حالت تاریک
دلاوری‌های رزمندگان خراسان‌جنوبی در آزادسازی خرمشهر؛

شهیدآهنی؛ آهنی که قدش هیچ‌گاه خمیده نشد

شهیدآهنی؛ آهنی که قدش هیچ‌گاه خمیده نشد

درانی‌پور یکی از رزمندگان خراسان‌جنوبی است که امروز به عنوان راوی دفاع مقدس روزهای جنگ را برای نسل امروز روایت می‌کند.

ابوالفضل درانی‌پور رزمنده و روای دفاع مقدس که پیام‌رسان دوران جنگ تحمیلی است از رزمندگان خراسان‌جنوبی است که در عملیات بیت‌المقدس (عملیات آزاد سازی خرمشهر) حضور داشته است؛ این رزمنده متولد ۱۳۴۶ است که در سال ۶۰ و در سن ۱۴ سالگی برای اولین باز عازم جبهه می‌شود.

درانی‌پور که به خوبی در راستای جهاد تبیین و فرمایشات امام خامنه‌ای پیام‌رسانی می‌کند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، می‌گوید: باید خاطرات رزمنده‌ها و معجزات دفاع مقدس را به نسل جوان امروز بیان کرد و آنها را آگاه به دوران جنگ کنیم.

وی معتقد است: نسل امروز نسلی است که از یک لقمه آماده‌ای از انقلاب بهره‌مند می‌شود و به‌دنبال جزئیات این غذاها نرفته است که باید جویدن لقمه آماده را نیز به این نسل یاد داد اما باید به این نسل نحوه آماده شدن این لقمه‌ها را یاد داد.

این رزمنده تاکید می‌کند: ما وظیفه داریم تا به همه مردم که در خراسان‌جنوبی زندگی می‌کنند و از شهدای استان روایت‌گری کنیم و برای نسل جوان از این شهدا حرف بزنیم؛ خیلی از شهید باکری، حسین خرازی و دیگر شهدا که جلوه‌گر هستند سخن گفته‌ایم اما شهدای استان نظیر شهید آهنی و شهید فایده را هیچ کس نمی‌شناسند که اگر الگوی خود را شهید آهنی قرار بدهیم خیلی حرف قابل گفتن است.

ترس دشمن از شیرعلی خراسان‌جنوبی

درانی‌پور از شجاعت شهید آهنی می‌گوید: درعملیات بیت‌المقدس با شهید آهنی بودم که به‌عنوان یک رزمنده در گردان خدمت‌رسانی می‌کردم؛ زمانی که عملیات آغاز شد پل شناوری را در کرخه درست کرده بودند تا ما خود را به خاکریز دشمن برسانیم، طناب این پل پاره شد اما شهید آهنی با اقتدار و بدون ترس وارد آب شد و با چنگ و دندان پل شناور را با تمام توان گرفت که رزمندگان بتوانند از آن عبور کنند؛ رزمنده‌ها از مسیر عبور کردند اما خمپاره به این شهید اصابت کرد و از ناحیه کمر مجروح شد؛ بخاطر این شجاعت و اقتدار نام این شهید «شیرعلی» نام گرفت و دشمن برای سر شهید آهنی جایزه تعیین کرده بودند.

دلاورمردان خراسان‌جنوبی در گردان پابرهنه‌ها

وی از حضور خود در گردان ابوذر به عنوان گردان پابرهنه‌ها یاد می‌کند و می‌گوید: این گردان "گردان خط شکن" بود که اگر جوان خراسان‌جنوبی شهید آهنی را بشناسند احساس افتخار می‌کند.

این رزمنده معتقد است: شهید آهنی یک جوان 27 ساله‌ای بود که امروز همه جوانان می‌توانند شهید آهنی باشند اما آنقدر خود را از شهدا دور کرده‌ایم و این باور در ما وجود دارد که مانند شهدا نمی‌شویم و خود را در فضای مجازی و گوشی غرق کرده‌ایم در حالی که اگر شیوه و منش شهدا در فضای مجازی اطلاع رسانی کنیم خیلی از رویکردها تغییر می‌کند.

با کمرترکش خورده اما راست قامت به رزمندگان روحیه می‌داد

درانی‌پور با اشاره به این‌که امروز اگر شهید سلیمانی برای  نسل امروز ما شناخته شده است برای نسل چهلی‌ها شهید آهنی یک شهید سلیمانی بود؛ می‌افزاید: شهید آهنی کسی بود که زمانی که ترکش به کمرش می‌خورد آخ نمی‌گفت و در خاکریزها به رزمنده‌ها سر می‌زد؛ زمانی که به خاکریز دشمن رسیدیم و پدافندی را انجام دادیم؛ گردان ما در محاصر قرار گرفت اما در این شرایط که شهید آهنی با کمر ترکش خورده بود اما با قامت راست به رزمنده‌ها روحیه می‌دهد و با آنها حرف می‌زد.

وی می‌گوید: شهدایی چون شهید حائف معاون گردان، شهید زنگویی جانشین گردان، حسین چمنی و رضا زمانی و رمضان احمدی از دیگر رزمنده‌های این گردان بودن، مرحوم دکتر محسن خورشیدزاده آرپیچی زن و شهید محمدعلی میرزایی پیک گردان بود.

شعر طنز شهید آهنی در لحظه محاصره

این رزمنده دفاع مقدس می‌گوید: زمانی که شهید آهنی گردان ابوذر و 21 امام رضا علیه‌السلام دور مجموعه بچه‌ها دور می‌زد و در حالت محاصره برای رزمنده با لهجه بیرجندی و طنزگونه شعر می‌خواند تا در لب خاکریز که دشمن دارد تیر می‌زند؛ با این‌که سرو صورتمان پرخاک بود و قیافه‌ها شناخته نمی‌شد در باروت و خمپاره بودیم اما این شهید به ما روحیه می‌داد.

درانی‌پور ادامه می‌دهد: به محض ا‌ین‌که بیسیم عراقی اعلام کرد «گردان آهنی محاصر شد و آهن خمیده شد»؛ شهید محمدحسن فایده گردان مالک اشتر که گردان احتیاط بود ما را از محاصره نجات داد و شهید آهنی چند روز در حالت مجروحیت بود خودش را نگه داشت وبه عقب جبهه نمی‌رفت و روحیه داشت تا گردان از محاصره درآمد.

وی می‌گوید: من در روایت گری‌ها از شهدای استان صحبت می‌کنم و معجزات شهدا را بازگو می‌کنم تا مردم استان خصوصا نسل جوان با دلاورمردی‌های رزمندگان ما به خوبی آشنا شوند.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از