حالت تاریک
  • دوشنبه, 1404/06/03 شمسی | 2025/08/25 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
راه‌آهن شرق، کریدوری برای آینده
خاورستان گزارش می دهد؛

راه‌آهن شرق، کریدوری برای آینده

پس از سال‌ها انتظار و پیگیری‌های مستمر، پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی در مسیر اتصال استان به شبکه ریلی کشور پیش می‌رود. از آغاز عملیات اجرایی تا تخصیص منابع مالی، این پروژه اکنون به یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، روزی که مردم خراسان جنوبی از خواب بیدار می‌شدند و با آرزو به خطوط ریلی شمال و جنوب کشور چشم می‌دوختند، شاید هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که سال‌ها بعد، کریدور راه‌آهن شرق کشور در قلب این استان به تحقق بپیوندد.

اکنون، روزها و شب‌ها در کنار این مسیر، فریادهایی از پیگیری، تلاش و امید در جریان است و مردم شاهد نقطه عطفی در توسعه زیرساخت‌های استان خود هستند.

اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور، موضوعی است که از دهه 80 و پس از تقسیم استان خراسان به یکی از مطالبات اصلی مردم و مسئولان این استان تبدیل شد.

 این پروژه با هدف تکمیل کریدور ریلی شرق کشور و تسهیل حمل و نقل در منطقه آغاز شد. در سال 1387، مجمع نمایندگان استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان طی نامه‌ای به رئیس جمهور وقت درخواست اقدامات جدی در این زمینه را مطرح کردند.

اما پس از کش‌وقوس‌های فراوان، عملیات اجرایی قطعه 16 پروژه راه‌آهن شرق کشور در سال 98 به سمت یونسی با طول 32 کیلومتر آغاز شد. به دنبال آن، در سال 1400، دو مصوبه مهم هیئت وزیران باعث تسریع در تخصیص فاینانس داخلی و خارجی برای تکمیل این پروژه شدند. از آن زمان تاکنون، پیشرفت‌های چشمگیری در اجرای پروژه شاهد بوده‌ایم.

رفع موانع اعتباری و آغاز عملیات اجرایی خط ریلی شرق

یکی از تحولات مهم در روند پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی، رفع موانع اعتباری آن در سال 1402 بود. جواد قناعت، استاندار پیشین خراسان جنوبی، اعلام کرد که موانع اعتباری این پروژه با تأمین منابع مالی از طریق تهاتر نفتی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان با استجازه مفام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی رفع شده است.

در ادامه این روند، رئیس جمهور  شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در سفر مردمی خود به خراسان جنوبی در شهریورماه 1402، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط‌آهن نهبندان - بیرجند - قائن - یونسی را صادر کرد. 

این پروژه بخشی از کریدور شمال-جنوب کشور است که از چابهار تا سرخس امتداد دارد و به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم زیربنایی کشور، موجب توسعه حمل و نقل ریلی و بهبود دسترسی‌های منطقه‌ای خواهد شد.

سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی، در خصوص روند اجرای این پروژه گفت: در طول یک سال گذشته، شاهد رویکردی مثبت و تلاش‌های جمعی برای پیشبرد پروژه راه‌آهن بوده‌ایم. نگرانی‌هایی که در ابتدای پروژه در مورد تعطیلی آن وجود داشت، با پیگیری‌های مستمر و تخصیص اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای ۱۴ قطعه از این پروژه، برطرف شد.

اکنون این پروژه در حال پیشرفت جدی است و امیدواریم با همکاری مسئولان استانی و کشوری، شاهد تکمیل این پروژه مهم در آینده نزدیک باشیم.

پیشرفت در پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی

پروژه راه‌آهن شرق کشور که شامل مسیر چابهار - زاهدان - مشهد است، از زاهدان آغاز شده و به مشهد وصل می‌شود. از مجموع ۹۱۷ کیلومتر طول این پروژه، ۵۷۰ کیلومتر آن در حوزه خراسان جنوبی قرار دارد که برای این بخش از پروژه، قراردادهای اجرایی بسته شده است.

میر محمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در این رابطه گفت: عملیات اجرایی پروژه در قطعات مختلف در حال پیشرفت است. در حال حاضر بیش از ۹۰ دستگاه ماشین‌آلات در پروژه مشغول به کار هستند و ۷۳ دستگاه ابنیه نیز فعال‌اند.

 در سال اول، بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات زیرسازی پروژه حاصل شده است. به ویژه قطعه ۱۴ که ۶۰ کیلومتر طول دارد و هم‌اکنون با پیشرفت ۳۱ درصد در حال اجرا است.

وی همچنین افزود: پروژه راه‌آهن شرق کشور در مقایسه با پروژه‌های مشابه در کشور، پیشرفت قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان که ۶۰۰ کیلومتر طول دارد، پس از ۱۵ سال تنها ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، در حالی که پروژه راه‌آهن شرق کشور در سال اول به ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

حمایت نمایندگان مجلس از پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به اهمیت پروژه‌های زیرساختی در استان، از همکاری‌های نزدیک با مسئولان استان و دولت برای پیشبرد پروژه راه‌آهن سخن گفت: با تلاش‌های مستمر و همکاری‌های جمعی، پروژه راه‌آهن که پیشتر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده بود، اکنون به مسیر صحیح خود بازگشته است. به ویژه در سازمان برنامه، افرادی بودند که تمایلی به پیشرفت این پروژه نداشتند، اما ما موفق شدیم با پیگیری‌های خود، از توقف پروژه جلوگیری کنیم و امروز شاهد ادامه یافتن کار هستیم.

انتهای خبر /

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!