حالت تاریک
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

مسجد به عنوان رکن تربیتی در مباحث آموزشی تعریف شود

مسجد به عنوان رکن تربیتی در مباحث آموزشی تعریف شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه در مقابل احیای کارکردها مسجد مسئول هستیم و فرهنگ همراهی با مسجد باید در جامعه نهادینه شود، گفت: مسجد به عنوان رکن تربیتی باید در مباحث آموزشی تعریف شود.

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان با اشاره به جایگاه مسجد در تحقق جامعه اسلامی گفت: با توجه به اینکه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند:«دنيا مسجد دوستان خدا است»؛ اصل این است که همه جا اتصال بین بنده و خدا در حد بالا وجود داشته باشد ولی به لحاظ مکانی، خداوند مسجد را قرار داده است.

وی افزود: مسجد به لحاظ فضای ملکوتی و تقدسی که دارد خود به خود می‌تواند محل تربیت انسان باشد یا به تعبیری محل تربیت انسان است.

حجت الاسلام سالاری مکی با اشاره به کارکردهای مسجد در حکومت نبوی، یادآور شد: نخستین اقدام پیامبر (ص) موقعی که در مدینه حکومت تشکیل دادند تأسیس مسجد بود تا کانون تمام فعالیت‌ها ایشان باشد در همین راستا فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی نیز در این مکان مقدس ظهور و بروز پیدا کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از آسیب‌ها این است که مسجد را خود به خود از محوریت اصلی آن به خاطر نهادهای مختلفی از جمله بسیج، کانون فرهنگی و هنری، هیئت، مرکز نیکوکاری و ... خارج کنیم. باید کارکرد همه این نهادها با محوریت مسجد قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در اسلام بر تقدس مسجد تأکید شده است، گفت: مساجد ما علاوه بر اینکه محل عبادت، نماز و دعا است باید به محور فعالیت‌های اجتماعی، دینی و فرهنگی در جامعه تبدیل بشود و مردم مسجد را به عنوان محور فعالیت‌های خودشان قرار بدهند.

حجت الاسلام سالاری مکی بیان کرد: متاسفانه بیشتر به رنگ و لعاب و نمای ظاهری مساجد پرداخته می‌شود در حالی که بهتر است کارکرد مسجد را قوی‌تر کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه امام جماعت اصلی‌ترین رکن هر مسجد است، تصریح کرد: متاسفانه مساجد ما آن تراز اصلی را در بحث اینکه امام جماعت تمام مهارت‌های مدیریت تربیتی، فرهنگی و کنشگری اجتماعی را داشته باشد، ندارند.

وی بیان کرد: مسجد باید مانند چشمه همه جوشان به‌گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند اگر فعالیت‌های آن مسجد نباشد یک خلأ در زندگی آنان اتفاق افتاده است یا اگر به عنوان مثال یک هفته مسجد نرفت احساس ضرر کنند.

حجت الاسلام سالاری مکی با اشاره به اینکه همه در مقابل احیای کارکردها مسجد مسئول هستیم و فرهنگ همراهی با مسجد باید در جامعه نهادینه شود، گفت: اگر مسجدی موفق است چون کار جمعی با محوریت امام جماعت انجام می‌دهند و همه این احساس مسئولیت را در قبال مسجد دارند و مسجد هم این احساس مسئولیت را در قبال تک تک افراد محله دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مسجد موفق برای جذب تک تک افراد محله برنامه دارد، افزود: موضوع مدیریت و مدیریت فرهنگی مسجد باید جزو آموزش‌های مجموعه‌ها از جمله بسیج، آموزش و پرورش، حوزه علمیه و ... قرار بگیرد.

وی در پایان تأکید کرد: مسجد به عنوان رکن تربیتی باید در مباحث آموزشی تعریف شود.

 

انتهای پیام/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از