محبت، فطرت، انسانیت است؛ افزود: پایه‌ی وجودی همه ما یکی است، فطرت چارچوب خاصی دارد و اگر این فطرت پاکی، صداقت و محبت را می‌پذیرد این است که انسان‌ها این محبت را جذب می‌کنند.

این کارشناس مذهبی تاکیدکرد: همه ائمه ما یک امام بودند چراکه مسیر، هدف و مکتب همه یکی بوده است از این رو اصلاح « انسان 250 ساله» از سوی امام خامنه‌ی مطرح می‌شود تا آن اصول اصلی درست که وجود دارد به ما رسیده و به حقانیت خواهیم رسید چراکه فطرت ما حق طلب و درست طلب است اگر سر جنگ با خودمان نداشته باشیم خوبی‌ها جذب می‌شود.

خزاعی تصریح‌کرد: زمانی که افرادی چون مکزیکی، برزیلی و یا غیرمسلمانان حور محور امام حسین علیه‌السلام جمع می‌شوند که دستشان به اسلام نمی‌رسیده است در راهپیمایی عظیم اربعین حضور پیدا می‌کنند نشان‌دهنده این است که با فطرت خود توانستند خوبی و حق را بپذیرند.

لزوم پررنگ شدن جهاد تبیین در جامعه

وی اظهارکرد: چندی پیش جمعی از جامعه فعالان بیرجندی با حضور حجت‌الاسلام ماهری جلسه‌ای داشتیم و ایشان گفتند «همین جمعی که به ظاهر کم است و اگرواقعا جهاد تبیین را انجام بدهند و حقایق را بیان کنند جامعه به موفقیت می‌رسد»؛ یک جاهایی هم در جمع مردها می‌توان علمدار حقایق بود، اگر زنها حق را بلند فریاد بزنند تاثیر بسیاری در جامعه خواهند داشت.

مرتبه دوم انسان‌سازی بر دوش زنان است

این کارشناس مذهبی مادرها را کارخانه انسان‌سازی دانست و افزود: مادران و زنان نقش مهمی در خانواده و جامعه دارند که هیچ فردی جز خداوند این نقش را ندارد؛ انگار خداوند که انسان‌ساز است مرتبه دوم انسان‌سازی را به مادرها داده است.

خزاعی گفت: مردها تاثیرگذاری روی یک نسل دارند اما مادرها بر روی سه نسل تاثیر دارند واین مفهوم واقعی تربیت را نشان می‌دهد و خانم‌ها اگر تنها اکتفا به خانه نشستن کنند و نتوانند خود را در بسیاری از ابعاد فرهنگی و اجتماعی رشد بدهد یک نسل را متضرر کرده‌اند؛ گاهی یک خانم خانه‌دار بوده اما یک فعال فرهنگی است و علاوه بر این‌که فرزندان درستی تربیت می‌کند روی فرزندان و خانواده‌های پیرامون خود نیز تاثیر می‌گذارد و این همان نقش زن در اجتماع است.

دختران رهبران جامعه آینده هستند

وی ادامه‌داد: اگر امام خامنه‌ای می‌فرمایند «دختران و زنان می‌توانند تمدن‌ساز باشند و دختران می‌توانند افتخارآفرین و رهبران واقعی ایران آینده باشند» و اینکه به عمق این دیدگاه نگاه کنیم چطور یک زن و دختر می‌تواند رهبر واقعی ایران آینده باشد و گاهی ما دچار کج‌فهمی نسبت به کلمات می‌شویم و تصور می‌کنیم این صندلی و جایگاه رهبری منظور است اما هدف حائز اهمیت بودن نقش زنان است.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: زنان به‌قدری نقش پررنگ و موثری در جامعه و تاریخ آینده دارند که امام خامنه‌ای آنها را رهبران جامعه تلقی می‌کند، شمای دختر، خانم و مادر نباشید رهبری نیست.

خزاعی به اهمیت امر به معروف در جامعه اشاره کرد و افزود: ما گاهی تصور می‌کنیم امر به معروف صرفا فقط در حجاب خلاصه می‌شود؛ در هر جایگاهی زمانی که احساس کنیم مسیر درست باید معرفی شود؛ تفاوت نمی‌کند بحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و یا خانوادگی باشد؛ این همان جهاد تبیین و امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

اهمیت نقش زنان در تربیت فرزندانی چون شهدا

وی تصریح‌کرد: زمانی که به تاریخ کشور نگاه می‌کنیم اگر مادرحاج قاسم نبود شهید سلیمانی وجود نداشت؛ اگر مادر شهید همتی نبود شهید همتی نبود؛ این زنان چکار می‌کردند که فردی هم‌چون شهید حججی، حاج قاسم و مهدی باکری از آنها تربیت می‌شوند و در همه عالم الگو می‌شوند.

جنگ استکبار با نشانه گرفتن زنان جامعه اسلامی

این کارشناس مذهبی اظهارکرد: استکبارجهانی اصل مطلب را فهمیده‌اند؛ هر آنچه موفقیت و خیری است به منبع زن، مادر و همسر درجه یک بودن است از این رو در همه سال‌ها اینقدر زن‌ها برایشان مهم شده است که همه تلاششان را کرده‌اند تا زنان را به حاشیه ببرند.

خزاعی ادامه‌داد: اگردر تاریخ غرب نگاه کنیم که چقدر از آزادی زن‌ها ضربه خورده‌اند دقیقا می‌خواهند کشور را با خاک یکسان کنند ازابزار زن بودن استفاده می‌کنند از این رو نقش اول و« زن زندگی آزادی» را به زنان داده‌اند.

وی تاکید کرد: همه آن چیزی که قدم به قدم و ثانیه به ثانیه برای آن تلاش می‌کنند و می جنگیدند و در اربعین به صورت بالعکس مشاهده می‌کنند و همه تلاش‌ها و هزینه‌ها را بر باد رفته می‌بینند.

وی ضمن تاکید بر این‌که زنان باید در جامعه فعال‌تر، مطالبه‌گر و اعلم‌تر باشند، گفت: باید ما زن‌ها به نقشی که می‌توانیم در جامعه ایفا کنیم باورکنیم چراکه تلاش کردن در این زمینه تمام نشدنی است.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از