حالت تاریک

راهی که دولت‌سیزدهم برای مردم خراسان‌جنوبی هموار کرد

راهی که دولت‌سیزدهم برای مردم خراسان‌جنوبی هموار کرد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ساخت باند دوم راه‌های استان در دولت سیزدهم شتاب گرفت، گفت: تاکنون ۲۷۰ کیلومتر باند دوم با اعتبار ۷ هزار میلیارد تومان در استان اجرا شده‌ و ۴۸۶ کیلومتر هم در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، میرمحمد مودی امروز در نشست خبری با اشاره به اهم اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان از ابتدای دولت سیزدهم گفت: راه‌آهن نیاز فوری و قطعی مردم و توسعه استان و محرک توسعه ملی در تجارت بین‌الملل است.

ویبا اشاره به آغاز عملیات اجرای پروژه راه آهن خراسان جنوبی در دولت سیزدهم، بیان کرد: طول مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر در جغرافیای خراسان جنوبی قرار دارد که انجام مطالعات و مناقصه زیرسازی قطعات ۱۳ گانه پروژه این پروژه در محدوده استان از نهبندان تا قائن به طول ۴۳۳ کیلومتر با اعتباری بالغ‌ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در سفر دوم شهیدجمهور دولت سیزدهم در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ با رفع موانع و کسب موافقت رهبری، تأمین مالی پروژه از محل تهاتر نفتی تصویب و ابلاغ شد.

مودی با بیان اینکه عملیات زیرسازی ۷۰ کیلومتر از مسیر بیرجند - یونسی تکمیل شده و آماده روسازی و ریل‌گذاری است، ادامه داد: ۱۸ هزار میلیارد تومان  از محل تهاتر نفتی برای پروژه راه آهن تأمین شده که تاکنون از این مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات ایستگاه تشکیلاتی بیرجند و قاین نیز در حال انجام است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، عنوان کرد: قرارداد ساخت راه آهن سه ساله است و اکنون این طرح پیشرفت مناسبی دارد.

اجرای ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه در استان 

مودی در ادامه اظهار کرد: باندهای دوم با هدف تکمیل شبکه بزرگراهی و کریدورهای اصلی کشور، اتصال معبرهای مرزی استان به شبکه بزرگراهی کشور و اتصال تمامی مراکز شهرستان‌های استان به آن درحال اجرا است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۲ هزار و ۵۱۳ کیلومتر باند دوم مورد نیاز در استان، ۹۴۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۷ هزار میلیارد تومان در استان اجرا شده‌ است و ۴۸۶ کیلومتر با پیشرفت متوسط ۴۱ درصد در دست اجرا بوده که تکمیل آن نیازمند ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار است.  

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۸۴ کیلومتر باندهای دوم استان در دست مناقصه بوده و مطالعات ۳۸۲ کیلومتر انجام شده است، افزود: اجرای یک کیلومتر باند دوم حداقل ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

مودی با اشاره به اخذ ماده ۲۳ برای ۲۶۰ کیلومتر باند دوم محورهای بیرجند - اسدیه و بیرجند - طبس، ادامه داد: عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان برای اتصال تمامی مراکز شهرستان‌های استان به شبکه بزرگراهی کشور نیز از سال ۱۴۰۰ تاکنون آغاز شده است.

خراسان جنوبی رتبه اول کشوری در بهره‌برداری از باند دوم راه 

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه اول کشوری را در دو سال اخیر  در بهره‌برداری باند دوم راه در سطح کشور کسب کرده است، افزود: احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در محورهای استان از جمله برنامه‌های سال جاری است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه از افزایش ۲.۵ برابری اعتبارات حوزه راه استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: اعتبار ۴۷۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است که نشان از توجه و اهتمام ویژه دولت مردمی به تامین زیرساخت‌ها و به ویژه رویکرد توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور است که این شتاب و جهت‌گیری در دولت مردمی، نویدبخش یک حرکت تحولی و نتایج امیدبخش در توسعه و رشد استان می‌باشدو

 اقدامات دولت مردمی برای خانه‌دار شدن مردم استان

وی در ادامه یکی از اقدامات دولت مردمی سیزدهم را طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت دانست و گفت: طی دو سال اخیر و در قالب طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۵ هزار هکتار زمین به محدوده شهری الحاق شده و ۸۰۰ هکتار در دست پیگیری است که با الحاقات تامین زمین متقاضیان مسکن انجام می‌گیرد. ضمناً ۵۲ طرح تفکیکی در قالب اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ تهیه و تصویب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: این در حالی است که از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ هکتار برای تامین زمین از اراضی دولتی اقدام شد.

مودی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی در تأمین زمین برای متقاضیان نهضت ملی مسکن رتبه اول کشوری را دارد، تصریح کرد: تاکنون برای ۳۲ هزار نفر از واجدین شرایط مسکن ملی در استان زمین تأمین و تخصیص داده شده است و در همه شهرهای استان به جزء بیرجند، واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز اول واحدهای بیرجند با مشارکت انبوه‌سازان به تعداد ۲ هزار و ۷۲ واحد به عنوان یکی از بهترین سایت‌های نهضت ملی در سطح کشور با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجرا است، گفت: امیدواریم تا دهه فجر امسال بتوانیم نزدیک به هزار واحد را تحویل متقاضیان دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون در قالب اجرای قانون جوانی جمعیت ۲۰ هزار متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۱ هزار نفر واجد شرایط شده‌اند که برای همه زمین تامین شده و به ۷ هزار متقاضی تخصیص زمین انجام شده است.

آغاز اجرای عملیات ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در استان

وی در خصوص نقاط هدف بازآفرینی شهری در استان گفت: در خراسان جنوبی ۹ شهر شامل بیرجند، قاین، بشرویه، فردوس، نهبندان، سرایان، خوسف، گزیک و قهستان دارای محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری هستند که با ۶۰ محله با جمعیت حدود ۱۱۲ هزار نفر معادل ۳۴ درصد ساکنان شهرهای استان را شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: آغاز اجرای عملیات ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در سطح استان با اعتبار ۵۱ میلیارد تومان در سطح شهرهای هدف استان و بهره‌برداری از ۶۵ پروژه با اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم انجام شده است.

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از