حالت تاریک
فرمانده ناحیه سپاه زیرکوه:

راهپیمایی اربعین تجمع آزادگان جهان است

راهپیمایی اربعین تجمع آزادگان جهان است

فرمانده ناحیه سپاه شهرستان زیرکوه گفت: در راهپیمایی اربعین تجمع آزادگان جهان شکل می‌گیرد؛ کسانی که مسلمان و شیعه نیستند، اما در منش آزادی امام حسین (علیه السلام)، درسی برای آموختن می‌بینند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، بعد از حضور پر شور و شعور مردم در عزاداری روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، عاشقان مکتب و مرام سیدالشهداء، کم‌کم خودشان را برای حضور در راهپیمایی میلیونی اربعین آماده می‌کنند. 
آیین‌های حسینی در طول تاریخ نقش بسزایی در حیات شیعه داشته‌اند؛ چنان که اربعین را می‌توان از عوامل گسترش تشیع دانست؛ زیرا در طول تاریخ شیعه، حرم‌های شریف امامان معصوم:، مراکز علم، تبلیغ و ترویج دین، مبدا قیام‌ها و نهضت‌ها، محل پیمان بستن و هم‌قسم شدن برای انقلاب‌ها و جنبش‌های اجتماعی و... بوده است. آیین بزرگداشت اربعین در حال حاضر، صفوف شیعیان را درهم تنیده‌تر می‌کند و موجب اقتدار آنان می‌گردد. 
بزرگ‌ترین اجتماع بین‌المللی جهان در اربعین حسینی شکل می‌گیرد و حضور شیعیان از سراسر جهان در مراسم اربعین، یکی از کم‌نظیرترین اجتماعات مذهبی جهان را به وجود می‌آورد و موجب می‌شود تا اقتداری وصف‌ناشدنی مبتنی بر قدرت نرم شیعیان به نمایش گذاشته شود؛ به‌ویژه اینکه این مراسم در اوج تهدیدات امنیتی گروه‌های سلفی تکفیری چون داعش برگزار می‌شود، ولی این تهدید نه‌تنها مانع حضور شیعیان در عراق نشده است، بلکه اشتیاق آنان را برای زیارت اربعین، دوچندان کرده است. 
این حرکت عظیم مانند یک مانور بزرگ اقتدار مکتب تشیع و دین اسلام است که می‎تواند قدرت و عظمت مسلمانان را به رخ جهانیان کشیده و باعث اتحاد آنان شود. در‌حالی‌که یکی از محور‌های اصلی فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی شبکه بین‌المللی نظام سلطه، تلاش برای شیعی جلوه دادن این حرکت، و محدود کردن آن در آرمان یک جمعیت مذهبی محدود است، اما حجم راهپیمایی اربعین و آثار جهانی آن انکارناشدنی است. 
راهپیمایی اربعین نقطه عطفی برای حضور همه مسلمانان و البته آزاده خواهان و آزاده اندیشان دنیا در امتداد مسیر قیام عاشورا است. در‌واقع؛ در روز‌های منتهی به اربعین حسینی، گویی عاشورایی دیگر در کربلا به پاست، آن روز اگر امام حسین (ع) تنها با ٧٢ یارش به مصاف با دشمن رفته بود و حضرت زینب (سلام الله) تنها تبیین کننده این قیام بود، اما در عاشورای امروز میلیون‌ها نفر با فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف به میدان آمده‌اند تا هر‌کدام به‌عنوان یک رسانه برای ترویج مکتب اباعبدالله الحسین (ع) باشند. 
فرهنگ اربعین در چند سال اخیر در حال تبدیل شدن به فرهنگ عمومی است و مردم به پیاده‌روی به‌عنوان یک تکلیف می‌نگرند. اینکه همه‌ساله میلیون‌ها زائر با آن همه سختی و مشکلات به سمت حرم امام حسین (ع) حرکت می‌کنند نشان از قدرت و اهمیت این امام همام و مکتب تشیع دارد که باید قدر آن دانسته شود. 
خوشبختانه امروز پیاده‌روی اربعین، یکپارچگی دنیای اسلام را در این کنگره الهی نشان می‌دهد، همه ادیان زیر پرچم حضرت گرد هم می‌آیند، احیای این راهپیمایی و جلوه اربعین، رنگ و حال تازه‌ای به مقوله وحدت دنیای اسلام داده است. 
در خصوص تبیین ابعاد مختلف این راهپیمایی به محسن کاری، فرمانده ناحیه سپاه زیرکوه به گفتگو نشسته‌ایم. 

در خصوص اهمیت راهپیمایی اربعین بخصوص در جمهوری اسلامی که نشات گرفته از مکتب حسینی است، بفرمایید. 
قیام عاشورا با همه ابعاد خود در طول تاریخ تاثیر فراوانی در پیروزی حق علیه باطل دارد. اربعین یکی از ابعاد احیاگرانه قیام عاشورا است و با‌این‌حال که جزیی از این قیام است اما به خاطر تاثیر مستقیم و نقش‌آفرینی در به ثمر رسیدن بسیاری از مبارزات علیه طاغوت زمانه از‌جمله پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیاز به بررسی جداگانه دارد. 
این اجتماع بی‌نظیر هرساله با حضور میلیونی مردم برگزار می‌‎شود و این حضور با شکوه فرصتی مناسبی برای صدور انقلاب اسلامی و استفاده حداکثری برای رسیدن به یک نظام اجتماعی دقیق بر اساس حب امام حسین (علیه السلام) برای مقابله و پیروزی نهایی بر جبهه باطل و استکباری جهان است. 
یکی از خصوصیات منحصربه فرد انقلاب اسلامی جهان شمول بودن و محدود نبودن آن به مرز، ملیت و قومیت خاصی است. طبیعت انقلاب اسلامی فراملی است پس برای شناساندن انقلاب به جوامع جهانی نمی‎توان از روش‎‌های معمولی استفاده کرد بلکه باید از فرصت‎‌هایی مانند پیاده‌روی اربعین بهره برد. 

فضای معنوی راهپیمایی اربعین چگونه است؟ 
واقعیتی در عالم بیرون به نام اربعین حسینی اتفاق افتاده که یکی از شگفتی ساز‌های قرن حاضر است. در یک بازه زمانی حدود ۲۰ روزه بیش از ۲۰ میلیون نفر از نقاط مختلف جهان به‌ویژه عراق و ایران در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنند و در فضای آکنده از دوستی، محبت و مهربانی، مسیر چند کیلومتری را با پای پیاده می‌پیمایند. هیچ‌کدام از راهپیمایان، به تعبیری دست به جیب نمی‌کنند و با وعده‌های مختلف غذایی و میان‌وعده، روز‌ها را بسر می‌کنند و در کنار کسانی که از زائران پذیرایی می‌کنند، اسکان می‌یابند. 
در راهپیمایی اربعین، همه انتظارات را به حداقل می‌رسانند و یک فضای آرامش روانی شکل می‌گیرد که باعث تبلیغ این‌رویداد می‌شود و در سال‌های بعد جمعیت بیشتری به آن افزوده می‌شود. این فضای جدید، راهپیمایی اربعین را به یک پدیده شگفتی ساز تبدیل کرده است. 

از‌جمله دستاورد‌های راهپیمایی اربعین را بیان بفرمایید. 
ارتقای همبستگی ملی از دستاورد‌های این راهپیمایی عظیم است. افرادی که در این فضا قرار می‌گیرند، قبل و بعد از حضور در این راهپیمایی متفاوت خواهند بود. آنها تجربه و آرامشی را که می‌گیرند ذخیره می‌کنند و آن ذخیره تمام نمی‌شود. آنقدر جذابیت اربعین قوی است که همه منتظرند اربعین بعدی بیاید. 
راهپیمایی اربعین حسینی پدیده فوق‌العاده‌ای است که برپایه و مبنای مذهبی و عقیدتی و باور نسبت به امام حسین (علیه السلام) ایجاد شده و نقش بزرگی در همبستگی ملی ایرانیانی که در گوشه‌گوشه این کشور زندگی می‌کنند، بوجود آورده است. 
زمینه‌سازی برای همگرایی اسلامی نیز یکی دیگر از دستاورد‌های راهپیمایی اربعین حسینی است. اگرچه مبنای این فضا حضرت امام حسین (علیه السلام) است و برگزار‌کنندگان آن شیعیان هستند، اما اهل سنت هم با توجه به شخصیت امام حسین (علیه السلام) و توصیه‌هایی که حضرت رسول (صلی الله علیه) درباره خاندان خود و اهل‌بیت (علیهم السلام) مطرح کرده‌اند، به آن توجه دارند و به تدریج شاهد مشارکت بیشتر اهل سنت باورمند به خاندان اهل‌بیت (علیهم السلام) هستیم که این امر زمینه‌هایی را برای همگرایی اسلامی ایجاد کرده است. 
مبارزه اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برای بازگشت به روح دین و جلوگیری از انحراف دین بود. دستاورد دیگر راهپیمایی اربعین بحث مقاومت جهانی است. آزادگی که امام حسین (علیه السلام) داشتند ایشان را به یک شخصیت آزاده و آزاد‌اندیش تبدیل کرده که این هم دستاورد بزرگی است؛ بطوری که آزاداندیشان از گوشه‌و‌کنار جهان اشتیاق پیدا می‌کنند در این راهپیمایی حضور یابند و در‌واقع تجمع آزادگان جهان شکل می‌گیرد؛ کسانی که مسلمان و شیعه نیستند، اما در منش آزادی امام حسین (علیه السلام) درسی برای آموختن می‌بینند. 

چرا دشمنان تلاش می‌کنند راهپیمایی اربعین را کوچک نشان دهند؟ 
دشمنان این نوع نگاه و سبک زندگی را در راهپیمایی اربعین دوست ندارند. بنابراین تلاش می‌کنند این پدیده جهانی را تحقیر و کوچک جلوه دهند، اما آنچه که این پدیده جهانی را بزرگ جلوه می‌دهد علاوه بر اراده الهی و معنویتی که خون اباعبدالله (علیه السلام) فراهم کرده است، حال‌و‌هوای معنوی است که شرکت‌کنندگان در این راهیپمایی پیدا می‌کنند و باعث خنثی شدن توطئه دشمنان می‌شود. 

نقش انقلاب اسلامی در بزرگداشت اربعین حسینی چیست؟ 
انقلاب اسلامی ایران محصول فرهنگ عاشورا است؛ انقلابی که از محرم سال ١٣٤٢ آغاز شد و رشد و بالندگی پیدا کرد، تا در اربعین سال ١٣۵٧ که اوج انقلاب و اتحاد مردم بود، شکوفا شد. در نتیجه ملّت انقلابی ایران با رهبری حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) با تاثیر‌پذیری از فرهنگ عاشورای حسینی، پرشکوه‌ترین انقلاب را در تاریخ معاصر آفریدند. این پدیده بزرگ، دیدگان جهانیان به‌ویژه مسلمانان را خیره ساخت و هر کس به‌اندازه شناخت خود از آن متاثر گشت. 
اکنون نیز با وجود انقلاب اسلامی، پیاده‌روی اربعین یک حرکت نمادین سیاسی است؛ به بیان دیگر، یک مانور قدرت سیاسی از سوی شیعیان به‌حساب می‎آید. بنابراین، پیاده‌روی اربعین در بستر انقلاب پیش می‎رود و این حقیقت، کار را برای عمق بخشی به محتوا و به عبارتی، جا انداختن گفتمان اربعین راحت‌تر کرده است. 

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از