حالت تاریک
به بهانه اربعین حسینی؛

دل‌های جاماندگان اربعین خراسان‌جنوبی رهسپار کوی یار شد

دل‌های جاماندگان اربعین خراسان‌جنوبی رهسپار کوی یار شد

همزمان با اربعین حسینی مردم خراسان جنوبی با پای دل رهسپار کوی یار شدند و ارادت خود را به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌ الحسین (ع) نشان دادند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اربعین بزرگ‌ترین گردهمایی جهان است که یک ویژگی عجیب دارد. در حالی که این واقعه صرفاً در ارتباط با امور معنوی شیعیان است اما مردم ادیان و مذاهب مختلف فارغ از رنگ پوست و عقیده‌شان، حسین(ع) را به عنوان یک نماد جهانی و بدون مرز آزادی و شفقت می‌شناسند و با حضور میلیونی خود در اربعین به قیام حسینی می‌پیوندند.

راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در شهرها و روستاهای مختلف خراسان جنوبی امسال در ۶۶ نقطه شهری و روستایی برگزار شد و این مراسم معنوی در مرکز استان از میدان آزادی تا آستان مقدس امامزادگان باقریه بود. 

راهپیمایان سوگوار با در دست داشتن پرچم‌های حسینی، پیاده و با قدم‌هایی استوار و بدون خستگی، این مسیر را طی کردند تا بگویند که اگرچه از اربعینی‌ها جامانده‌اند اما دلشان کربلاست.

مادران هم کودکان خود را در کالسکه گذاشته و به مراسم آورده‌اند تا از خردسالی با مکتب حسینی آشنا شده و این عشق سینه به سینه به آنها منتقل شود.

تابش آفتاب و گرمای هوا جلودار این عاشقی حسینی نبوده و در چهلمین روز از شهادت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان، همنوا با زائران امام حسین (ع) آمده‌اند. آمده‌اند تا ثابت کنند خون ریخته شده حسین تا قیامت تازه است.

زنان و مردان کهنسالی در این مسیر مشاهده می‌شوند که به گفته خودشان، از مولایشان امام حسین(ع)، نیرو و توان طلب کرده و در این راهپیمایی حضور یافتند.

اینجا شور و شکوه حضور راهپیمانان جامانده، دل‌ها را راهی بین الحرمین و کربلا می‌کند. صدای مرثیه‌خوانی از گوشه گوشه خیابان به گوش می‌رسد؛ اینجا می‌توان رنگ و بوی ارادت موکب‌داران و زائران حسینی را به شهید کربلا با جان و دل استشمام کرد. 

ساکنان دیار خاوران با برپایی ۳۶۰ موکب در مسیرهای پیاده‌روی جاماندگان اربعین از شرکت‌کنندگان با نوشیدنی‌های سرد و گرم و غذاهای متنوع از جمله آش و غلور پذیرایی کردند.

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند، حتی اگر قدمی در راه این زیارت برنداشته‌اید، دل و روح شما می‌تواند هر لحظه به کربلا برسد و به هر گامی که در این مسیر برداشته می‌شود، پیوند بخورد. آری این پیاده‌روی نه تنها برای کسانی است که پا به راه می‌گذارند، بلکه برای همه‌ی کسانی است که دلشان در این مسیر عاشقانه همراه زائران حسینی است.

در این مراسم که با دمامه‌زنی و عزاداری هیات‌هایی مذهبی بیرجند همراه بود، مردم با چفیه و پرچم‌های فلسطین بار دیگر از مردم مظلوم غزه حمایت کردند.

  

عزاداران و راهپیمایان اربعین بیرجندی بعد از عزاداری و ریختن اشک ماتم در سوگ امام حسین(ع) و شهیدان دشت کربلا، در آستان امامزادگان باقریه زیارت اربعین را قرائت کردند.

امروز بیستم صفر یعنی اربعین است؛ چهل روز پس از شهادت حسین بن علی(ع) و یارانش در سرزمین کربلا. به گفته مورخان در این روز کاروان اسرا از شام به مدینه بازگشته‌اند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اکرم(ص)، از مدینه به کربلا رسیده تا به زیارت قبر امام حسین (ع) بشتابد و گفته می‌شود او نخستین کسی است که قبر سیدالشهدا (ع) را زیارت کرده است.

انتهای خبر/10

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از