حالت تاریک
مهمترین چالش‌های معلمان چیست؟

دغدغه‌معلمان از تربیت تا معیشت

دغدغه‌معلمان از تربیت تا معیشت

با توجه به نقش معلمان در تربیت آینده‌سازان جامعه، باید حال او خوب باشد تا بقیه و جامعه هم خوب بمانند، بر همین اساس باید در جهت حفظ جایگاه و رفع مشکلات معملمان تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» دوباره دوازدهم اردیبهشت ماه؛ روز معلم رسیده است، روزی که برای بزرگداشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و تکریم مقام معلم، به‌عنوان روز معلم نامگذاری شده است.

همیشه دوازدهم اردیبهشت ماه؛ مدارس حال‌و‌هوای دیگری دارد، این بار نوبت دانش‌آموزان است تا فضای کلاس‌ها را مدیریت و جشن‌های باشکوهی برای قدردانی از معلم‌هایشان برگزار کنند. همه‌شان از چند روز قبل برای خرید وسایل تزئینی مثل شرشره و بادکنک و همچنین کیک و شیرینی‌های خوش مزه برنامه‌ریزی کرده و با جمع‌آوری پول از بین همکلاسی‌ها، تلاش می‌کنند تا به بهترین نحو قدر دان زحمات معلم‌هایشان باشند که البته در آخر هم معلم‌ها با گفتن این جمله که " نیاز به این همه تدارک نبود، بهترین جشن و هدیه برای من؛ خوب درس خواندن شماست" خستگی این چند روز را از تن دانش‌آموزان بدر کرده و به آنها اعلام می‌کنند که این خودشیرینی‌ها بهانه خوبی برای نمره گرفتن نیست....

به هر حال مدرسه خانه دوم و معلم هم جایگاه پدر و مادر را در این خانه دارد و تمام هم و غم‌اش تعلیم و تربیت و تاثیر در بینش و نگرش دانش‌آموزانش است، اگر حال معلم خوب باشد، حال دانش‌آموز و کلاس و مدرسه و در نگاه کلان حال جامعه هم خوب است، چرا که همه چگونه زندگی کردن را از معلم می‌آموزند و چه‌بسا دانش‌آموزان بسیاری که تنها داشتن یک معلم خوب و راهنمایی‌های دلسوزانه او؛ دلیل تغییر مسیر زندگی آنها شده است. بنابراین با توجه به تاثیر و نفوذ معلم در دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌سازان جامعه، باید حال او خوب باشد تا بقیه و جامعه هم خوب بمانند.

علی‌رغم‌شان و جایگاه معلم و نقش او در تربیت نسل‌ها و آینده‌سازی جامعه، اما متاسفانه وضعیت مالی معلمان با مشکلاتی همراه است. در‌حالی‌که یک معلم برای داشتن آموزش موثر، باید با فراغ بال و آرامش خاطر در کلاس درس حاضر شود، اما متاسفانه امروز شرایط معلمان به گونه‌ای است که مشکلات و دغدغه‌های مالی، آرامش و تمرکز لازم برای اجرای بهترین روند تدریس را از آنها گرفته و برخی‌هاشان هم به دلیل نداشتن درآمد کافی، مجبور به داشتن شغل دوم هستند.

معلمان نباید دغدغه داشته باشند

آقای می‌رزایی یکی از معلم‌های بی‌رجندی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» معلمی را شغل انبیا می‌داند و معتقد است که معلمان هم باید مانند انبیا؛ روشنی‌بخش راه دانش‌آموزان باشند و تلاش و دغدغه‌شان این باشد که دانش‌آموزانشان در همه ابعاد رشد کنند و با دید باز تربیت شوند.

او با بیان اینکه مهمترین دغدغه معلمان این است که‌شان و منزلت آنهاحفظ شود، می‌گوید: مشکل اصلی آموزش‌و‌پرورش کمبود بودجه است در‌حالی‌که یک معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد. متاسفانه شرایط اقتصادی جامعه بر آموزش‌و‌پرورش هم تاثیرگذاشته، اما معلمان انتظار دارند که وضعیت اقتصادی آن‌ها بهتر شود تا بتوانند با انگیزه، آرامش فکر و بدون دغدغه در کلاس درس حاضر شوند.

می‌رزایی معتقد است؛ با توجه به اینکه آموزش‌و‌پرورش نیروی مورد نیاز تمام ارگان‌ها را تربیت می‌کند، باید شرایط طوری باشد که همه ارگان‌ها دغدغه آموزش‌و‌پرورش را داشته باشند، چرا که اگر معلمان به دلایل مختلف از‌جمله مشکلات معیشتی نتوانند آینده‌سازان این جامعه را به‌درستی تربیت کنند، در‌نهایت این دستگاه‌ها و ادارات هستند که آسیب می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم اجرا شد که یک اقدام مثبت و تاثیرگذار بود، بیان می‌کند: دیر اجرا شدن رتبه‌بندی باعث شد تا با بالارفتن نرخ تورم، تغییر چندانی در وضعیت معیشتی معلمان ایجاد نشود، اما به هر حال این طرح خوبی بود. اکنون نیز یکی از مشکلات؛ کمبود معلم است که باعث شده تا فشار روی دوش معلمان حاضر بیشتر شود که امیدواریم با جذب و استخدام بیشتر این مشکل نیز حل شود.

معلم آگاه الگوی دانش‌آموز است

فاطمه قاسمی نیز که از سال ۱۳۹۵ وارد عرصه معلمی شده و نیروی رسمی آموزش‌و‌پرورش بیرجند است به خبرنگار ما می‌گوید: بنده یک سال در روستای دستگرد تدریس کردم و بقیه سالها‌ی خدمتم در مدارس شهر بیرجند بوده است.

او معتقد است که معلم آگاه؛ الگوی دانش‌آموز است و می‌تواند در تربیت و ساخت بنیان فکری دانش‌آموز نقش به‌سزایی داشته باشد. در‌واقع یک معلم می‌تواند با دادن آگاهی کامل و به روز به دانش‌آموزانش، راهنمای خوبی برای آنها باشد.

قاسمی سروکار داشتن با ۳۰ دانش‌آموز آن هم با تفاوت‌های فردی و شاید مشکلات عاطفی، رفتاری و حتی اجتماعی را از سختی‌های شغل معلمی می‌داند و می‌گوید: این نوع ارتباط؛ صبر و حوصله زیادی می‌خواهد، اما در مجموع حقوق ومزایای معلمان نسبت به سایر کارمندان دولت خیلی کم‌است و البته معلمان از بعضی مزایایی که کارمندان دستگاه‌های اجرایی دارند، بی‌نصیب هستند اما با همه‌ این مشکلات؛ معلمی عشق است و من به‌کارم و ارتباط عمیقی که با دانش‌آموزانم دارم، عشق می‌ورزم.

مشکلات شدید معیشتی معلمان خرید خدمات آموزشی

آقای ابراهیمی یکی از معلمان خرید خدمات آموزشی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما، به مشکلات زیاد این گروه از معلمان در استان اشاره و می‌گوید: حدود ٧ سال است که با عشق و علاقه به امر تعلیم و تربیت؛ به کلاس درس می‌روم و طی این سال‌ها رنج‌های فراوانی را از بی‌مهری و کم‌لطفی مسئولان متحمل شدیم.

او تاکید می‌کند: امسال اولین پرداختی ما در اواخر اسفند و آن هم فقط برای سه ماه و نیم بوده است، اما چطور یک معلم می‌تواند بیش از ۵ ماه بدون دریافت یک ریال حقوق با آرامش به کلاس درس برود؟

این معلم خرید خدمات اموزشی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تحصیلی تاکنون فقط سه و نیم ماه حقوق دریافت کردیم، می‌افزاید: بنده و همکاران دیگرم که جزو نیرو‌های خرید خدمات هستیم، واقعا برای پرداخت اجازه منزل و تامین هزینه‌های دیگر مانده‌ایم، نمی‌دانیم با این پرداخت‌های ناچیز و نامنظم دیگر چطور باید گذران زندگی کرد.

ابراهیمی که تاکنون تمامی دوره‌های مورد نیاز آموزشی و ضمن خدمت را گذرانده، گلایه دارد که نمایندگان مجلس بارها خبر از طرح‌های مختلف برای جذب نیرو‌های خرید خدمات دادند، اما تاکنون هیچ طرحی تصویب نکردند و وزارت آموزش‌و‌پرورش هم منتظر طرحی از سوی مجلس است و این وسط ما معلمان در برزخ مانده‌ایم.

او با اشاره به اینکه معلمان خرید خدمات در طول سال تنها ٨ ماه حقوق دریافت می‌کنند که آن هم بی‌نظم و بی‌قاعده است، از مسئولان استانی می‌خواهد تا پیگیر پرداخت معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی باشند، چرا که معتقد است که اگر می‌خواهیم کشور ما رشد کند، باید آموزش‌و‌پرورش در اولویت اول قرار بگیرد. در‌واقع؛ وقتی که معلمی خودش دغده‌های بسیاری داشته باشد، از وظیفه اصلی و تعلیم و تربیت دانش‌آموزانش غافل می‌شود.

با توجه به اینکه تمام آینده یک جامعه به‌دستان یک معلم رقم می‌خورد، قطعا اگر معلمان دچار دغدغه و مشکلات بخصوص مشکلات معیشتی باشند، سطح کیفیت آموزشی و تربیتی نیز پایین آمده و در‌نهایت این جامعه خودمان خواهد بود که آسیب می‌بیند. بنابراین ضروری است معلمان دغدغه معیشت و نابرابری نداشته باشند تا بهتر بتوانند به تربیت دانش‌آموزان و البته جامعه بپردازند.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از