حالت تاریک
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

نمونه‌های مشکوک به تب‌دنگی در خراسان‌جنوبی منفی شد

نمونه‌های مشکوک به تب‌دنگی در خراسان‌جنوبی منفی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای امسال ۹ مورد مشکوک به تب دنگی در استان شناسایی شد و با انجام تست سریع، نمونه همه این بیماران منفی شده است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، مجید شایسته روز شنبه در نشست خبری بیماری‌های مشترک انسان و حیوان با محوریت تب دنگی گفت: اکنون پشه آئدس مهاجم و بیمار مبتلا به تب دنگی در استان نداریم و اقدامات حشره شناسی برای صید پشه انجام شده است.

وی افزود: امسال بیماری‌های منتقل از ناقلان جدی‌تر شده است و ۱۶۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان تاکنون شناسایی شده که روز به روز در حال افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تب دنگی می‌تواند منجر به اپیدمی ناگهانی شود ادامه داد: چهار بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا توسط پشه آئدس قابل انتقال است و هیچ کدام واکسن و درمان قطعی ندارد.

وی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته بیماری تب دنگی ۳۰ برابر شده است تصریح کرد: با توجه به هم مرز بودن ایران با افغانستان و پاکستان، از سوی دیگر عربستان که بیماری آندمیک (بومی) شده و گاهی پرواز مستقیم از جده داریم، خطر جدی است.

شایسته بیان کرد: بر اساس آخرین آمار امسال ۱۵۰ مورد بیمار تب دنگی در کشور شناسایی شده که ۱۲ مورد آن انتقال محلی بوده و بقیه به کشور وارد شده و یک فوتی در پی داشته است.

وی با بیان اینکه پشه آئدس در هرمزگان، بوشهر، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است عنوان کرد: بیماری چیکونگونیا هم در بیش از ۱۰۰ کشور گزارش شده و در ایران طی ۲ سال اخیر مواردی از ابتلا داشتیم.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به ویژه بیماری‌های آندمیک استان مانند تب مالت، حیوان گزیدگی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سالک، ارتقای سطح سواد سلامت جامعه از قبیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آشنایی با راه‌های انتقال بیماری، پیشگیری و درمان آن ضرورت دارد.

قابل ذکر است؛ «تب دنگی» توسط ویروس دنگی (DEN) از پشه ناقل آئدس (پشه ببری) به انسان منتقل می‌شود و برخلاف اکثر پشه‌ها، آئدس فقط در طول روز نیش می‌زند و اوج گزش‌های آن در اوایل صبح و عصر قبل از غروب است.

محل پیدایش و سکونت اولیه این پشه ابتدا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا بود که باتوجه به توسعه فعالیت‌های انسانی، دامنه پراکنش این پشه در سایر نقاط جهان نیز گسترش یافت.

آئدس در زبان لاتین (یونانی باستان) به معنای «ناخوشایند» است و پشه‌های آئدس از نظر شکل‌شناسی متمایز و دارای لکه‌های سیاه و سفید قابل توجهی روی بدن و پاهای خود هستند.

تب دنگی دارای علائمی چون با تب، بثورات پوستی، سردرد شدید و درد طاقت‌فرسا در عضلات و مفاصل مشخص می‌شود که نام آن را «تب شکستن استخوان» نیز می‌نامند و آثار بالینی آن پنج تا هشت روز پس از نیش پشه آلوده ایجاد و اغلب پس از طی یک دوره خفیف در حدود یک هفته منجر به بهبودی کامل می‌شود.

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) از مارس سال ۲۰۲۳، تب دنگی در بیش از ۱۰۰ کشور گزارش شد و در حال حاضر طبق تخمین این سازمان چهار میلیارد نفر در معرض خطر عفونت دنگی هستند، هرچند تخمین میزان کامل ابتلا به این بیماری دشوار است، زیرا بسیاری از موارد آن خفیف هستند و به درستی تشخیص داده نمی‌شود.

اولین بار به عنوان عوارض تب دنگی در سال ۱۹۵۴ مشاهده شد و در سال ۲۰۱۳، تخمین زده شد که سالانه ۳۹۰ میلیون عفونت دنگی در دنیا اتفاق می‌افتد، که ۵۰۰ هزار مورد از این علائم شدید و ۲۵ هزار مورد نیز مرگ و میر ناشی از ابتلا به تب دنگی را نشان می‌دهد.

انتهای خبر/10

 

نمونه‌های مشکوک به تب‌دنگی در خراسان‌جنوبی منفی شد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از