
در گفتگو با خاورستان عنوان شد؛
فرودگاه بیرجند؛ قربانی بیتوجهی و وعدههای بیعمل
نبود پروازهای منظم، ضعف زیرساختها و عدم حمایت واقعی از شرکتهای هواپیمایی، فرودگاه بیرجند را با چالشهایی جدی مواجه کرده؛ تا جاییکه فعالان این حوزه، حمایتهای مسئولان را صرفاً در حد حرف میدانند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، فرودگاهها بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل هوایی، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، گردشگری و ارتباطی مناطق مختلف کشور ایفا میکنند.
در این میان، فرودگاه بیرجند بهعنوان یکی از فرودگاههای مهم شرق کشور، با مشکلات متعددی در زمینه پروازهای منظم، کمبود تعداد پروازها و نبود حمایت مؤثر از شرکتهای هواپیمایی فعال مواجه است
محمد بهمنش درخصوص مشکلات فرودگاه بیرجند، کمبود و کنسلی پروازها در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اظهار کرد: متاسفانه فرودگاه بیرجند همیشه نیازمند افزایش پروازها بوده است.
وی با بیان اینکه قطعا بهترین وضعیت پروازها زمانی خواهد بود که حداقل دو پرواز در شبانهروز در این فرودگاه انجام شود، افزود: تعداد صندلی که طی این دو پرواز میتواند پوشش داده شود، حداقل ۳۰۰ صندلی رفتوبرگشت است، یعنی حداقل ۱۵۰ صندلی برای مسیر تهران- بیرجند و ۱۵۰ صندلی برای مسیر بیرجند- تهران.
او بیان کرد: درواقع اگر این دو پرواز که البته حداقل پرواز مورد نیاز استان است، در مجموع ظرفیت ۳۰۰ صندلی را پاسخگو باشد، تقریبا نیازهای اولیه استان را پوشش خواهد داد.
نماینده شرکت هواپیمایی پارسایر در خراسانجنوبی گفت: متاسفانه با وجود تعداد پروازهای حداقلی در فرودگاه بیرجند، برخی از آنها به دلیل مشکلات عدیده ازجمله مشکلات مرتبط با خود ایرلاینها، مشکلات فنی و بعضا مشکلات جوی و... لغو میشود.
مشکلات زیرساختی و نبود شرکت خدمات فرودگاهی خصوصی علت کنسلی پروازها
بهمنش بیان کرد: از طرفی، یکی از دلایل دیگر لغو این پروازها مشکلات زیرساختی در فرودگاه بیرجند است، متاسفانه امروز فقط یک شرکت خدمات فرودگاهی به نام ایران ایر داریم که این شرکت هم به دلیل مشکلاتی ازجمله تعداد نیروی متخصص کمدر بیرجند و شیفتهای کاری طولانی با مشکل مواجه بوده است، بطوری که حداقل طی ده سال گذشته، کارکنان آن بهصورت مکرر از این که باید پروازها حتما در یک زمان خاص انجام شود، شاکی بودند. قطعا یک ایرلاین هم باتوجهبه برنامهریزیهای کلان کشوری که دارد نمیتواند بر اساس خواستههای شرکت خدمات فرودگاهی در بیرجند، برنامههای پروازی اش در کل کشور را تغییر دهد. بر همین اساس همیشه شاهد لغو برخی از این پروازها هستیم.
وی ادامه داد: یک از دلایل دیگر لغو پروازها هم ممکن است وجود مشکلات و بحثهای قراردادی و مالی شرکتهای هواپیمایی با ایران ایر باشد، درواقع وقتی که ما یک شرکت خدمات فرودگاهی در بیرجند داریم که باز برخی از شرکتهای هواپیمایی هم با آن مشکل دارند، باعث میشود که این شرکتها تمایلی برای برقراری پرواز در فرودگاه بیرجند نداشته باشند.
او افزود: متاسفانه نبود شرکت خدمات فرودگاهی خصوصی و وجود مشکلاتی با تنها شرکت هندلینگ پروازها در بیرجند، یکی از بزرگترین چالشهای ما در فرودگاه بیرجند است.
هیچ مشوقی در حوزه پروازی وجود ندارد
این فعال حوزه گردشگری و هواپیمایی در خراسانجنوبی اظهار کرد: در حوزه گردشگری نیز قطعا در زمینه برنامهریزی تورهای مختلف، حملونقل هوایی و پروازی یکی از بهترین گزینههای مورد نظر تور گردانان است. اما متاسفانه کنسل شدن یا نبود پروازها بخصوص در زمان تعطیلات که فضا برای حضور گردشگر وجود دارد، تاثیر منفی و مستقیمی در برنامهریزی تورها خواهد داشت.
وی تصریح کرد: دراینخصوص باید به زیرساختهای حوزه هوانوردی فکر کرده و این سوال را مطرح کنیم که استان طی ۱۵ سال گذشته چه مشوقهایی برای حضور ایرلاینها و برنامهریزی پرواز داشته است؟ چه سرمایهگذاریها و چه مشوقهایی دراینخصوص دیده شده است؟
بهمنش تاکید کرد: تقریبا تا آنجایی که من اطلاع دارم، هیچ مشوقی وجود نداشته و وضعیت موجود برخلاف چیزی است که در استانهای دیگر اتفاق افتاده است. درواقع ما میخواهیم هیچ مشوقی ندهیم و پرواز هم داشته باشیم.
او گفت: پروازهایی هم که تاکنون برنامهریزی شده است، یا سیاسی بوده و یا اینکه توسط شرکت سایه سیر شرق بهعنوان تنها چارتر کننده پروازهای استان که البته متعلق به خودم است، برنامهریزی شده است که این هم با سرمایه شخصی خودم انجام شده و تاکنون هیچ کمکی توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی در استان برای توسعه پروازها اختصاص داده نشده است.
بهمنش با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بیان کرد: تنها بخشی که میتواند در حوزه افزایش پروازها و تداوم و پایداری آنها نقش موثری داشته باشد، بخش خصوصی است که در این مورد باید همانطور که استان در تمامی صنایع و حوزههای خدماتی وارد شده و تسهیلات ویژهای را در قالب تبصره ۱۸ برای اشتغالزایی در نظر میگیرد، برای حوزه پروازی هم این تسهیلات را در نظر بگیرد، چرا که قطعا حوزه پروازی هم جزو حوزههای زیرساختی توسعه استان است.
افزایش پروازها برای مسئولین اهمیتی ندارد
مدیر شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری سایه سیر شرق گفت: سوالی که مطرح است این است که اصلا چرا طی سالهای اخیر و علیرغم مکاتبات فراوان با مسئولین، این موضوع دنبال نشده است؟ درواقع تصور بنده این است که موضوع افزایش پروازها برا مسئولان اهمیتی ندارد و از طرف دیگر آن چیزی که در رسانهها عنوان میکنند با چیزی که در عمل انجام میدهند، کاملا متفاوت و مخالف بوده است.
وی تاکید کرد: این در حالی است که حمایت کلامی و وعدهها در حوزه پروازی استان، کاری را از پیش نمیبرد و قطعا مشکل اصلی عدم توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی در استان نیز همین است.
او ادامه داد: اولین و تنها ایرلاینی که در خراسان جنوبی بهعنوان یک شرکت هواپیمایی ثبت شده، شرکت هواپیمایی کبیر است که متاسفانه از سال ۱۳۹۷ تاکنون، هیچ حمایتی از این شرکت نشده و از طرف دیگر وجود یک سری موازیکاریها از سوی بخش خصوصی و همچنین بخش دولتی، باعث شد تا بهرهبرداری و خرید هواپیما توسط این شرکت به انجام نرسد.
بهمنش بیان کرد: امیدواریم که مسئولین استان در آینده نزدیک؛ نه در حد حرف، بلکه در عمل پای کار بیایند و همانطور که به صنایع دیگر کمک میکنند، صنعت هوانوردی استان را هم موردتوجه قرار داده و به توسعه آن بها بدهند.
انتهای پیام/۷
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!