مدیرکل امور بانوان خراسان جنوبی:
شکلگیری جایگاه و الگوی زن توسط حضرت زهرا(س)
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: بعد از پیامبر اکرم (ص)، بهترین زن برای الگوگیری زنان در جهان، دختر پیامبر بود که توانست در سه بعد شخصی، خانوادگی و اجتماعی، الگوی کاملی برای همه تاریخ بشر باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، امروز بیستم جمادی الثانی مصادف با میلاد بزرگ بانوی اسلام و عالم خلقت و آفرینش، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، روزی که در تقویم جمهوری اسلامی ایران بهعنوان روز مادر و زن نامگذاری شد تا فرصتی برای پاسداشت خدمات و از خودگذشتگی همه زنان و مادران فاطمی صفت باشد.
حضرت فاطمه سلام الله علیها سرور زنان عالم؛ بهترین الگو در دختری، همسری و مادری برای جامعه زنان است و امروز بیش از هر زمان دیگری، جامعه ما نیاز به الگوگیری از سیره و منش حضرت زهرا سلام الله علیها دارد.
در همین خصوص و تبیین این موضوع، با فهیمه زنگویی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی به گفتگو نشستیم.
مهمترین و بارزترین قلههای زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها، چه بود؟
اگر به الگوی سوم زن در اسلام که خود حضرت زهرا سلام الله علیها هستند؛ مراجعه و همچنین به توصیههای اسلام در مورد زندگی انسان نگاه کنیم، میبینیم که خداوند انسان را برای عبدالله بودن میخواهد، برای اینکه عبد او باشد، اول و آخر دین همین است و حضرت زهرا سلام الله علیها در زمینه عبادت و عبد بودن در عمل؛ نهفقط در نماز و... قله بودند و دراینخصوص هیچ رقیبی در جهان ندارند.
از طرف دیگر؛ وظیفه دیگر انسان زوجیت، تعامل در خانواده و تشکیل خانواده بهعنوان یکدستور الهی است، همانطور که خداوند در قرآن میفرماید که شما را زوج آفریدیم تا در کنار هم ساکن و مایه آرامش باشید. در این زمینه هم که نگاه کنیم حضرت زهرا سلام الله علیها ازدواجی زیبا، بهموقع، با تمام الگوها و اسلوبهای مطلوب یک ازدواج در اسلام را داشتند که نتیجه آن هم تربیت یک نسل نیکو و بینظیر است. در مادری و سنگر خانواده هم ایشان اعلی بودند.
همچنین در بروز اجتماعی؛ خداوند وظیفه هر انسانی را مجاهده در راه حق و الی الله و باالله قرار داده است که همه آیات قرآن شاید همین پیام را برای ما دارد و به مجاهدت و پایداری در مسیر الهی دعوت میکند. حضرت زهرا سلام الله علیها در این زمینه هم قله، الگو و کامل هستند بطوری که جان خودش را که گرامیترین جان عالم بعد از پیامبر (ص) است را برای جهاد در راه دین خدا، حفظ دین و ولی خدا داد. انسان مجاهده برای اینکه راه را گم نکند، باید بصیر، امامشناس و دشمنشناس باشد که حضرت زهرا سلام الله علیها برای ماندن خط امامت و اسلام جانشان را فدا کردند که واقعا بینظیر است.
حضرت زهرا سلام الله علیها چگونه جایگاه زن را ارتقاء بخشیدند؟
جایگاه زن در جوامع قبل از حضرت زهرا سلام الله علیها چه بود؟ به غیر از زنان معدودی در دوران جاهلیت بودند؛ در ایران، روم، مصر باستان و در سراسر جهان، زنان چه جایگاهی داشتند؟ قطعا هیچجایگاهی نداشتند. حضرت زهرا سلام الله علیها در ارتقاء مقام زن نقش نداشتند؛ بلکه ایشان در شکلگیری و بهوجودآمدن الگوی زن نقش داشت. به غیر از معدود بانوانی که در جایجای جهان مثلا حضرت خدیجه در عربستان الگو بودند، زنان نقش و جایگاه خاصی نداشتند تا اینکه اسلام آمد و مکتبی آورد که پیروان زیادی پیدا کرد و در جهان صدا کرد و توانست خودش را بهصورت یکدستور دینی معرفی کند که در این دستور؛ بهترین زن عالم در اولین قدم و در همان ابتدا برای اثبات همهچیز و تبیین جایگاه زن به وجود آمد. بعد از پیامبر اکرم (ص) بهعنوان اولین و بهترین انسان که ادعای اسلام با او آمد، بهترین زن برای الگوگیری زنان در جهان، دختر پیامبر بود که به وجود آمد و توانست در سه بعد شخصی، خانوادگی و اجتماعی، الگوی کاملی برای همه تاریخ بشر باشد.
برای رفع بدحجابی، چگونه باید عفاف و حجاب فاطمی را در جامعه ترویج و پایدار کرد؟
عفاف و حجب فاطمی باید از یک باور فاطمی منشا بگیرد، همه که نمیتوانند حضرت زهرا سلام الله علیها باشند؛ پس باید برای حجاب چه کرد؟ شاید رعایت حجاب نسبت به قبل از انقلاب و اول انقلاب کمرنگ شده باشد، اما اینکه در رعایت حجاب و پوشش نسبت به جهان پسرفت داشتهایم را قبول ندارم؛ چرا که روند جهان در موضوع حجاب، یک روند بهسرعت رو به پسرفت است.
اما در مورد رفع معضل بیحجابی یا بدحجابی در جامعه، باید عفت و حیا را از حضرت زهرا سلام الله علیها یاد بگیریم. البته عفت و حیای فاطمی ناگهان به وجود نمیآید بلکه باید از روی که فرزندانمان به دنیا میآیند تا روزی که آنها را تحویل اجتماع میدهیم و خودمان از دنیا میرویم، بر عفت و حیای فردی و اجتماعی آنها و همچنین خودمان نظارت داشته باشیم. عفت و حیا دو وجهه دارد؛ اول اینکه مخصوص زن و مرد نیست و در قرآن و روایات، عفت و حیا مربوط به هر دو جنس زن و مرد است که البته یک مسئله ظاهری نیست؛ بلکه مسئله باطنی و آموزشپذیر است. درواقع درست است که انسان در فطرت خود حیا دارد، اما حیای غریزی بهتنهایی کافی نیست و حیای اصلی؛ حیای آموزشپذیر است. هر وقت فرزندان عفت و حیا را در خانه و اجتماع آموزش دیدند، آن روز حجاب هم حفظ خواهد شد.
البته شاید برخیها نخواهند این عفت و حیا را یاد بگیرد که با آنها کاری نداریم، اما در مجموع روح اجتماعی ما هنوز روح عفیف و با حیا است که باید برنامه مدون و صحیحی برای آموزش عفت و حیای فردی و اجتماعی که هرکدام مکانیزم و آموزش خاص خودش را دارد، داشته باشیم. باید برنامههای صحیح و دقیق کوتاهمدت، میان مدت و بلندمدت برای هر دو بعد فردی و اجتماعی در جامعه، خانواده و افراد برنامهریزی کنیم و به مردم آموزش دهیم. اما هماکنون طریقه آموزش عفت و حیا به فرزندان در بعد فردی و همچنین بعد عفت اجتماعی آن چطور است؟ متاسفانه این کوشش را نه از رسانهها، نه از آموزشوپرورش، نه مهد کودکها و نه خانوادهها نمیبینیم و از طرف دیگر چون دشمن بهکار خود و تهاجم فرهنگی ادامه میدهد، شاهد ریزش و کمرنگ شدن رعایت حجاب هستیم. یکی از مظاهر مهم عفت و حیای اجتماعی، حجاب بانوان است، چون به گفته خداوند در قرآن؛ حجاب برای زنان بهتر است تا شناخته شوند، اما اذیت نشوند و این نشان میدهد که حجاب؛ یک مقوله اجتماعی است و کارکرد اجتماعی دارد. باتوجهبه اینکه برخیها هرگز قانون خدا را نمیپذیرند و دشمن هم کار خودش را میکند، باید قوانین اجتماعی وضع شود تا جلوی بیحجابی و بیحیایی گرفته شود.
اهتمام جمهوری اسلامی در توجه به مقام زن و حقوق او چگونه است؟
در اهتمام جمهوری اسلامی به مقوله حجاب و عفاف، همین بس که بهجای الگوهایی که قبل از انقلاب برای زنان مطرح بود، الگویی مثل حضرت زهرا سلام الله علیها موردتوجه است. میبینیم بعد از انقلاب اسلامی زنان مجاهد و مومن فراوانی حضور دارند که الگوی آنها حضرت زهرا سلام الله علیها است. بعد از انقلاب اسلامی هم به طور واضح این الگوگیری را میبینیم، همانطور که مادران و همسران شهدا و همه خانوادههایی که در جنگ تحمیلی کمک و تلاش کردند، در صحنه بودند و مردان را در صحنه جنگ استوار نگهداشتند. بعد از دوران جنگ هم زنان موفق زیادی را میبینیم که با حفظ این الگو کار کردند و توانستند در زمینههای علمی، فرهنگی، سایسی، هنری، اقتصادی و... رشد کنند و در تمام زمینههای مادری، همسری و خانه داری پیشرفت کنند و موفق باشند و با اعتقاد قلبی به دین خداوند و حضرت زهرا سلام الله علیها توانستند کارهایشان را در همه امور پیش ببرند و الگو شوند که این برای ما افتخار است. البته که در ساحت قانونگذاری و سیاستگذاری هم قوانین و سیاستهای خوبی در جهت حمایت از زنان گذاشته شده که هنوز هم جای کار و پیشرفت دارد.
شعار " زن، زندگی، آزادی" چقدر پایه و اساس داشت و آیا واقعا در جهت احقاق حقوق زنان بود؟
" زن، زندگی، آزادی" واقعی چیست؟ این تنها یک شعار بیمبنا و خندهداری است که داده شد، چرا که توجه به زن و زندگی جز بر پایه رعایت حریمهای شرعی، واقعا ممکن نیست. آزادی زن در یک جامعه بیقانون و جامعهای که به کرامت زن و حفظ حرمتهای زن اعتقاد ندارد، یعنی آزادی در جنگل و چون زن موجود لطیفی است، اولین خوراکی و طعمه درندگان در جنگل خواهد بود.
آزادی زن در جامعهای که مردسالار است و زن را کالا یا کارگر ارزان میبیند، زن آزادی ندارد و نمیتواند بگوید که من آزادم و میخواهم به قلهها برسم. دشمنان ما نشان دادند که شعار "زن، زندگی، آزادی" منظورشان آزادی بر مبنای بیبند و باری و بیدر و پیکری است که زن را در یک جهان ترسناکی از عدم حمایتها و بیحرمتیها رها میکند و اسمش را آزادی میگذارند و او هم آزادانه مجبور باشد که خودش از خودش دفاع کند. درحالیکه آزادی باید از بند تن به سمت خداوند باشد و هر آزادی غیر از این؛ آزادی در جنگل ترسناک انسانهای درنده خو است.
سیاستمداران غربی اثبات کردند که آزادی را که برای زنان ما میخواهند؛ حتی آن چیزی که در غرب میبینیم هم نیست و هدف آنها یک آزادی و ایجاد شرایطی مانند شرایط آزادی زنان در سوریه، غزه، افغانستان و... است. آنها حتی آزادی غربی منحط خودشان را هم برای زنان ما نمیخواهند و با خشونت، آدم کشی و هم وطن کشی که در چهره این حرکت و جنبش بود این موضوع را نشان دادند که آزادی وجودی ندارد و واقعیت این شعار؛ بیبند و باری، عریانگری برای بانوان و بهرهوری کالایی از زنان است.
انتهای خبر/٧