
خاورستان گزارش می دهد؛
پیشرفت ۹۰ درصدی محور فرامرزی ماهیرود – فراه
عملیات احداث جاده ۱۲۰ کیلومتری ماهِیرود – فراه افغانستان که از اوایل دهه ۸۰ آغاز شده بود، با وجود چالشهای متعدد، اکنون به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده و در مسیر تکمیل قرار دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، ساخت مسیر ترانزیتی ماهیرود -فراه که به کاهش بیش از ۴۰۰ کیلومتری مسیر حملونقل از بندرعباس و چابهار به افغانستان و آسیای میانه منجر میشود، از دو دهه پیش توسط ایران کلید خورد.
۶۰ کیلومتر از این جاده در دهه ۸۰ به پایان رسید، اما به دلیل مشکلات امنیتی، درگیریهای داخلی افغانستان و پاندمی کرونا، ادامه پروژه با تأخیر مواجه شد.
با این حال، از سال ۱۳۹۶ تلاشها برای تکمیل ۶۰ کیلومتر باقیمانده مجدداً آغاز شد.
اما بخش آسفالتشده در دهه ۸۰ نیز به دلیل بار ترافیکی بالا و استهلاک، نیاز به ترمیم و روکش مجدد دارد.
نقش حیاتی جاده در ترانزیت و اقتصاد منطقه
کارشناسان حوزه راه و شهرسازی خراسان جنوبی معتقدند که این محور، استانهای جنوبی و شرقی ایران را به شاهراه حلقوی افغانستان متصل کرده و مسیر ترانزیت کالا را اقتصادیتر میکند.
از سوی دیگر، بیش از دو سوم جمعیت افغانستان در حاشیه این شاهراه ساکن هستند که اهمیت این مسیر را دوچندان میکند.
همچنین مرز ۴۳۱ کیلومتری خراسان جنوبی با افغانستان فرصت مناسبی برای تقویت تجارت و صادرات کالا به این کشور فراهم میآورد.
معبر ماهیرود نیز تنها گذرگاه رسمی مورد تأیید دولت افغانستان در این منطقه محسوب میشود.
با توجه به اهمیت این پروژه، در ۲۴ بهمنماه سفیر ایران در افغانستان همراه با سرکنسول ایران در هرات از این جاده بازدید کرده و سپس به خراسان جنوبی سفر کردند.
روز بعد نیز نشستی با هدف بررسی فرصتهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان با افغانستان برگزار شد.
علیرضا بیدگلی، سفیر ایران در کابل، با اشاره به تکمیل ۸۵ درصدی مسیر، بر ضرورت همکاری بیشتر برای تسریع در اجرای پروژه تأکید کرد.
سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی، خواستار توجه ویژه وزارت امور خارجه برای تسریع در تکمیل این محور شد.
مشارکت پیمانکاران بومی و هدفگذاری برای بهرهبرداری نهایی
میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، درباره وضعیت کنونی پروژه گفت: این جاده بخش مهمی از شاهراه حلقوی افغانستان است که دو سوم جمعیت این کشور، از جمله ساکنان مزارشریف، هرات، قندهار و کابل، از آن استفاده میکنند.
وی ادامه داد: پیمانکاران بومی افغان در این پروژه فعال هستند و پیمانکاران خراسان جنوبی نیز به عنوان پیمانکاران دوم همکاری میکنند.
به گفته مودی، تاکنون ۲۰ کیلومتر از ۶۰ کیلومتر باقیمانده آسفالت شده است و در صورت تأمین منابع مالی کافی، تا یک سال آینده، کل پروژه تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید.
این جاده علاوه بر تسهیل ترانزیت و افزایش امنیت منطقه، جایگاه مرزی ماهیرود را تثبیت کرده و به توسعه اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد.
انتهای خبر/