حالت تاریک
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی:

صلابت حضرت‌زینب (س) الگویی برای همه زنان دنیا

صلابت حضرت‌زینب (س) الگویی برای همه زنان دنیا

مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی گفت: ایستادگی با صلابت و اقتدار حضرت زینب (س) در برابر یزید زمانه خودش، الگویی برای تمام زنان سرزمین ما و حتی همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، واقعه عاشورا رقم خورد تا سیدالشهداء (ع) به‌واسطه آن اسلام را از تحریف نجات و امتش را اصلاح کند و با همین هدف مشتاقانه به‌جانب شهادت رفت و تمام هستی و خانواده اش را در این مسیر مقدس فدا کرد. اما بعد از این واقعه، آنچه که باعث شد تا عزت و عظمت این واقعه حفظ و اهداف آن تبیین شود، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر‌ام المصائب حضرت زینب سلام الله علیها بود که علی‌رغم به دل داشتن داغ بهترین عزیزانش و تحمل شکنجه خانواده و کودکان در بند اسارت، اما همچنان با اقتدار و پرصلابت ایستاد و از این قیام و اهدافش دفاع و پرده از ظلم و جور یزیدیان برداشت.
بدون شک زنده بودن این قیام پس از ١٤٠٠ سال، مدیون و مرهون این ایستادگی و صبر زینبی است و همچنان حضرت زینب (س) بهترین الگوی زنان مسلمان و آزاده‌خواه جهان است.

در تبیین این مجاهدت‌ها و لزوم الگوبرداری زنان جامعه اسلامی از این شخصیت بی‌نظیر، با فاطمه بصیری پور مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی به گفتگو نشستیم.

 

در خصوص نقش محوری حضرت زینب (س) به‌عنوان یک شخصیت تاثیرگذار در‌واقعه کربلا بفرمایید.

با نزدیک شدن به اربعین حسینی و خلق حماسه عظیم تجدید بیعت با آرمان‌های سیدالشهداء (ع) هر روز شاهد تبلور شکوه و عظمت و پیام‌رسانی کربلا با شور و شعور بیشتری هستیم. در این میان؛ در کنار همه مجاهدت‌ها و رشادت‌های شهدای کربلا که اسلام را زنده و برای همیشه حفظ کرد و مصداق بارز و عینی از هیهات مناالذله سیدالشهداء (ع) است، یکی از پیام‌های بزرگ اربعین و خیل عظیم شیعیان در پیاده‌روی بزرگ اربعین، احیای امر‌به‌معروف و نهی از منکر است که در جامعه امروز بیشتر از همیشه لازم است تا مثل همه پیام‌های عاشورا زنده نگه داشته شود.
در کنار همه رشادت‌ها و مجاهدت‌هایی که در طول تاریخ روایت شده است، تمام عاشورا و تمام پیام‌رسانی مکتب سیدالشهداء (ع) در گرو تلاش‌های بزرگ بانویی بود که پیام عاشورا را به نحو احسن تبیین کرد و در طول تاریخ زنده نگه داشت. اگر حضرت زینب (س) نبود و روایت کربلا به معنای واقعی آن هم با صلابت و عظمت و اقتدار بیان نمی‌شد، شاید عاشورا به نحو دیگری توسط معاندین تحریف می‌شد. اما حضرت زینب (س) این رسالتی را که برعهده اش بود را به زیبایی بیان کرد و بعد از واقعه عاشورا و در جریان اسارت و تحمل همه سختی‌ها و مشکلات، فقط در یک جمله فرمود که چیزی جز زیبایی ندیدم. این در حالی است که حضرت زینب (س)‌ام المصائب است و بیشترین مشکلات را تحمل و بهترین عزیزان خود را در راه اسلام فدا کرده است.
ایستادگی با صلابت و اقتدار حضرت زینب (س) در برابر یزید زمانه خودش، الگویی برای تمام زنان سرزمین ما و حتی همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان است، هر کسی که عزت، اقتدار و هیبت زنانه برایش ارزشمند است، حضرت زینب (س) الگوی تمام‌عیار شجاعت، کرامت، جهاد تبیین و روایتگری صحیح ارزش‌های اسلام و قرآن است.

زنان جمهوری اسلامی چگونه از حضرت زینب (س) الگو گرفته‌اند؟
زنان جمهوری اسلامی نیز با تاسی به حضرت زینب (س) و الگو گرفتن از سیره او، نقش‌آفرینی ارزش‌مندی در مبارزات قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و در طول دوران ٨ سال دفاع مقدس داشتند و در تمام عرصه‌هایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی نیاز به پشتیبانی، دفاع و حمایت داشت، زنان در عرصه بودند و شاهد نقش پررنگ آنان در جریانات سیاسی، انتخابات‌ها، تظاهرات‌ها، راهپیمایی‌ها، موضع‌گیری درست در دفاع از مظلومین عالم بوده‌ایم.
در جمهوری اسلامی زنان به خوبی ایفای نقش کرده و پای ارزش‌های انقلاب ایستاده‌اند و در عرصه هستند، خوشبختانه تاکنون شاهد نقش‌آفرینی بزرگ بانوان ایرانی در طول دوران تاریخ این کشور بوده‌ایم، از‌جمله دوران دفاع مقدس با امداد و نجات، پشتیبانی جنگ، پشتیباتنی از رزمندگان و خانواده‌هایشان و حتی جنگیدن در عرصه نبرد و دوشادوش با مردان با دشمن جنگیده‌اند.
همچنین در فتنه‌ها و موضوعاتی که بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس برای کشور به وجود آمده است، زنان همیشه با بصیرت پای کار بوده‌اند که یکی از این عرصه‌ها؛ عرصه جهاد تبیین است که زنان سعی کرده‌اند؛ خودشان، خانواده‌هایشان و فرزندانشان به میدان بیایند و به نحو احسن دفاع کنند.
در جمهوری اسلامی نقش زنان در مباحث علمی، پژوهشی، آموزشی و دانشگاهی نیز بسیار برجسته است و حضور بانوان در مشاغل مختلف، عرصه اقتصاد مقاومتی و حتی مشاغل اداری بسیار چشمگیر و پررنگ است که با زمان قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. همچنین کرامت امروز زنان جمهوری اسلامی با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و نشان از این دارد که امروز زنان ما با سیره و مکتب زینبی ایفای نقش کرده و می‌کنند.
نقش زنان جمهوری اسلامی در حمایت از مقاومت زنان و کودکان غزه و دفاع زنان جهان اسلام از جهه مقاومت نیز بی‌بدیل و نشات گرفته از ایستادگی و مقاومت مکتب حضرت زینب (س) است.

برای تداوم مکتب حضرت زینب (س)، چه وظیفه‌ای داریم؟
همانطور که زنان تاکنون همیشه در صحنه بوده‌اند، امروز نیز نیاز است که در همه عرصه‌ها پیشرو باشند. از‌جمله عرصه جهاد تبیین که فرمان رهبر انقلاب اسلامی است، زنان ما باید با جهاد تبیین، روایتگری صحیح، ممانعت از تحریف واقعیت‌ها به‌ویژه برای بیان واقعیت‌های انقلاب، شجاعت دلاورمردان دفاع مقدس و مدافعان حرم، مجاهدت شیرزنانی مثل خانم دباغ که از فرماندهان سپاه کشور بود و پیشینه مبارزاتی قوی هم در قبل و بعد از انقلاب دارد و امثال این بانوان به‌عنوان الگو‌های طراز انقلاب اسلامی، موثر باشند. در‌واقع بیان و روایت مجاهدت‌ها و شجاعت این زنان؛ با حفظ حجاب، عفت و کرامت زنانه اما در بالا‌ترین جایگاه‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی می‌تواند الگوی موثر و مفیدی در ادامه مکتب حضرت زینب (س) باشد.

مهم‌ترین پیام عاشورا که زنان باید برای احیای آن تلاش کنند، چیست؟
سیدالشهدا (ع) فرمود که من برای احیای دین امتم قیام کردم و اکنون یکی از مهم‌ترین اهداف این قیام که اربعین آن را برای ما زنده‌تر می‌کند، امر‌به‌معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک واجب شرعی است. امروز همه ما وظیفه داریم برای تحقق جامعه سالم و محله سالم و همچنین برای اینکه بتوانیم در جهت تمدن‌سازی نوین اسلامی و تحقق سبک زندگی فاطمی قدم برداریم، امر‌به‌معروف و نهی از منکر را احیا و انجام دهیم. در‌واقع امربه معروف و نهی از منکر باعث نشر خوبی‌ها در جامعه، زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا و لبیکی در جهت اهداف سیدالشهدا (ع) و اربعین است.
بحث اقامه نماز، استکبارستیزی، مقاومت در برابر زورگویان، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی دشمنان، ولایت‌مداری و پای کار ولایت بودن از دیگر پیام‌های عاشورا است که در این خصوص باید با الگوگیری از همرزمان سیدالشهدا (ع) بخصوص حضرت عباس (ع) و حضرت زینب (س) به‌عنوان بانویی که نه‌تنها فقط خواهر امام حسین (ع) بلکه بانویی بود که به معنای واقعی امامت و ولایت را پذیرفته بود و در کنار ولی زمان خود ایستاد و دفاع کرد، پیش رفت.
امروز ما و همه زنان سرزمین ما وظیفه داریم که زینب گونه؛ با تبعیت محض از ولایت مطلقه فقیه، پشتیبان ولایت بوده و فرامین رهبر انقلاب را بشناسیم و آن را برای نسل جوان تحلیل و تبیین کنیم و به بیان روایت‌های انقلاب بپردازیم. خوشبختانه همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند؛ هم‌اکنون جمهوری اسلامی به سمت قله‌های موفقیت در حرکت و نزدیک قله است، پس با تلاش همه‌جانبه، همراهی، بصیرت، هوشیاری، دشمن‌شناسی، حضور به موقع در صحنه‌های انقلاب، دفاع از مظلومین عالم و جبهه مقاومت می‌توانیم در بالا‌ترین پله‌ها بایستیم تا تمدن نوین اسلامی که چشم‌انداز ترسیم کرده رهبر انقلاب است، محقق شود.
درمجموعه بسیج جامعه زنان استان نیز، تحقق سبک زندگی فاطمی شعار محوری است که با همه مولفه‌های ولایت‌مداری، نجابت، کرامت، تبیین الگوی سوم زن مسلمان، تحقق زندگی اسلامی و خانواده متعالی دنبال می‌شود و امیدواریم با نهادینه‌سازی، ترویج و تبیین این مولفه‌ها در سطح جامعه بتوانیم حرکت کرده و سبک زندگی فاطمی و زینبی را در جهان به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از