حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

روایت خدمات ماندگار دولت سیزدهم در شهرستان سربیشه

روایت خدمات ماندگار دولت سیزدهم در شهرستان سربیشه

فرماندار شهرستان سربیشه گزارشی از خدمات ارزشمند و ماندگار در حوزه‌های مختلف اعم از زیرساختی ، مرز، آبرسانی و... در دولت سیزدهم ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اربعین شهدای خدمت هم گذشت و امروز بیش از پیش جای خالی این خادمان ملت را حس می‌کنیم.

دولت سیزدهم در۱۰۰۰ روز خدمت صادقانه، پروژه‌های بر زمین مانده زیادی را به بهره برداری رساند و تقدیم ملت کرد. طرح‌هایی که نیمه کاره بودنشان، هدر رفت سرمایه ملی و بیت المال محسوب می‌شود.

محمدرضا لکزائی فرماندار شهرستان سربیشه، در بیان عملکرد دولت سیزدهم به خبرنگار ما گفت:یکی از مزیت‌ها و قابلیت‌های شهرستان بهره‌مندی از معبر مرزی تجاری خارجی فعال است که همین موقعیت مرز ماهیرود سبب شده تا ۱۸ واحد تولیدی در این گذرگاه تجاری با سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ۲ میلیون و‌۵۰۰ دلار فعال شود.

وی بازگشت به چرخه تولید ۳ واحد صنعتی و ۲ واحد معدنی راکد این شهرستان را در دولت سیزدهم یادآوری کرد و گفت: قابلیت های فراوان معدنی این شهرستان زمینه ساز ایجاد واحد های فراوری معدنی از جمله مس کاتد در این شهرستان شده که از ثمره های دولت سیزدهم است.

لکزائی به قابلیت های گردشگری این شهرستان به عنوان دیار روستاهای شگفت انگیز با دو روستای چنشت و ماخونیک اشاره ای داشت و اضافه کرد: در این زمینه نیز در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شد.

احیای ۷۳ رشته قنات

فرماندار سربیشه با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان را جامعه روستایی و عشایری تشکیل می دهند، گفت: یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای مقابله با بحران خشکسالی موضوع مدیریت منابع آب با ایجاد مجتمع های گلخانه ای است. 

به گفته وی؛ در این شهرستان ۳ مجتمع گلخانه ای راه اندازی شده و ۳ واحد مجتمع گلخانه شهر سربیشه و یک مجتمع ۶ هکتاری در مجتمع کشت و صنعت بیدمشک مود با ۱۸۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

 وی از مجتمع کشت و صنعت بیدمشک سربیشه به عنوان یک وزارتخانه کوچک کشاورزی یاد کرد و اظهار داشت: سربیشه در زمینه تولید تخم مرغ و گندم به خودکفایی رسیده بطوری که نیاز سالانه این شهرستان به آرد ۶ هزار تن است، در حالی که تولید گندم آن ۷ هزار و ۲۰۰ تن است.

به گفته مقام عالی دولت در سربیشه؛ این شهرستان دارای ۱۱۰ رشته قنات است که ۷۰ رشته آن در دولت سیزدهم احیا و مرمت شد.

فرماندار به احداث و راه اندازی شهرک تخصصی زرشک در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: این شهرک اکنون توان خرید و فرآوری هزار تن زرشک را دارد.

 لکزائی از اجرای ۷ کیلومتر کانال انتقال آب در ۲۸ روستای سربیشه در دولت سیزدهم خبر داد و اضافه کرد: طی ۳ سال دولت سیزدهم ۵۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در سربیشه اجرا شده است.

وی به روی آوردن مرزنشینان مجتمع کشت و صنعت خوشاب سربیشه در نقطه صفر مرزی به سمت کشت زیتون ادامه داد: ۱۲ حلقه چاه کشاورزی این مجتمع زمینه توسعه اغلب محصولات کشاورزی را برای مرزنشیان فراهم آورده است.

الحاق ۵۵۰ هکتار زمین 

فرماندار با ذکر این نکته که کشت دانه های روغنی در این شهرستان به واسطه نیاز کشور و استان به فرآورده های روغنی رو به توسعه است، اظهار داشت: قبل از دولت سیزدهم ۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت دانه های روغنی بود اما اکنون به ۱۲۰ هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان این که شهرستان قبل از دولت سیزدهم هیچ واحد سردخانه ای نداشت افزود: در این دولت ۳ واحد سردخانه در سربیشه ایجاد شده است.

لکزائی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به تأمین زیرساخت ها به ویژه در حوزه جاده‌ای و مطالبه مرزنشینان از رئیس جمهور شهید تصریح کرد: در این دولت ۳۹ کیلومتر باند دوم در این شهرستان به ویژه محور ترانزیتی سربیشه - ماهیرود با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان ایجاد شد و ۱۱۲ کیلومتر نیز در دست احداث است.

 به گفته وی؛ در دولت قبل حتی یک هکتار زمین به شهرهای سربیشه الحاق نشد اما در این دولت ۵۵۰ هکتار زمین و هزار و ۴۰۰ قطعه زمین به منظور احداث مسکن ملی به شهرهای این شهرستان الحاق شد.

وی تأکید کرد: زیرساخت ها در شهرک مسکن ملی سربیشه تامین شده و در شهرک های درح و مود نیز به محض شروع این زیرساخت ها تأمین می شود.

فرماندار با اشاره به تحقق آرزوی دیرینه خراسان‌جنوبی‌ها، گفت: بهره‌مندی از خط ریلی، شامل حال مردمان دیار ایمان و اندیشه یعنی سربیشه نیز می شود. 

به گفته مقام عالی دولت در این شهرستان قطعات ۱۳ و ۱۴ این ابر پروژه زیرساختی مربوط به محدوده سربیشه می شود که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری این دو قطعه به طول ۱۱۵ کیلومتر است و پیمانکاران آن به صورت ۳ شفیت در حال انجام عملیات اجرایی این پروژه هستند.

وی ادامه داد: در این دولت ۵ روستای سربیشه از نعمت برق بهره مند شدند و اکنون همه روستاهای دارای سکنه این شهرستان برق دار است.

 قطب تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

به گفته وی؛ نیرو گاه بادی این شهرستان با ۴ توربین در حال راه اندازی ست که با ورود آن به چرخه تولید ۱۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد.

فرماندار با اشاره به فعال بودن نیروگاه خورشیدی سربیشه خاطرنشان کرد: سرمایه گذار خارجی این نیروگاه قول اضافه کردن تجهیزات ۱۰ مگاوات دیگر را هم به این نیروگاه داده است.

لکزائی از سربیشه به عنوان بام خراسان جنوبی و قطب تولید انرژی های تجدید پذیر استان به واسطه بهره مندی از بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه درح و خنکی سربیشه که نیاز تجهیزات نیروگاه خورشیدی وبادی است یاد کرد و یادآور شد: در این دولت ۷۳ روستا، ۳۲ واحد تولیدی و ۲۸ پایگاه و برجک دیده بانی نظامی و مرزبانی از نعمت گاز برخودار شدند.

فرماندار سربیشه به در دست اجرا بودن خط انتقال گاز دشتک - زابل به عنوان زیرساخت حیاتی دیگر خراسان جنوبی و این شهرستان که از ثمرات ماندگار دولت سیزدهم است اشاره کرد و ادامه داد: در این دولت اجرای طرح هادی روستایی ۷۰ درصد نسبت به دولت قبل در سربیشه افزایش دارد.

لکزائی از توزیع قیر رایگان در این دولت به عنوان انقلابی در آسفالت معابر روستایی یاد کرد و اظهارداشت: ۷۰ هزار متر مربع از معابر ۴۹ روستای سربیشه در این دولت آسفالت شد.

وی از تأمین آب ۷۰ روستای سربیشه به وسیله تانکر خبر داد و گفت: در این دولت در قالب طرح جهاد آبرسانی ۳۰ روستای سربیشه از نعمت آب بهره مند می شوند که اکنون پیشرفت مجتمع های آبرسانی بین ۴۰ تا ۸۰ درصد است.

به گفته وی؛ حجم عملیاتی که طی این ۳ سال برای آبرسانی به روستاهای سربیشه انجام شده برابر با ۱۵ سال قبل است.

اصلاح شبکه آب

فرماندار سربیشه یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم را اصلاح و بهسازی شبکه فرسوده آبرسانی روستایی عنوان کرد و افزود: در دولت های قبل حتی یک کیلومتر از شبکه ها و خطوط فرسوده انتقال آب بهسازی نشد اما در این دولت ۲۵ کیلومتر خط انتقال فرسوده با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بهسازی و اصلاح شد.

وی متذکر شد :یکی از اقدامات بسیاری خوبی که در زمینه مردمی سازی برای بهسازی و اصلاح خطوط انتقال فرسوده آب روستاها در سربیشه انجام شد این بود که لوله ها را شرکت آب و فاضلاب تأمین کرد اما روستاییان خود حفر کانال ها و آبرسانی را حتی بهتر پیمانکاران انجام دادند.

به گفته وی؛ ۳ روستای این شهرستان را خیران هلال احمر آبرسانی کردند.

فرماندار سربیشه گفت: یکی از دغدغه های مردم شهر سربیشه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی آن و سنگلاخی بودن زمین آن اجرای شبکه فاضلاب و احداث تصفیه خانه بود که به همت رئیس جمهور شهید در این دولت عملیاتی شد و دهه فجر امسال نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.

فرماندار سربیشه با قدردانی از مردم ولایتمدار خراسان‌جنوبی و شهرستان سربیشه که در انتخابات دور اول چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مشارکت خوبی داشتند درخواست کرد تا در دور دوم انتخابات هم حضور پر شور و شعوری داشته باشند تا راه دولت سیزدهم و شهید جمهور استمرار یابد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از