حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

بحارالانوار علامه مجلسی دایرة‌المعارف شیعه

بحارالانوار علامه مجلسی دایرة‌المعارف شیعه

در میان آثار گران سنگ علامه مجلسی، مجموعه عظیم بحارالانوار که به حق دایرة المعارف بزرگ شیعه است که بیش از دیگر آثار وی موجب شهرت او شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، امروز ۳۰ مرداد به نام روز بزرگداشت علامه محمدباقر مجلسی نام‌گذاری شده است. علامه در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه تخصص داشت و به نگارش آثاری در این زمینه‌ها پرداخت، او نویسنده‌ای بسیار پر کار بود و بر اساس برخی محاسبات، در طول حیات علمی خود به طور متوسط روزانه ۶۷ سطر می‌نوشت که هر سطر به طور متوسط ۵۰ کلمه داشته است.

علامه مجلسی بیش از هر چیز به نگارش مجموعه‌های حدیثی علاقه داشت و از میان کتاب‌های او «بحارالانوار»‌ که مجموعه بزرگی از احادیث امامان شیعه است،‌ بیش از همه شهرت دارد.

محمد باقر مجلسی به خاطر کلام زیبا و اشعار دلنشین و رفتار و گفتار نیکو در محافل و مجالس به مجلسی لقب یافته بود و خاندان عالی قدر آنان نیز بدین نام شهرت یافته بودند.

ملا محمدباقر مجلسی فرزند ملا محمدتقی مجلسی، در سال ۱۰۳۷ ق در اصفهان‏ زاده شد و در سال ۱۱۱۰ ق، در همان شهر چشم از جهان فرو بست. او به «مجلسی دوم» و پدر بزرگوارش به «مجلسی اول» مشهور است و هر دو در شمار دانشمندان بزرگ شیعه می‏ باشند.

علامه محمد باقر مجلسی از بزرگ‏ترین عالمان شیعه است که خدمات گوناگون و فراوانی به جهان اسلام و مذهب تشیع کرده است. از جمله خدمات فرهنگی و دینی او تألیف کتاب‏های بسیاری در موضوعات مختلف دینی به دو زبان فارسی و عربی است. امّا در میان آثار گران سنگ علامه مجلسی، مجموعه عظیم بحارالانوار که به حق دایرة المعارف بزرگ شیعه است  بیش از دیگر آثار وی موجب شهرت او شده است.

وی به دلیل همکاری با حکومت صفویان و نقش بارز سیاسی و اجتماعی‌اش در آن دوران از شهرت زیادی برخوردار است، وی منتقد صوفیه بود و با تصوف خانقاهی مخالفت می‌ورزید و در دوران سلطنت شاه سلیمان صفوی به مقام «شیخ‌الاسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود.

ایشان در دربار شاه بسیار بُرِش داشتند و برای پیشرفت شیعه، آباد کردن اماکن مذهبی و کمک به مستضعفین استفاده می‌کردند‌.

نقل شده که عالمی از خراسان که با ملامحمدتقی مجلسی رفاقت داشت، به عتبات عالیات مشرف شد، در بازگشت شبی در خواب دید که در خانه‌ای است که رسول خدا(ص) و دوازده امام حضور دارند و همگی به ترتیب نشسته‌اند و بعد از امام عصر(عج) او نشسته است، در این موقع پدر علامه مجلسی با شیشه گلابی وارد شد و رسول خدا(ص) و امامان(ع) از آن استعمال کردند، سپس پدر علامه مجلسی رفت و با قنداقی در دست برگشت و آن را خدمت رسول خدا(ص) برد و گفت: برای این طفل دعا کنید که خداوند او را مبلغ دین گرداند، حضرت رسول خدا(ص) برای آن کودک دعا کردند سپس قنداقه را به دست حضرت علی(ع) دادند و او هم دعا کرد و به ترتیب همه امامان دعا کردند و در آخر این سید خراسانی هم دعا کرد.

وقتی خراسانی از خواب بیدار شد، به طرف اصفهان حرکت کرد و خدمت ملامحمدتقی مجلسی شد ملامحمدتقی رفت و ابتدا شیشه گلابی آورد و خراسانی را خوشبو کرد و سپس رفت و قنداقه‌ای آورد و گفت: این کودک امروز متولد شده است برایش دعا کنید! خراسانی خوابش را برای ملامحمدتقی تعریف کرد.

گویند جزیره‌ای در کنار جزایر کفر بود که همه اهل آن جزیره مسلمان شده بودند و علت اسلام آوردن خود را این‌طور گفتند که کتاب «حق‌الیقین» علامه مجلسی به دست ما رسید و با خواندن آن پی به حقانیت دین اسلام بردیم و مسلمان شدیم.

گویند شخصی از بحرین، اخلاص عجیبی به علامه مجلسی داشت تصمیم گرفت که به زیارت علامه برود ولی وقتی به اصفهان آمد، خبر یافت که علامه از دنیا رفته است او خیلی ناراحت و محزون شد، شب هنگام خواب دید که: در محلی است که منبر بلندی قرار دارد و حضرت رسول اکرم(ص) بر بالای منبر قرار دارد و حضرت علی(ع) هم کمی پایین‌تر بر منبر نشسته و یک صف از پیامبران جلوی منبر ایستاده‌اند و بعد از آن صف‌های زیادی است که ایستاده‌اند و علامه مجلسی هم در صف‌ها ایستاده است، ناگاه رسول خدا(ص) فرمود: آخوند ملامحمدباقر! پیش بیا! علامه از صف‌ها بیرون آمد و پیش آمد تا به صف پیامبران رسید، رسول خدا(ص) فرمود: پیش بیا! علامه به جهت اطاعت از رسول خدا(ص) از صف انبیاء جلوتر از صف بیرون آمد، رسول خدا(ص) فرمود: بنشین، علامه عرض کرد از شما خواهش می‌کنم که مرا نزد پیامبران خجالت‌زده نفرمایی، زیرا آنان ایستاده‌اند، رسول خدا(ص) فرمود: ای پیامبران بنشینید تا ملامحمدباقر هم بنشیند، انبیا همه نشستند و علامه مجلسی هم نزدیک رسول خدا(ص) نشست.

درباره بُعد سیاسی این شخصیت کم‌نظیر آمده است: نکته مهمی که در سیاست علامه مجلسی در دربار به چشم می‎خورد این است که در زمان علامه مجلسی هیچ برخوردی بین ایران و همسایگان اهل تسنن ایران از سوی شیعیان تعدی نشد و ایران در کمال آرامش به سر برد، اما هنگامی که علامه مجلسی در ۲۷ رمضان ۱۱۱۰ قمری چشم از جهان فروبست، شمارش معکوس سقوط دولت صفویه آغاز شد و در همان سال ولایت قندهار سقوط کرد

 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از