حالت تاریک

کاروان نمادین نینوا در بیرجند به حرکت درآمد

کاروان نمادین نینوا در بیرجند به حرکت درآمد

همزمان با دومین روز از ماه محرم، کاروان نمادین نینوا به همت هیئت محبان الزهرا(س) در خیابان های شهر بیرجند به حرکت در آمد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، دگربار محرم آمد و بَزم پرشور و شعور سیدالشهدا(ع) در دل مومنان آغاز شد، محّرمی که زمان بالیدن است، نه تنها نالیدن، مُحرمی که هنگامه خوب نگریستن است و نه تنها خوب گریستن، براستی عشق حسین(ع) گران‌قدرترین عشق جهان و زیر علمش امن‌ترین جای جهان است. 

براستی این چه رازی است که با جود قرن‌ها تکرار خاطراتش، هنوز تکراری نشده و این چه شوری است که یاد حسین(ع) همه ساله در عالم برپا می‌کند و جهان را یکسره در غوغای کربلا فرو می‌برد.

«باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است/ باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین/ بی‌‌نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است»

امروز قافله‌سالار دشت کربلا به همراه اهل بیتش راهی سرزمین نینوا شد که با این ورود بانگ عزا در جهان اسلام به صدا درآمد به همین واسطه کاروان نمادین نینوا امروز دوشنبه همزمان با دومین روز از ماه محرم، منزل به منزل در شهر بیرجند چرخید و گشت تا اعلام کند که ماه عزای حسین (ع) آمد. 

در این کاروان حدود ۲۰۰ نفر در نقش‌های مختلف از جمله علمدار، پرچم‌دار، دمام زن، ساربان، محمل‌دار و پیاده نظام ایفای نقش کردند. گهواره حضرت علی اصغر(ع) و کجاوه‌هایی برای نشان دادن کاروان امام حسین(ع) در سرزمین کربلا در این کاروان نمایش داده شده است.

چند روزی دیگر از قافله‌سالار این کاروان و بزرگ‌مردان آن خبری نیست و در روز عاشورا تنها زینب(س) می‌ماند و غمی سترگ، خیمه‌های سوخته، تن‌های پاره پاره و به گوش جهانیان رساندن این غم عظما. 

امروز در گوشه گوشه شهر بیرجند نوای کاروان نینوا پیچید تا همه خبردار شوند که قافله‌سالار کربلا چرا پا به سرزمین بلا گذاشت و فرزندان از مادر و پدر بپرسند که چه گذشت بر این کاروانیان و آن‌ها بگویند از رازهای آن.

همه شهر همنوا شدند با کاروان نینوا تا مرهمی باشند بر دل پر خون زینب(ع) و یتیمان برادر زینب(ع). 

گفتنی است، این کاروان هر سال به همت هیأت محبان الزهرا(س) بیرجند در روز دوم محرم که مصادف با ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای کربلاست در خیابانهای این شهر به حرکت در می‌آید.

به نقل از منابع تاریخی، دوم محرم سال ۶۱ قمرى امام حسین علیه‌السلام به  کربلا رسید اسب از حرکت ایستاد به مرکب دیگر تا هفت مرکب سوار شد هیچکدام حرکت نکرد امام فرمود (براى افهام حاضرین) این زمین چه نام دارد عرض شد غاضریّه - ماریه - نینوا - شاطى الفرات - کربلا، حضرت آهى از دل برآود و فرمود توقف کنید همین جا مردان ما شهید و خون ما ریخته و حرم ما اسیر مى‌گردد قبر ما زیارتگاه شود اینست همان نقطه‌ای که جدّم براى انجام وظیفه به من وعده کرده است.

در جلد سوم کشکول بحرانى آمده: امام کربلا را چهار میل در چهار میل به شصت هزار درهم خرید و به ایشان یعنى اهل نینوى و غاضریّه داد و شرط کرد مردم را به این قبر راهنمائى و سه روز زوّار را مهمان کنند.

همزمان با ورود امام به کربلا حرّ بن یزید به کربلا وارد شد نامه‌اى از عبیدالله دریافت نمود که هر جا امام فرود آمد او را در سختى قرار دهد.

 

انتهای خبر/10

کاروان نمادین نینوا در بیرجند به حرکت درآمد
کاروان نمادین نینوا در بیرجند به حرکت درآمد
کاروان نمادین نینوا در بیرجند به حرکت درآمد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از